آخرین خبر

برپایی نشست خبری مدیری که اختیارش دست کسی نیست! + عکس

آوای ایرانیان: حمیدرضا نوربخش، مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با برگزاری یک نشست خبری با حضور نماینده تنها چند رسانه خاص و عدم دعوت از برخی رسانه‌های منتقد عملکرد خود در خانه موسیقی و جشنواره موسیقی فجر، ضمن ارائه گزارش مالی دبیرخانه جشنواره به شبهات و حاشیه‌های بسیار جشنواره پاسخ داد.

 به گزارش آوای ایرانیان، خبرگزاری نسیم نوشت: حمیدرضا نوربخش مدیر سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر در نشست خبری که با حضور محدود نماینده چند رسانه خاص و بدون دعوت فراگیر در انجمن موسیقی ایران برگزار کرد، به شبهات فراوان پرحاشیه ترین جشنواره موسیبقی فجر در طی سال های اخیر پاسخ داد.

نوربخش که در اقدامی قابل پیش بینی، این نشست خبری را بدون اعلام قبلی در رسانه ها و با عدم دعوت از چند رسانه شاخص منتقد خود برگزار کرده بود تا بتواند مباحث این نشست خبر را مدیریت کند، در خصوص جشنواره سی و یکم فجر نوضیحاتی ارائه داد.

فارس نوشت: صبح امروز نشست خبری حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره سی و یکم فجر و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سی و دوم موسیقی فجر در انجمن موسیقی ایران برگزار شد. برگزاری این نشست پس از هفت ماهی که از زمان جشنواره سی‌ویکم می‌گذرد، احتمال ریاست مجدد نوربخش در جشنواره موسیقی را افزایش می‌دهد.

نوربخش در ابتدای این نشست ضمن اشاره به چرایی تأخیر برگزاری نشست موسوم به اتاق شیشه‌ای، گفت: این نشست بنا بود بعد از جشنواره برگزار شود، اما به دلیل آنکه برخی از مباحث مالی نهایی نشده بود و امکان ارائه آمار دقیق وجود نداشت، به تأخیر افتاد، اما امروز با انجام تمامی امور مالی و روشن شدن سایر موضوعات این امکان فراهم شده تا اصحاب رسانه بتوانند شفاف در مورد تمام مسائل جشنواره سؤالاتشان را مطرح کنند.

وی در ادامه در پاسخ به اولین سؤال مبنی بر حواشی‌ای که حضور دکتر حسن ریاحی به عنوان دبیر علمی جشنواره داشت، عنوان کرد: دکتر ریاحی در جشنواره سی‌ام به عنوان دبیر معرفی شده بودند و این انتخاب ایشان بر مبنای ساختار قبلی جشنواره بود. اتفاقاً چند روز بعد از جشنواره سی‌ام صحبت‌هایی با من شد که جشنواره به شکل دیگر برگزار شود، اما وقتی چیزی اعلام شده، نمی‌توان آن را نادیده گرفت، البته این را هم باید بگویم، نقشی که آقای ریاحی در جشنواره امسال داشتند، در دوره قبل نیز برعهده داشتند و هیچ‌گاه وارد مسائل اجرایی نمی‌شدند. بنده هیچ‌گاه به ایشان جسارتی نکردم و همواره با احترام در کنار ما حضور داشتند.

نوربخش ادامه داد: ما براساس یک طرح و یک نقشه راه روشن وارد موضوع جشنواره شدیم، هدف مشخص‌مان هم دخالت دادن و پررنگ کردن نقش بخش خصوصی در جشنواره موسیقی فجر بود. یک مؤسسه حاضر شد تا بسیاری از کارهای جشنواره را انجام بدهد و مسائل مالی را نیز کاملاً بپذیرد. ابتدا به این موضوع ابهاماتی وارد شد و نگاه های تردیدآمیزی در این زمینه وجود داشت که اتفاقاً طبیعی هم بود، بالاخره نقش عده‌ای در جشنواره کمرنگ شده بود و همین باعث ایجاد مقاومت‌هایی شد، اما به هر جهت جشنواره برگزار شد، با این توضیح که بسیاری از طرح‌هایی که داشتیم نیمه‌کاره ماند و تکه‌تکه شد. هیچ کس برای جشنواره موسیقی فجر کیسه ندوخته بود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نقش برادران پورناظری در جشنواره موسیقی فجر گفت: اعتقاد ما بر این بود داخل مجموعه دولتی اتفاقاتی می‌افتد که باعث کندی کار می‌شود، به همین خاطر تصمیم بر این بود تا مجموعه‌ای از خارج این وظیفه را انجام دهد. ساده‌اندیشی است که فکر کنیم همه چیز برعهده دو نفر بوده است. من آدم صفرکیلومتری نبودم که کسانی من را هدایت کنند. من همواره از دهه هفتاد در جشنواره موسیقی فجر به نوعی حضور داشتم و اتفاقاً نسبت به ساختار قبلی جشنواره هم بارها نقدم را با مدیران مطرح کرده بودم.

مدیرعامل خانه موسیقی درباره سایت‌های بلیط‌فروشی جشنواره نیز گفت: ما برای اولین بار با هدف خارج کردن بلیط‌فروشی از سیستم منوپل با تمامی سایت‌ها مکاتبه کردیم، اما سؤال اینجاست که چرا شما خبرنگاران و سایر دوستانی که انتقادهایی در این باره داشتند، در سال‌های قبل نپرسیدند که چرا بلیط‌فروشی را یک سایت به صورت انحصاری انجام می‌داد، تمام سخنانی را هم که من در اینجا عرض می‌کنم براساس مستندات و مکتوبات است، چرا که من باید علاوه بر شما، به مرجعی به نام سازمان بازرسی کل کشور نیز پاسخگو باشم. این سایت‌های بلیط‌فروشی برای اولین بار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیش‌پرداخت به جشنواره پرداخت کردند، ضمن اینکه درصد بلیط‌فروشی سایت‌ها نیز کاهش پیدا کرد و از ۵ درصد به ۴ درصد رسید.

نوربخش در ادامه ضمن ارائه برخی آمارها از ۲ دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر گفت: هزینه سالن‌ها برای جشنواره سال ۹۳، ۲۲۰ میلیون تومان بوده که این هزینه در سال ۹۴ بیش از ۲ برابر افزایش قیمت پیدا کرده و به ۵۵۰ میلیون تومان رسید. هزینه جایزه و داوری در جشنواره سال ۹۳ با ۲۳ داور ۱۵۰ میلیون تومان بود، در جشنواره سال ۹۴، ۷۸ داور داشتیم که مجموعاً با جایزه، هزینه این بخش ۱۸۰ میلیون تومان شد.

عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سی و دوم موسیقی فجر ادامه داد: هزینه گروه‌های داخلی در سال ۹۳ که ۷۵ گروه بودند ۶۰۰ میلیون تومان شده بود و در سال ۹۴ با ۵۴ گروه این رقم به ۹۰۰ میلیون تومان رسید. هزینه گروه های خارجی در سال ۹۳ که ۱۰ گروه بودند، ۱۳۰ میلیون تومان شد که در سال ۹۴ با ۱۴ گروه به رقم ۴۰۰ میلیون تومان رسید. سایر هزینه‌های جشنواره اعم از برگزاری و … در سال ۹۳ یک میلیارد تومان بود که در سال ۹۴ هزینه‌ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرد و به رقم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان رسید.

نوربخش درباره فروش بخش‌های مختلف جشنواره نیز گفت: در سال ۹۳، ۱۶ گروه پاپ اجرا داشتند که با بیش از ۱۳ هزار صندلی ۹۴۶ میلیون تومان بلیط‌فروشی انجام شد. در سال ۹۴ تعداد اجراهای پاپ به ۹ اجرا کاهش پیدا کرد و با ۹ هزار و ۹۶۲ صندلی به رقم ۷۵۳ میلیون تومان رسید. در بخش غیرپاپ ۹۸ اجرا در جشنواره سال ۹۳ اجرا شده که با ۶۶۵۰ صندلی رقم فروش ۲۳۰ میلیون تومان بوده است. در سال ۹۴، ۴۳ اجرا در بخش غیرپاپ روی صحنه رفته که با ۱۹ هزار و ۴۷۵ صندلی به رقم یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان رسیده است.

وی ادامه داد: در بخش بین‌الملل در جشنواره سال ۹۳، ۲۲ اجرا روی صحنه رفته که با ۱۷۲۱ صندلی مجموع فروش ۶۰ میلیون تومان بوده است. در سال ۹۴، ۱۶ اجرا را در بخش بین‌الملل داشتیم که با ۴ هزار و ۱۶۹ صندلی ۲۲۵ میلیون تومان فروش داشته‌ایم. در مجموع فروش، سال ۹۳، یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون تومان بلیط‌فروشی داشته که این رقم در سال ۹۴ به ۲ میلیارد و ۲۳۹ میلیون تومان رسیده است؛ یعنی به عبارتی در دوره گذشته ۲۹ درصد فروش پاپ کاهش داشته و فروش بخش‌های غیرپاپ ۱۹۳ درصد افزایش داشته است و در مجموع، بودجه سال ۹۴ با وجود افزایش هزینه‌ها تنها ۲۰۰ میلیون تومان از جشنواره سال ۹۳ بیشتر شده است.

رئیس جشنواره سی و یکم موسیقی فجر در ادامه با اشاره به سایر جزئیات جشنواره دوره گذشته گفت: در مجموع در سال ۹۳، ۳ قلم طراحی داشتیم که در سال ۹۴ ما ۶۲ قلم طراحی داشتیم، ضمن اینکه برای اولین بار ۲۰ بیلبورد در سطح شهر به جشنواره موسیقی فجر اختصاص یافت. البته در کنار تمام هزینه‌هایی که اعلام شد، مبلغ ۳۰۰ میلیون تومانی که به بنیاد رودکی بابت حضور ارکسترها و سالن‌ها داده شد، درنظر نگرفته شده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به حواشی دستمزدهای هنرمندان جشنواره موسیقی فجر گفت: من مدافع افزایش دستمزدهای هنرمندان هستم. گروه کامکارها بیشترین دستمزد را در جشنواره فجر دریافت کردند و در مجموع برای دو اجرا در برج میلاد تهران ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کردند. در واقع عیار سنجش گروه‌ها برای دستمزدها، سالن و دیگر شرایط بوده، ضمن اینکه همه دوستان با توافق خود و پیش‌بینی‌هایی که شده سالن را دراختیار گرفتند و انتخاب کردند. آقای ساکت نیز که انتقادهایی را در این باره داشتند، خودشان و خواننده‌شان به طور جداگانه دستمزد دریافت کردند و اجرای سهراب پورناظری و آنتونیوری که مجدداً اعلام دستمزد این هنرمندان با حواشی روبه‌رو شد، باید گفت که اولاً آقای پورناظری ۲ اجرا در جشنواره داشتند و در برج میلاد تهران روی صحنه رفتند که ظرفیت صندلی‌های آن بیش از ۲ برابر تالار وحدت است، طبیعی است که با توجه به بلیط‌فروشی که انجام شده، این رقم به ایشان پرداخت شود.

نوربخش در ادامه در پاسخ به سؤالی که آیا رویکرد جشنواره موسیقی فجر پیش رو مانند دوره گذشته آن خواهد بود یا خیر، گفت: جشنواره منطقاً باید بر مبنای دوره گذشته پیش برود، الان کسی تردید ندارد که روند جشنواره سی و یکم را برای جا افتادن در فضای موسیقی کشور ادامه دهیم. همه ما نتیجه ۳۰ دوره گذشته جشنواره را دیدیم و متوجه شدیم که اگر بخواهیم در عرصه موسیقی کشور تأثیر بگذاریم، باید روند را تغییر دهیم. جشنواره سی و یکم بی‌تردید خالی از نقص و اشکال نیست، اما ما تمام تلاشمان را کردیم تا بتوانیم ریل و مسیر جدیدی را در فضای موسیقی کشور ایجاد کنیم، ضمن اینکه مسئولیت بخش مالی جشنواره سی و دوم به انجمن موسیقی ایران واگذار شده است.

نوربخش در ادامه درباره شائبه‌های یکه پیرامون داوری جشنواره سی و یکم موسیقی فجر ایجاد شد نیز گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که باید تعداد داوران را افزایش دهیم تا شائبه‌ها و اعمال سلیقه‌ها کمتر و کمتر شود، اما مسلماً اشکالاتی نیز وحود دارد و برای دوره بعدی جشنواره، ساختار داوری اصلاح می‌شود.

وی در بخش پایانی این نشست خبری درباره لغوهایی که در جشنواره سی و یکم موسیقی فجر اتفاق افتاد نیز گفت: تمام لغوها خارج از اختیارات ما بود. ژیوان گاسباریان به دلیل بیماری نتوانست در جشنواره حضور پیدا کند، شجاعت‌حسین‌خان هم به دلیل اینکه «پیپرویزا» می‌خواست، ما با دوستان وزارت خارجه صحبت کردیم که به ما اعلام کردند این اتفاق انجام خواهد شد، اما متأسفانه تا دقیقه ۹۰ این موضوع ادامه پیدا کرد و نهایتاً هم این اتفاق صورت نگرفت.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برپایی نشست خبری مدیری که اختیارش دست کسی نیست! + عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید