آخرین خبر

وزیر اسبق ارشاد: کنسرت دغدغه همه مردم نیست/ دولت نفوذ فرهنگی را توهم می داند!

آوای ایرانیان» حسینی، وزیر سابق ارشاد طی یادداشتی به عملکرد و حاشیه‌های وزارت ارشاد دولت یازدهم پرداخت.

سید محمد حسینی، وزیر سابق ارشاد در یادداشتی که منتشر کرده است، به بحث عملکرد و تغییرات وزارت ارشاد دولت یازدهم پرداخته است. آن چه می خوانید متن این یادداشت است:

**دولت اعتقادی به بحث نفوذ فرهنگی ندارد

عملکرد ارشاد در این دوره مورد رضایت نیروهای متدین و انقلابی نبوده است و رهبری هم بارها از بحث نفوذ فرهنگی ابراز نگرانی کردند و بیان کردند که انگار یک نوع ولنگاری فرهنگی در کشور وجود دارد که این هم به بحث نظارت این وزارت خانه برمی گردد که به خوبی ایفا نشده است.

در کل باید بگویم که در دولت اعتقادی به این مسئله وجود ندارد؛ بارها رئیس جمهور اعلام کردند که نظارت را باید به خود مردم واگذار کرد؛ یا اینکه تقسیم بندی هنر ارزشی و غیر ارزشی را زیر سوال بردند و این منجر شد به اینکه آن حمایت لازم هم از نیروهای متعهد و مومن در حوزه فرهنگ و هنر صورت نگیرد؛ از آثار هنری ارزشمند هم حمایت لازم صورت نگرفت و فعالیت های ایجابی آنقدری نبود که فضای کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

هفته دولت هم شاهد بودیم که رهبری گفتند در عملیات آفندی و پدافندی فرهنگی دچار ضعقف و مشکل هستیم و بعد هم به کسانی میدان داده شده است، که این ها اعتقاد و باوری نسبت به اسلام و انقلاب و ارزش ها ندارند و نتیجه اش برخی آثاری است که مشاهده می کنیم.

**معاونت قرآنی ارشاد در این دوره نیمه تعطیل بود

برخی بخش ها در این وزارت خانه تعطیل یا  نیمه تعطیل بودند؛ بخش معاونت قرآنی انتظار می رفت که بهتر عمل شود ولی شاهد بودیم که فقط در حد این مسئله بود که چند نمایشگاه برگزار شود؛ بیشترین تلاش وزارت در این مدت برگزاری کنسرت بوده است؛ توسعه ای که ادعای آن را در فرهنگ داشتند برگزاری تعداد کنسرت ها بود که چندین برابر شده است .

**کنسرت دغدغه همه مردم نیست

کنسرت دغدغه همه مردم نیست و اقشار خاصی شرکت می کنند؛ البته کنسرت ها هم  حاشیه های خاص خودش را داشته است و بیشتر هم بهره برداری های سیاسی دخیل بوده است؛ این نقدی که می کنیم معنایش این نیست که کاری انجام نشده اما اینکه با ادعاهای فراوانی وارد این حوزه شده اند و به گونه ای برخورد کردند که چقدر سرمایه گذاری شده اما در مقام عمل می بینیم که این طور نبوده است؛ مثلا صندوق حمایت از هنرمندان به  جای اینکه ببینیم تعداد افراد افزایش پیدا کند کاهش هم پیدا کرده و حتی فعالان قرآنی را حذف کردند.

حمایت از موسسات و مراکز فرهنگی کمتر شده توجه به استان ها و شهرستان ها کاهش پیدا  کرد؛ برخی برنامه ها ای که در شهرستان برای تجلیل از مفاخر برگزار می شد یا کلا تعطیل شد یا خیلی کم فروغ استمرار پیدا کرد و در مجموع یک عدم رضایت را در هنرمندان و خانواده فرهنگ و هنر می بینیم؛ علما و مراجع هم که بارها این موضوع را اعلام کرده اند.

در کل حاشیه بر متن غلبه پیدا کرده است؛ مثل همین کنسرت قم و مشهد که حاشیه هایی ایجاد کرد؛ با ظرفیتی که در کشور و بین نیروهای جوان و انقلابی وجود دارد می شد که کارهای بهتر و تاثیرگذار تری رقم زد.

**تغییر وزیر، سیاست‌های ارشاد را عوض نمی‌کند

این مسائل فقط متوجه شخص وزیر ارشاد نیست؛  سیاست های دولت و خط مشی فرهنگی دولت این است و تغییر وزیر هم در سیاست های ارشاد تغییری ایجاد نمی کند؛ این تغییر اگر مسائل دیگری پشت صحنه نباشد بیشتر کاربرد تبلیغاتی و سیاسی برای دولت دارد تا فردی بیاید هنرمندان را برای فعالیت های انتخاباتی اماده کند؛ چون دولت، دولتی نیست که اهل تغییر و تحول باشد برخی از وزاری دیگر ضعف های فراوان دارند؛ خیلی عملکرد و کارنامه وزار در این تغییر مهم نیست و اهداف دیگری دارند.

دولت شفاف در مورد مسائل صحبت نمی کند ، به پنهان کاری عادت دارند در قضیه مذاکرات هم دیدیدم که شفاف  صحبت نمی کنند ؛ در مورد همین تغییرات وزارت ارشاد در این یک ماه اخیر شاهد بودیم که موضوع مطرح شده و یک بلا تکلیفی وجود دارد که به کارها لطمه می زند؛ تصمیم گیری برای شخص رئیس جمهور سخت است ؛ این نشان دهنده رخوت و رکودی است که بر دولت حاکم است.

**این دولت نفوذ فرهنگی را توهم می داند!

بحث تهاجم فرهنگی همیشه مطرح بوده است اما در همین دولت  بعضی ها این مسئله را توهم دانستند و به جای یک اقدام جدی در حوزه فرهنگ، شاهد یک واداده گی در این حوزه هستیم؛ عناصری میدان پیدا کردند که برخی در خارج از کشور بودند و فیلم هایی ساختند که با مبانی انقلاب سازگار نبود.

به اسم فضای آزاد و فرهنگی مسئله نفوذ فرهنگی جدی گرفته نشده و به جای مقابله با این مسئله میدان هم داده می شود به عناصری که در صدد القای اندیشه های خودشان هستند؛ و نمود این مسئله را در کتاب، فیلم و .. مشاهده می کنیم؛ افرادی که عنادشان با نظام جمهوری اسلامی مشخص است اما از امکانات نظام بهره می گیرند و کار خودشان را انجام می دهند در مقابل فعالیت هایی که از خارح می شود ما در داخل کشور برای این مسئله کاری انجام نمی دهیم

نظارت بر روی خیلی از مسائل وجود ندارد؛ و همین نظارت نداشتن ها باعث سواستفاده دشمن شده تا فرهنگ ولنگاری و بی بند و باری را در کشور ترویج کنند و همه این ها نمونه هایی است که بدانیم در دولت عزم و اراده ای برای مقابله با این مسائل وجود ندارد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “وزیر اسبق ارشاد: کنسرت دغدغه همه مردم نیست/ دولت نفوذ فرهنگی را توهم می داند!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید