آخرین خبر

برگزاری «مهر سینمای ایران» در چهار استان/ تاکید خزاعی بر درک بضاعت‌های ناشناخته استان‌ها

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ستاد خبری رویداد «مهر سینمای ایران»، برنامه «مهر سینمای ایران» توسط سازمان سینمایی کشور با همکاری ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در مناطق مختلف کشور با اهداف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت، فعالان سینمای ایران در رشته‌های مختلف و هنرمندان ایثارگر در حال برگزاری است.

در جریان برگزاری این مراسم در اقصی نقاط ایران چهار استان لرستان، زنجان، همدان و سمنان مراسم مهر سینما را با حضور هنرمندان و مدیران استانی برگزار کردند.

حضور  رئیس سازمان سینمایی در مهر سینمای لرستان

مراسم «مهر سینمای ایران» در استان لرستان، در سینما استقلال شهر خرم‌آباد، با حضور محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی، منصور احمدی، مدیر کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، محمدرضا سوقندی، مدیر کل حقوقی مجلس و استان‌های سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی، مدیر عامل موسسه سینماشهر و مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان برگزار شد.

محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی در بخشی از این مراسم گفت: شهر خرم‌آباد و‌ استان لرستان یکی از مهدهای هنر و فرهنگ کشور ایران به شمار می‌آید و هنرمندان بسیار زیادی به‌ویژه در عرصه سینما از دل این استان رشد کرده‌اند. هنرمندان و فیلمسازان لرستانی همچون وحید موساییان و ناصر غلامرضایی آثار ماندگار بسیاری از فرهنگ و هنر این استان را به ثبت رسانده‌اند.

وی افزود: ساخت و تولید فیلم‌ها در حوزه اقوام و فرهنگ استان‌ها بسیار تأثیرگذار و با اهمیت است و حرکت به سمت سینمای بومی با درک ظرفیت‌های فرهنگی- آئینی و بضاعت‌های ناشناخته استان‌ها محقق می‌شود. باید بگویم بسیاری از هنرمندان لرستان در عرصه سینمای حرفه‌ای حضوری موثر دارند.

رئیس سازمان سینمایی در پایان استان لرستان و شهرهای خرم آباد و بروجرد و … را یکی از خاستگاه‌های علوم دینی، معارف و هنر تصویر خواند و گفت: این منطقه خاستگاه سرداران و دلاورمردان بزرگ مقاومت و شهیدان بزرگوار بسیاری است که همگی بر گردن‌ما حق دارند.

سینمای ایران ,

نکوداشت جمال شورجه در مهر سینمای زنجان

مراسم «مهر سینمای ایران» در استان زنجان، در فرهنگسرای امام‌خمینی شهر زنجان با استقبال بی‌نظیر از جانب هنرمندان با حضور امراله حسنی، مدیرکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، سردار شهابی، جانشین فرمانده سپاه استان، دکتر افشارچی، استاندار زنجان، دکتر نعمتی، مدیر حوزه هنری استان، شهردار زنجان، محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و عده کثیری از هنرمندان زنجانی برگزار شد.

لازم به ذکر است که جمال شورجه، کارگردان، مهمان ویژه این مراسم بود که با وجود کسالت و بیماری، به زنجان رسید و در رویداد حاضر شد. در این مراسم برای این کارگردان فقید نکوداشتی برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، محمد حمیدی مقدم، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی با تاکید بر اهمیت برگزاری رویداد «مهر سینمای ایران» از ایجاد بستر برای ارتباط بهتر هنرمندان شهرستانی با سازمان سینمایی و امکان دیده شدن هنر تمامی استان‌ها صحبت کرد و بر حمایت از هنرمندان استان‌های کشور تاکید کرد.

سینمای ایران ,

حمیدی مقدم، افزود: اتفاق اصلی آیین مهر سینمای ایران این است که هنرمندان فعال در استانها که به میانسالی و کهنسالی می‌رسند و شاید علاقه‌مند به شرکت در رویدادهای مسابقه‌ای و دیده‌شدن نیستند در این آیین از سوی دیگر هنرمندان و مدیران استان تجلیل می‌شوند. شناسایی و قدردانی از هنرمندان مربوط به هر اقلیم بدون توجه به مرکز، به جهت امید، نشاط آفرینی و شوری که می‌تواند در آن شهرستان ایجاد کند، اهمیت ویژه‌ای در آن زیست بوم دارد.

حمیدی مقدم با بیان اینکه دیده شدن در جریان هنری بسیار مهم و نوعی تشویق است اظهار داشت: با این رویداد شوق و ذوقی برای هنرمندان جوانتر رخ می‌دهد تا با امید و انگیزه به راه سخت خود ادامه دهند چراکه شاهد هستند در همان اکوسیستم محدود جغرافیای بومی خودشان چرخه مناسبی برای فعالیت هنری و دیده شدن آنها وجود دارد.

وی گفت: طبق تفاهم نامه‌ای که با استانهای کشور منعقد شده است سهم ۲ فیلم برای هر استان به جز پروسه‌های داخلی سازمان سینمایی کشور، امتیازی به بچه‌های شهرستانها داده شده‌است تا با حمایت ویژه مرکز گسترش به نتیجه برسند. این سازمان وب سایتی دارد که علاقه‌مندان به موضوعات ۱۴ گانه این حوزه می‌توانند با مراجعه به آن سوژه‌ها و طرح‌های خود را ارائه دهند.

حمیدی مقدم تصریح کرد: خوشبختانه در فضای پرشتاب تولید در حوزه مستند و انیمیشن هستیم و یکی از نیازهای اساسی ما کشف استعدادهای انیمیشن و مستند با توجه به اقلیم و جغرافیای مختلف، پرداختن به سنت‌ها، رسوم و آیین‌ها و شناسایی تمام خرده فرهنگ‌های کشور است که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دنبال می‌شود.

سینمای ایران ,

مهر سینمای سمنان و اهمیت تقدیر از آثار ارزشی و اقتباسی

مراسم «مهر سینمای ایران» در استان سمنان در سالن «حکیم‌الهی» مجتمع فرهنگی «کومش» با حضور فرشید فلاح لاله‌زاری، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، مدیر کل اجتماعی استانداری و جمعی از سینماگران برگزار و از ۲۰ هنرمند فعال در عرصه‌های متفاوت سینمایی تقدیر شد.

فرشید فلاح لاله‌زاری درباره برگزاری این رویداد گفت: با برگزاری چنین مراسمی به هنرمندان نشان می‌دهیم که سازمان سینمایی از آن‌ها حمایت کرده و به یادشان است. در شرایط امروز، تقدیر از هنرمندانی که کارهای ارزشی و اقتباسی انجام‌داده‌اند، بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: رویداد «مهر سینمای ایران» که با نگاه تمرکززدایی فرهنگی از پایتخت مورد عنایت سازمان سینمایی قرار گرفته است در صورت تداوم در برگزاری می‌تواند به یکی از مهم‌ترین رویدادهای هنری کشور تبدیل شده و انگیزه‌بخشی کند.

محمد اسکندرزاده به عنوان کارگردان، حسام خلیل نژاد به عنوان بازیگر، نسرین غلامی فیلمنامه نویس، محمد پهلوان ندوینگر، الهام شهاب الملک گریم، سیدرضا حسینی صداگزار، پوریا حیدری تصویربردار، محمدحسین ملکیان انیمیشن، بهناز لاهوتی اقلام تبلیغاتی، امیر طیبی مستند، میترا علوی تبار پژوهشگر سینمایی و عمار خطی تهیه کننده در این مراسم تجلیل شدند.

علی اصغر خطیب زاده به عنوان بازیگر پیشکسوت سینمایی و علیرضا نجم الدین تصویربردار پیشکسوت سینمایی به همراه حسین نظارت و علی اکبر شفائیان از هنرمندان ایثارگر و شهید شریعی خانواده شهید هنرمند از دیگر افرادی بودند که در مراسم مهر سینمای یران تقدیر شدند. همچنین از علی اصغر جلیلی، فرشید رستمی،علی اصغر خورسی، علی اسماعیلیات، فاطمه کثیری و مسعود تفضلی به سالن‌دار و سینما‌دار تجلیل به عمل آمد.

سینمای ایران ,

تجلیل از هنرمندان همدانی در مهر سینمای همدان

مراسم «مهر سینمای ایران» در استان همدان، در سالن «شهید آوینی» شهر همدان با حضور مسعود ویژه، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، روح‌الله سهرابی، مدیر کل مرکز نظارت امور سینمایی  و جمعی از هنرمندان برگزار شد.

در این رویداد که با حضور پرشور سینماگران همراه بود، از روح‌الله سهرابی که اصالتی همدانی دارد تجلیل شد و همچینین نکوداشتی برای کارگردان درگذشته همدانی عباس شیخ‌بابایی، برگزار شد. در مراسم مهر سینمای استان همدان از ۱۷ پیشکسوت فعال در عرصه سینما و ۶ هنرمند جوان نیز تقدیر شد.

مدیر کل مرکز نظارت امور سینمایی در سخنانی سینمای ایران را یکی از پرافتخارترین سینماهای جهان دانست و گفت: این نکته را به اعتبار جوایز جهانی سینمای ایران و خروجی آمار و ارقام حضور در رویدادهای بین‌المللی می‌گویم.

وی با تأکید بر کادرسازی و تقویت نیروی انسانی، بخصوص نیروی انسانی جوان در شهرستان‌ها، خاطرنشان کرد: در دولت جدید رویکردهای جدید تعریف شده و با تمرکززدایی از پایتخت، برنامه‌های مختلف در استان‌ها و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.

در پایان این برنامه هم از فعالان و هنرمندان عرصه سینما در دو گروه تجلیل شد که گروه اول شامل هنرمندان شاخص، پیشکسوتان و سینماداران فعال شامل: بابک رضاپور، مهدی چایانی، مجید مرادی، محمد حسن عبادی، سمیرا خوش طینت، حیدر جمشیدی ، سجاد غنی پور، داوود عبدالملکی، امیرحسین شمخانی، سعید پور شعبانیان، امین لطفی پور، بهروز خانلر، جواد صالحی، مهدی بیات، قاسم بهراملو، سعید شریفی نیا، علی زارع کار و در گروه دوم هنرمندان جوان شامل: علی سهرابی، محمدرضا باباخانیان، محمدرضا بادامی، سیدعلیرضا شاه طاهری، مجتبی کرم پور و شاهین شیرخانی مورد تجلیل قرار گرفتند.

مهر سینمای همدان، پیش‌تر با اعلام فراخوان از هنرمندان حائز رتبه استانی خواسته بود تا با تحویل آثارشان به دبیرخانه، کار خود را برای حضور و ارزیابی در این رویداد ارائه دهند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برگزاری «مهر سینمای ایران» در چهار استان/ تاکید خزاعی بر درک بضاعت‌های ناشناخته استان‌ها”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید