آخرین خبر

نقاشی‌های مسجد جامع خرمشهر ترمیم می‌شود

به گزارش آوای ایرانیان نشست رسانه‌ای رویداد ملی خانه‌ام خرمشهر صبح امروز شنبه ۳۰ اردیبهشت در سالن صفارزاده حوزه هنری برگزار شد.

سید مهدی ابطحی دبیر این‌رویداد در ابتدای نشست گفت: ناصر پلنگی، نقاش پیشکسوت حوزه هنری، یک روز قبل از آزاد سازی خرمشهر در منطقه دارخوین در عملیات بیت المقدس، با چند نفر از بچه‌های باقی مانده محمدعلی جهان آرا، زیر چادر، مشغول صرف ناهار بودند. صحبت از این بود که اگر فردا عملیات موفق و شهر آزاد بشود، هرکدام از ما چه کار خواهیم کرد؟ جمشید برون که صدای خوبی داشت گفت: اگر زنده ماندم و وارد خرمشهر شدیم روی مناره‌های مسجد جامع اذان خواهم گفت و ناصر پلنگی گفت: من هم سعی می‌کنم تصاویر و حماسه شما را روی در و دیوار باقی مانده از خرمشهر نقاشی کنم، به همین دلیل چند اثر ماندگار از ناصر پلنگی روی دیوارهای مسجد جامع خرمشهر نقش بست و در این سال‌ها، این آثار هست و برکاتی داشته است.

وی ادامه داد: اولین‌برنامه رویداد ملی خانه‌ام خرمشهر ترمیم نقاشی‌های ناصر پلنگی در مسجد جامع خرمشهر است که این کار از سوم خرداد به مدت ۲۰ روز توسط یکی از اساتید نقاشی حوزه هنری انجام می‌شود.

ابطحی از برگزاری اولین کارگاه آموزشی نقاشی دیواری توسط استاد گنجی برای هنرجویان منطقه آبادان و خرمشهر خبر داد و افزود: دوم خرداد آئین رونمایی و نصب از سردیس شهیدان سید محمدعلی جهان آرا، بهنام محمدی و محسن وِزرایی از شهدای شاخص در فتح خرمشهر در موزه دفاع مقدس خرمشهر از دیگر برنامه‌های این رویداد ملی است. سید مهدی ابطحی افزود: در حاشیه این رویداد سید صالح موسوی رزمنده مقاومت، از فعالان تاریخ شفاهی و روایت دفاع مقدس تجلیل خواهد شد.

به گفته دبیر ملی رویداد خانه ام خرمشهر، سوم خرداد با حضور ۱۰ نفر از عکاسان دفاع مقدس و کسانی که در مقاومت خرمشهر حضور داشتند و از آن روزها عکس دارند، مراسم رونمایی و نصب عکس صحنه پردازی شده خرمشهرها اثر احسان باقری برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: در حاشیه این مراسم برای اولین بار جایزه هنری شهید بهروز مرادی از عکاسان دفاع مقدس تقدیم می‌شود و دبیرخانه این جایزه هنری شروع به کار خواهد کرد. ابطحی افزود: شهید بهروز مرادی از شهدای هنرمند خرمشهر بودند و آثار ماندگاری از حمله خرمشهر جمعیت ۳۶ میلیون نفر و کوچه‌های این شهر به خون شهدا مطهر است با وضو وارد شوید، می‌باشد.

ابطحی مخاطب برنامه بعدی این رویداد را ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کودک و نوجوان خرمشهری خواند و گفت: قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب با عنوان سلام خرمشهر من در روزهای سوم و چهارم خرداد برای کودکان و نوجوانان خرمشهر در شش سانس برگزار می‌شود. وی افزود: روایت اصلی و قصه گویی این مراسم با محوریت نوجوان شهید بهنام محمدی است.

وی در ادامه گفت: کارگاه آموزشی جایگاه روایت در خلق آثار ادبی به مدت ۳ روز در منطقه خرمشهر و آبادان برگزار می‌شود. وی با بیان اینکه ۲ کارگاه آموزشی با حضور هنرآموزان این منطقه برگزار خواهد شد، افزود: ۲۰ نفر از دانشجویان معاونت آموزش حوزه هنری در این اردو حضور خواهند داشت و در پایان اردو، دانشجویان ۲ اثر مکتوب مجموعه داستانک و سفرنامه از این بازدید خواهند داشت.

ابطحی اکران فیلم دسته دختران برای فعالان فرهنگی و هنری و اصحاب رسانه آبادان و خرمشهر را از دیگر برنامه‌های رویداد ملی خانه ام خرمشهر خواند و افزود: چند اتفاق زیر ساختی و ماندگار برای این دو شهر از جمله دو مجموعه کتاب شهر یکی در آبادان و دیگری در خرمشهر افتتاح خواهد شد. وی ادامه داد: مجموعه هنری نخل خرمشهر که هم‌اکنون با تابلو سینما نخل خرمشهر مشغول فعالیت است بازسازی آن شروع خواهد شد. وی در پایان از کلنگ زنی تندیس هنری در آینده‌ای نزدیک در آبادان خبر داد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نقاشی‌های مسجد جامع خرمشهر ترمیم می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید