آخرین خبر

برپایی «شب خاطره» با بازخوانی کتاب «بمو»

دو تن از نیروهای اطلاعات و عملیات آگاه از عملیات لغو شده «بمو» در تازه‌ترین شب خاطره حوزه هنری خاطره‌گویی می‌کنند.

گزارش آوای ایرانیان، تازه‌ترین برنامه شب خاطره حوزه هنری به بازخوانی کتاب«بمو» و خاطره‌گویی دو تن از نیروهای اطلاعات و عملیات اختصاص دارد. این برنامه پنج‌شنبه ۷ شهریور ماه ساعت ۱۷:۳۰ در تالار سوره حوزه هنری برپا می‌شود.

کتاب «بمو» حاصل پژوهش اصغر کاظمی خاطرات شناسایی منطقه قصرشیرین و ‌ذهاب است که پس از ۱۸ سال با تغییر جلد به چاپ دوم رسید. این اثر درباره جزئیات مقطعی از تاریخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (اسفند ۱۳۶۱ تا آبان ۱۳۶۲)، به‌ روایت ۱۰ تن از فرماندهان و رزمندگان‌ ایرانی از جمله شهید صیاد شیرازی است که سوره مهر آن را روانه بازار کتاب کرده است. این کتاب در پنج فصل تدوین شده و دربردارنده تعداد قابل توجهی ‌عکس و کروکی و نقشه‌رنگی مختلف از عملیات‌ها و مناطق عملیاتی ‌است.

احمد استادباقر، حسین الله‌کرم، محمد جوانبخت، احمد کوچکی، مصطفی موسوی، محرم قاسمی، جعفر جعفرولی‌زاد، حسین دمیرچی، علی‌ صیادشیرازی و مهدیقلی رضایی کسانی هستند که این خاطرات را در این کتاب روایت کرده‌اند.

در مورد عملیات منطقه «بمو» که نام یکی از بلندی‌های منطقه قصرشیرین است باید گفت؛ با محاسبات ظاهری و با مطالعاتی که صورت گرفته بود، توان گرفتن سد دربندیخان عراق وجود داشت و با تسلط بر این مکان بزرگ می‌توانستیم حضور خود را تا بعقوبه بغداد پیش ببریم و میان لشکرهای کارآمد ارتش بعث عراق فاصله بیندازیم و توان نظامی دشمن را کاهش دهیم، اما با همه این تفاسیر با وجود آنکه همه چیز برای آغاز این عملیات آماده بود و پدهای لازم برای هلی‌بُرن شناسایی و مواد منفجره لازم برای انهدام سد در صورت نیاز تدارک دیده شده بود و نیروها توجیه شده و آمادگی کامل داشتند این عملیات لغو شد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “برپایی «شب خاطره» با بازخوانی کتاب «بمو»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید