آخرین خبر

اعزام اهالی موسیقی به حوزه علمیه؟!

آوای ایرانیان: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه‌های علمیه ما باید با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند، از طرفی باید یکسری آهنگسازها را به حوزه علمیه بفرستیم تا مجتهد شوند و بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند.

به گزارش آوای ایرانیان، علی جنتی در سیزدهمین جلسه گفت‌وگوهای راهبردی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، بیان کرد: بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی هنوز هم در نوع موسیقی و این‌که کدام موسیقی حلال و کدام موسیقی حرام است، اختلاف نظرهای فراوانی وجود دارد. مقام معظم رهبری موضوع فرهنگ را به خوبی می‌شناسند. مراجع تقلید نیز نظر خاص خود را دارند.

او گفت: من با مراجع تقلید بسیاری مواجه شدم که موسیقی را مطلقا حرام می‌دانند. حالا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی این امر راه‌اندازی شده است. به هر صورت ما با مردم مواجه هستیم که تابع مراجع هستند و این موضوعات باید در فضایی حل و فصل شود. حوزه‌های علمیه ما باید با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند و از طرفی باید یکسری آهنگسازها را به حوزه علمیه بفرستیم تا مجتهد شوند و بتوانند احکام مربوط به این موضوع را استنباط کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنانش، اظهار کرد: مرکز الگوی اسلامی – ایرانی برای کشور نویدبخش است. همان‌طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند، سندی که در نهایت از این موضوع درمی‌آید، باید به الگوی توسعه پیشرفت اسلامی و سند بالادستی برای مجموعه فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی تبدیل شود.

جنتی ادامه داد: فرهنگ تعاریف بسیاری دارد که جزیی از هویت ملی هر کشور محسوب می‌شود. هنگامی که ما درباره فرهنگ اسلامی ایرانی سخن می‌گوییم ماهیت و هویت کشور را بیان می‌کنیم.

علی جنتی: حوزه‌های علمیه ما باید با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند

او افزود: کشور ما، پیشینه درخشانی از نظر فرهنگ و تمدن دارد و امروز نیز دوست و دشمن به این موضوع اعتراف می‌کنند. حتی وزیر خارجه یا رییس‌ جمهوری آمریکا هنگامی که از ایران سخن می‌گویند، از ایران به‌عنوان ملت صاحب تمدن یاد می‌کنند، زیرا هویت ملی ما کاملا مستقل است و فرهنگ ما نه شرقی و نه غربی است. به همین دلیل، مقام معظم رهبری تأکید داشتند الگوی اسلامی و ایرانی تهیه شود که نه برگرفته از غرب و نه برگرفته از شرق باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امروز بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی، در همه بخش‌ها نیاز به فرهنگ ایرانی اسلامی احساس می‌شود. در مرکز الگوی اسلامی – ایرانی قدم‌های خوبی در این زمینه برداشته شده است. شاید دوهزار اندیشمند و هیأت علمی حوزه و دانشگاه به نحوی در این مرکز فعالیت داشته‌اند، اما باز فکر می‌کنم در ادامه، راهی طولانی در پیش داریم تا به هدف نهایی برسیم.

جنتی تأکید کرد: در برنامه پنجم توسعه تأکید شده بود که دولت الگویی در زمینه فرهنگ تهیه کند و به مجلس ارائه دهد. در کمیسیون فرهنگی نیز این بحث مطرح شد، جلسات مکرری برگزار شد و چیزی در حد بضاعت کمیسیون فرهنگی دولت تهیه شد؛ اما به‌دلیل این‌که ریشه‌ای باید به این موضوع پرداخته می‌شد، این برنامه را از دستور کار دولت خارج کردیم، زیرا نیاز به توجه و عمق بیشتری در این زمینه داریم.

او  گفت: با وجود پیشرفت‌های علمی خوبی که داشته‌ایم، در عین حال در بسیاری از بخش‌ها نقص‌های جدی داریم. با توجه به این‌که خودمان را حکومت اسلامی می‌دانیم معتقدیم آنچه در قوانین است باید با شریعت دین اسلام همراه باشد. باید ببینیم امروزه تا چه اندازه احکام ما با قوانین اسلام منطبق است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که در بخش‌های دیگر نیز هنوز نتوانسته‌ایم الگوی مناسب فرهنگی که پاسخگوی نیازهای ملی ما باشد ارائه دهیم، گفت: در حوزه‌های اقتصادی هم باید از خودمان بپرسیم آنچه به عنوان بانکداری اسلامی عمل می‌کنیم تا چه اندازه به بانکداری اسلامی نزدیک است؟

جنتی بیان کرد: به‌تازگی اقداماتی در زمینه فرهنگی و در قم انجام شده است و موسسه‌ای به نام «فقه هنر» تشکیل شد تا بتوانند استنباط فقهی انجام دهند. سیاستی که دولت دنبال می‌کند، ایجاد فضای باز، مناسب و بانشاط است تا فعالیت‌های فرهنگی در آن صورت بگیرد. اعتقاد ما این است که رشد و توسعه فرهنگی در تاریکخانه‌ها و فضای بسته امکان‌پذیر نیست، بلکه باید فضای تبادل نظر، فکر و اندیشه وجود داشته باشد تا افراد نظرات خودشان را بیان کنند و آگاهی همدیگر را توسعه دهند.

او ادامه داد: همان‌طور که می‌بینید، در این دولت فضا نسبت به دوره‌های گذشته بازتر شده است، حتی این موضوع در حوزه کتاب هم دیده می‌شود و اجازه داده شده افرادی در چارچوب قانون نظرات خودشان را بیان کنند تا در نتیجه این تبادل آرا، فکر نیز رشد کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که به عقیده من، برای روشن شدن مسائل باید فضای لازم ایجاد کنیم، گفت: در حوزه مطبوعات نیز برخی فراتر از قانون عمل می‌کنند، اما سعی ما این است فضا را برای مخالف و موافق دولت باز کنیم تا در سایه این فضاها افراد دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

به گفته عباسعلی زالی – معاونت هماهنگی و نظارت فرآیندی مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت – جلسات این مرکز به‌صورت راهبردی به مدت یک سال است که شروع شده و از مسؤولانی که دارای تجربه هستند، دعوت می‌شود تا نظرات‌شان را ارائه کنند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اعزام اهالی موسیقی به حوزه علمیه؟!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید