آخرین خبر

آلبوم ترکی عثمانی چنگ نغمه منتشر شد

آوای ایرانیان: موسسه راوی در آستانه میلاد پیامبر اعظم آلبوم موسیقی ملل از  ترکی عثمانی در شیار (تراک) با چنگ نوازبرجسته جهانی سیرین پانکاراوقلوبا قطعه ای در مدح پیامبراکرم منتشرکرد.
چنگ نغمه یا چنگ نامه برگرفته از کتاب شاعر ترک زبان قرن پانزدهم ( احمد- ی دایی ) شامل قطعاتی از مقام های ترکی عثمانی با میژگی های موسیقی بیزانس ملهم از فرهنگ اصیل موسیقی ایران از کشور ترکیه است.
سیرین پانکاراوقلوشاگرد برجسته سوزان مکدونالد در کنسرواتوار ژنو و دانشگاه ایندیانا                میگوید: “به مرور متوجه شدم تکرار این ساز در نگارگری های مینیاتور گواه بر محبوبیت آن در سده های میانی است. با این وجود تمام کنجکاوی های من به این منتهی شد که هیچ نمونه ای از ساز چنگ به جا نمانده است . چنگ سازی است که آن را هارپ زاویه دار مینامند. چنگ پیشینه درخشان و پررنگی دارد. چنین هارپ هایی در منطقه میان رودان رایج بوده ولی پس از ناپدید شدن از آن سرزمین ، هارپ های زاویه دار در میان فرهنگ های اسلامی خاور نزدیک به ویژه ایران ، عراق و ترکیه روزگار گذرانده اند…”
در چنگ نغمه تلاش شده تا به نوعی آوای باستانی چنگ شنیده شود . چنگ سازی است که از قرن هفدهم به دست فراموشی سپرده شد. این ساز را با هم گروهان منطقه ای جغرافیایش همچون نی ، کمانچه ، تنبور ، لاوتا و بندیرو همچنین با لیورهارپ ، کنترباس و آواز در این آلبوم هم آمیخته شده است.موسیقی اجرا شده نه تنها شامل آثاری است که از گذشته های دور میاید ، بلکه شامل آثاری است که امروزه شناخنه شده اند.
قطعات به ترتیب شامل : پیش درآمد کردی ، نی تقسیمی ، پیش درآمد نهاوند ، نیایش راست حسینی در مدح پیامبر مهربانی حضرت محمد ص ، نیکریز سماعی ، پیش درآمد رهاوی ، نیایش حسینی ، پیش درآمد نیشابور ، تنبور تقسیمی و شبی در شیراز به آهنگسازی دکتر امیرمهیار تفرشی پور ( قبلا در سال ۲۰۰۸ توسط پروفسور بولاورگرن از نیویورک و توموکوسوگووارا چنگ نواز ژاپنی در نیویورک اجرا شد) میباشد.
نوازندگان و خواننده آلبوم چنگ نغمه این هنرمندان هستند: برااویماز ( آواز  وعود) ، یاوزآکالین ( نی ) ، دریا تورکان ( کمانچه سنتی ) ، مورات آیدمیر ( کنترباس ) ، ولکان ارگن ( پرکاشن ) .
موسسه راوی تولید و انتشارچنگ نغمه را با طراحی گرافیک سهیل حسینی عرضه کرده است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آلبوم ترکی عثمانی چنگ نغمه منتشر شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید