آخرین خبر

اعجاز موسیقی ایرانی چیست؟

آوای ایرانیان: برنامه موسیقی محور “نقد موسیقی” شبکه چهار با محوریت “هویت موسیقی ایرانی” با حضور دکتر احمد محیط طباطبایی، استاد دانشگاه و دکتر محسن نفر، آهنگساز روی آنتن شبکه چهار سیما رفت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «نسیم آنلاین»، دکتر طباطبایی در ابتدای این برنامه گفت: زبان فارسی یک نثر آهنگین دارد و به همین خاطر اشعار کلاسیک به زیبایی هر چه تمام تر بر آثار موسیقی ایرانی دلنشین می‌شود و خودنمایی می‌کند.

وی افرود: موسیقی ایرانی با شعر کامل می‌شود و خود خواننده در نقش یکی از سازها می‌تواند ایفای نقش کند و همانطور که یک نوازنده در حین اجرای موسیقی ایرانی با تکنوازی هنرنمایی میکند یک خواننده نیز با تکخوانی خود همانند یک ساز خودنمایی می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از شعرای کلاسیک ما از هوش موسیقایی بالایی برخوردار بودند، بطوری که برخی از آنان همانند رودکی بشتر به موسیقیدان مشهور بودند و این مسئله تفاوت آشکار هویت غنی موسیقی ایرانی با سایر فرهنگ های دنیا است.

وی گفت: موسیقی ایرانی، روایتگر تاریخ و فرهنگ ماست و ما ایرانیان وارث یک زبان و یک موسیقی هستیم که این موسیقی نماد فرهنگ و تاریخ کشورمان در سراسر جهان محسوب میشود.

محسن نفر، آهنگساز نیز در این برنامه گفت: موسیقی ایرانی یک خاصیت خاصی دارد و آن این است که در هر جای دنیا نواخته شود براحتی برای مخاطبان موسیقی قابل تشخیص است و در واقع موسیقی ایرانی دارای یک شناسنامه اصیل در دنیا است.

وی گفت: شعر کلاسیک به بخش اصلی ایرانی بودن ما مبدل شده است و موسیقی ایرانی نیر با ضرباهنگ خاص خود به بهترین شکل ممکن معنای حقیقی اشعار را برای مخاطبان خود قابل هضم می‌کند و در واقع آهنگ‌های موسیقی ایرانی به شناساندن اشعار ایرانی کمک شایانی می‌کند و این مسئله از اعجاز موسیقی ایرانی است.

وی ادامه داد: آهنگساز موسیقی ایرانی در واقع کسی است که به مقام اکتشاف در موسیقی برسد و مهم ترین ویژگی یک آهنگساز خوب این است که توانایی شناسایی اشعار فاخر را به خوبی داشته باشد.

گفتنی است، برنامه «نقد موسیقی» به تهیه کنندگی حبیب ذوالفقاری، اجرا و کارشناسی پیروز ارجمند و روابط عمومی فرزانه غلامی تبار  هفته ای یکبار به صورت زنده از شبکه چهار پخش می شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اعجاز موسیقی ایرانی چیست؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید