آخرین خبر

مجموع درآمد پلتفرم‌ها به اندازه بودجه صدا و سیما است

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از روابط‌عمومی سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، روز گذشته سومین نشست نقد و بررسی نظام تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی در ایران با حضور مهدی فرجی تهیه‌کننده تلویزیون و شبکه نمایش خانگی و رئیس هیات مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری ایران برگزار شد.

این سلسله نشست‌ها که به همت اندیشکده ژرفا با مشارکت ساترا برگزار می‌شود به‌صورت گفت‌وگو محور چالش‌های تنظیم‌گری در تولیدات فرهنگی و هنری را با حضور فعالان این عرصه بررسی می‌کند.

مهدی فرجی رئیس هیات مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری در سومین نشست درباره فعالیت‌های کانون گفت: این مجموعه ۲ سال است که با هدف حل و فصل مسائل صنفی تشکیل شده و در تهران و شهرستان‌ها ۵۵۰ عضو فعال دارد.

فرجی در ادامه این نشست به تاریخچه فعالیت و اقدامات شبکه نمایش خانگی پرداخت و گفت: ایجاد این شبکه در ایران با سریال «قلب یخی» محمدحسین لطیفی آغاز شد و با گسترش زیر ساخت‌های اینترنت، پلتفرم‌ها توانستند جایگاه ویژه‌ای بین مخاطبان پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر گردش مالی پلتفرم‌های نمایش خانگی بیش از بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی است و در کمترین برآوردها مجموع درآمد تمام سکوهای نمایش خانگی به اندازه بودجه صدا و سیما است، عنوان کرد: از نظر بنده تأمین مالی جلوه منفی ندارد. تولید فیلم، برنامه‌های فرهنگی و… حتماً یک پدیده فرهنگی مهم است، اما قطع به یقین مسائل اقتصادی نیز مهم است.

رئیس هیات مدیره کانون تهیه‌کنندگان رسانه‌های دیداری ایران درباره این انتقاد که گاهی اوقات مساله درآمدزایی بر رعایت برخی شئونات اخلاقی و فرهنگی در تولیدات شبکه نمایش خانگی مسلط می‌شود تصریح کرد: من منکر وجود صحنه‌ها و دیالوگ‌های نامناسب در برخی سریال‌های شبکه نمایش خانگی نیستم اما واقعیت امر این است که با تلاش ساترا اینگونه موارد به ندرت اتفاق می‌افتد و ارزیابی اکثریت مردم و نخبگان جامعه از وضعیت کنونی شبکه نمایش خانگی مثبت است.

مهدی فرجی در پاسخ به این سوال که آیا میان سازمان صدا و سیما و وزارت ارشاد در امر تنظیم‌گری شبکه نمایش خانگی اختلافی وجود دارد یا خیر، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون مجلس، مسؤولیت تنظیم‌گری سریال‌ها و برنامه‌های شبکه نمایش خانگی را به عهده ساترا گذاشته است و الان مسؤولیت اصلی با سازمان صدا و سیما و ساتراست.

تهیه‌کننده سریال «نون خ» در ادامه در پاسخ به نحوه ارتباط میان ساترا و بخش خصوصی با اشاره به اقدامات صحیح و اثرگذار ساترا نظیر تشکیل مجمع رصتا برای ارتقای خود تنظیم‌گری در شبکه نمایش خانگی عنوان کرد: مشارکت دادن بخش خصوصی در امر تنظیم‌گری اقدامی صحیح و اثرگذار است چون سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تولیدات محصولات نمایش خانگی عمدتاً از بخش خصوصی می‌آید، بنابراین باید بخش خصوصی را از روند قانون‌نویسی مطلع کنیم و اتفاقاً آنها نیز در تنظیم‌گری صاحب نظر باشند و توسط نمایندگان خود مشکلات و نظرات را منتقل کنند.

فرجی در پایان در مورد آینده اقتصادی و فرهنگی شبکه خانگی گفت: روز به روز در حال دیدن تحول جدید در زیر ساخت‌های ارتباطی کشور هستیم. بنابراین به اعتقاد من آثار نمایش خانگی از لحاظ شکلی، کیفی و کمی ارتقای مهمی خواهد داشت و ما در آینده حتماً در رقابت با سریال‌های خارجی حرکت خواهیم کرد، زیرا این امکان در بخش خصوصی راحت‌تر اتفاق می‌افتد.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مجموع درآمد پلتفرم‌ها به اندازه بودجه صدا و سیما است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید