آخرین خبر

دوره آینده اجلاس پیرغلامان در اصفهان برگزار می‌شود

دوره آینده اجلاس پیرغلامان در اصفهان برگزار می‌شود

پیرغلامان

چهاردهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان و خادمان حسینی شب گذشته در بندرعباس به کار خود پایان داد.

 به گزارش آوای ایرانیان، مراسم اختتامیه چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در بندرعباس برگزار و در این مراسم از برگزیدگان چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی از سوی رییس رسانه ملی و با حضور مقامات و مسؤولان استانی تجلیل شدند.

سید حسین العماد از کشور یمن، بوس اوتس از ترکیه، شیرزاد عبدالولی از افغانستان، نذیر رهبر از کشور هندوستان، سید عبدالعزیز عبدالموسوی از عراق از خادمان حرم امام حسین(ع)، علی الجراح از عراق، شهرزاد دوربین از کشور سوریه، محمد جاوید نوروز زاده افغانستان، سید نوسنی از کشور هندوستان، حسن حسن از بعلبک لبنان از برگزیدگان خارجی اجلاس چهاردهمین بودند.

همچنین از موبد رستم کاوسیان زاده از موبد (آتشکده زرتشتیان) یزد، ماموستا محمدامین میرزایی زاده از کردستان و مولوی محمد صدیق فهیمی از علمای اندیشمند هرمزگان نیز در مراسم اختتامیه این اجلاس تجلیل شد.

در بخش انتهایی این مراسم نیز با پخش کلیپی از خطیب ملی عاشورایی، آیت الله مصطفوی مسن‌ترین پیر غلام حسینی با ۱۲۳ سال سن به عنوان چهره ماندگار اجلاس پیرغلامان حسینی تجلیل و نشان تجلیل از این پیر غلام حسینی به نمایندگی به فرزندش اهداء شد.

انیمیشن ناسور  نیز  در اختتامیه چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی در بندرعباس ساخته کیانوش دالوند با موضوع وقایع روز عاشورا رونمایی شد.

این انیمیشن سینمایی که محتوایی مذهبی و تاریخی دارد و در ماه‌های محرم و صفر در سینماهای کشور اکران می‌ شود.

«ناسور» روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی یکی از کوفیانی بوده که از امام حسین(ع) دعوت کرده است تا به کوفه بیایند و زمانی که می‌شنود سپاه امام به کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج می‌شود تا با ایشان روبه‌رو نشود، اما به صورت کاملاً ناگهانی با ایشان روبه‌رو و مجبور می‌ شود تا دست رد به سینه امام بزند. از سویی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از داستان «ناسور» را در بر می‌گیرد.

جانشین چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی گفت: براساس تفاهم‌ نامه‌ های انجام شده و بنا بر اعلام خبر رییس چهاردهمین دوره اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی سال آینده این اجلاس در شهر اصفهان برگزار می‌ شود.

وی افزود: در چهاردهمین دوره اجلاس پیرغلامان و خادمان حسینی ۷۰۰ مداح از سراسر کشور در شهر بندرعباس حضور یافتند که در این اجلاس نشستها و کارگروه‌ های علمی برگزار  مداحان به مرثیه و مدیحه‌ خوانی پرداختند.

نظام اسلامی تصریح کرد: این اجلاس به منظور تجلیل از خادمان و پیرغلامان حسینی هر سال در یک استان برگزار می‌ شود.

وی بیان داشت: در این دوره از اجلاس که عصر امروز به کار خود پایان داد مداحانی از کشورهای نیجریه، افغانستان، عراق، ترکیه، ‌هندوستان، پاکستان، قطر، لبنان و علمایی از جامعه‌المصطفی حضور داشتند.

بنا بر این گزارش، در حاشیه چهاردهمین اجلاس تجلیل از پیرغلامان حسینی، مرام‌ نامه ستایشگری که عهدنامه ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) است قرائت شد.

این مرام نامه ستایشگری و ذاکری معیار و شاخص رفتار مداحان و ذاکران و تعهد و التزام به ساحت ستودگان اهل بیت (ع) است که متن آن به شرح ذیل در ۱۴ بند آمده است:

۱- اهل بیت (ع)، عزیزان بارگاه الهی و والاترین و محبوب‌ ترین و اسوه‌ های عالم وجودند. پس ما ستایشگران متعهد می‌ شویم فاخرترین اشعار، بهترین گفتار، زیباترین اجرا و متناسبترین رفتار را در مجالس و محافظ منتسب به این بزرگان را داشته باشیم.

۲- ما ستایشگران، اخلاص در عمل، جلب رضای پروردگار، خشنودی اهل بیت (ع) و پالایش و تصفیه درونی و پرهیز از حُبّ دنیا را مرکز و تکیه‌گاه ستایش و ذکر قرار می‌ دهیم، به گونه‌ ای که نتیجه مداحی و ذاکری تقویت عبودیت و بندگی پروردگار باشد.

۳- آشنایی و انس با قرآن، روایات، تاریخ اسلام و انقلاب، زندگی و سیره اهل بیت، ادعیه و زیارات و ارتقای معرفت دینی در مرکز توجه ما ستایشگران اهلی بیت (ع) قرار دارد.

۴- محافل و مجالس ما ستایشگران، پایگاه ترویج و تعمیق معرفت و محبت دینی و نشر فرهنگ و معارف قرآن و اهل بیت (ع) است.

۵- ما ستایشگران با التزام به مطالعه و تعلیم و تعلم در حوزه ستایشگری و ذاکری، می‌ کوشیم اطاعات خود در زمینه تاریخ و مقتل، شعر و ادبیات، صوت و لحن و آداب و اخلاقِ ذاکری و مداحی را افزایش و دستاوردها و تجربه‌ های علمی و عملی خود را در اختیار ستایشگران جوان قرار دهیم.

۶- احترام به پیشکسوتان و استادان بر ما ستایشگران و ذاکران لازم و واجب است.

۷- ما ستایشگران خود را موظف می‌ دانیم که محفل و مجلس ما آراسته به معارف و وعظ و اندرزهای راهگشا و معرفت آفرین باشد.

۸- ما ستاشگران و ذاکران لازم است با پاسداشت رهنمودهای امام راحل و ارشادات مقام معظم رهبری، پیگیر مطالبات ایشان در حوزه مباحث ستایشگری و ذاکری باشیم و بهره‌مندی از نصایح و راهنمایی‌های مراجع عظام، عالمان دینی، روحانیان و احترام شایسته ایشان را وظیفه خود می‌دانیم.

۹- ما ستایشگران و ذاکران با تقویت مستمر، دانش ادبی و هنری با جهت‌گیری دقیق، روشن و درست و حفظ حریم ارزش‌های والای دینی، در فاخرترین و موقرترین شکل ممکن، جذابیت لازم را در فعالیت‌های خویش حفظ می‌کنیم و از هرگونه غلو و تحریم در بیان مناقب و مصائب اهل بیت (ع) پرهیز خواهیم کرد.

۱۰- ما ستایشگران و ذاکران اهل بیت در دریافت صله و هدیه از صاحبان مجالس اهل بیت (ع)، شأن اهل بیت (ع) و ستایشگری را رعایت می‌ کنیم و هرگز صله و هدیه را مقصد و اصل قرار نمی‌ دهیم.

۱۱- ما ستایشگران و ذاکران در سرور و سوگ اهل بیت (ع) مراقب هستیم تا حب و بغض‌ها، احساسات و عواطف فرقه‌ های مذهبی و ادیان توحیدی را جریحه‌دار نکند و با التزام به حظ وحدت مسلمین و احترام به آیین‌ های توحیدی، خط قرمزهای اعتقادی و مذهبی را مراعات می‌ کنیم.

۱۲- ما ستایشگران سلیقه‌ های سیاسی و گرایشهای گروهی را محور، ملاک و معیار و محتوای مجالس اهل بیت قرار نمی‌ دهیم.

۱۳- ما ستایشگران و ذاکران،‌ ضمن التزام به بصیرت‌یابی و بصیرت‌ افزایی در مجالس جشن و سوگواری اهل بیت، ناروا و ناسزاگویی را مجاز نمی‌ دانیم.

۱۴- در محافل اهل بیت احترام و تکریم محبان اهل بیت بر ما ستایشگران و ذاکران قرض و واجب است.

و پایان سخن این فراز از زیارت جامعه کبیره است که:

جَعَلَنِی مِمَّنْ یَقْتَصُّ آثَارَکُمْ وَ یَسْلُکُ سَبِیلَکُمْ

«خدایا ما را از آنان قرار ده که زبان گویای معارف والای اهل بیت (ع) و رهرو صادق راهشان باشیم.»

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “دوره آینده اجلاس پیرغلامان در اصفهان برگزار می‌شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید