آخرین خبر

جاده صاف‌کن حضور زنان در فیلم‌ها و سریال‌های بعد از انقلاب

افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون، شامگاه پنجشنبه ۲۵ شهریور با حضور در برنامه «دورهمی» از تجربه‌ها و خاطرات تلخ و شیرین خود گفت.

 به گزارش آوای ایرانیان، این بازیگر که نخستین بار با سریال «سربداران» جلوی دوربین رفت، در این باره توضیح داد: «فیلمبرداری این سریال از سال ۶۰ آغاز شد و ۶۲ رفت روی آنتن، به خاطر دارم هم زمان با جشن تولدم بودم.»

او که طبق معمول برنامه «دورهمی» با شوخی‌های مهران مدیری در باره سن و سال مهمانان زن روبرو شد، با بیان این‌که متولد ۱۳۴۰ است، در توضیح ورودش به عالم هنر گفت: «از ۱۱ سالگی کار تئاتر و موسیقی را از کانون شروع کردم. بعد یک فیلم کوتاه بازی کردم که آن وقت برایم بیشتر بازیگوشی کودکانه بود.»

وقتی مهران مدیری به چگونگی نام‌گذاری افسانه بایگان اشاره کرد، این بازیگر توضیح داد: «مادرم با اسم افسانه مخالف بود. ‌می‌گفت زندگی دخترم پر ماجرا و افسانه‌ای می‌شود، اما پدرم با اصرار این نام را بر من گذاشت.»

بازیگر فیلم «گمشده» با اشاره به این‌که حالا بیشتر ماجراجویی درونی و کند و کاو روحی انجام می‌دهد، از علاقه‌اش به خلوت، مطالعه، شعر کلاسیک، تفکر، مباحث عرفانی و … خبر داد.

او وقتی با پرسش مجری «دورهمی» در ارتباط با دوری گاه و بیگاه از سینما روبرو شد، پاسخ داد: «به دلیل همان خلوت، گاهی سعی می‌کنم فاصله بگیرم. واقعیتش مدتی چون دیدم کارم فنی و تکنیکال شده است و لذتی نمی‌برم، بازیگری را گذاشتم کنار. دو سال، سه سال و …دوباره برگشتم.»

بایگان افزود: «حتی بعد از «سربداران» تجربه خاصی را گذراندم. بعد از کار در آن سریال که برایم مثل دانشگاه بود، با فیلمنامه‌هایی روبرو می‌شدم که چالشی نداشت. برای همین مدتی در خدمت حمید سمندریان بزرگ رفتم رادیو و مدتی بعد با فیلم «گمشده» به سینما برگشتم.»

این بازیگر با اشاره به شرایط متفاوت هنرنمایی بازیگران زن در سال‌های ابتدایی انقلاب گفت: «چند سال پیش، گفت‌و‌گویی داشتم که مصاحبه کننده از من به عنوان جاده صاف‌کن حضور بازیگران زن در سینما و تلویزیون در بعد از انقلاب یاد کرد. واقعا آن سال‌ها شرایط خاص خودش را داشت و مثل الان نبود.»

افسانه بایگان در پایان گفت‌و‌گو با مهران مدیری، اعلام کرد مجسمه‌ای را به موزه برنامه «دورهمی» اهدا خواهد کرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جاده صاف‌کن حضور زنان در فیلم‌ها و سریال‌های بعد از انقلاب”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید