آخرین خبر

مدیرکل پیشین دفتر موسیقی ارشاد: مسئولین ارشاد در مناظره، ثابت کنند که رپ، یک سبک رسمی از موسیقی نیست!

به گزارش آوای ایرانیان، پس از آنکه روابط عمومی نمایش «لامبورگینی» در اطلاعیه ای اعلام کرد، دفتر موسیقى وزارت ارشاد با حضور حمید صفت(خواننده رپ) در نمایش تازه سیامک صفرى مخالفت کرده است، گمانه زنی های رسانه ای در خصوص اینکه آیا دفتر موسیقی وجاهت  قانونی در این خصوص را داشته است یا خیر، صورت گرفته است.
به همین بهانه خبرنگار رسانه خبری آوای ایرانیان در گفتگو با دکتر پیروز ارجمند، موزیسین، استاد دانشگاه و مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت  ارشاد که در زمان مدیریت یکساله خود با راه اندازی طرح “گفتاواز” سعی در مجوز دادن به خواننده های رپ داشت، گقتگویی داشته است که مشروح آن از نظرتان میگذرد.

عدم استراتژی روشن فرهنگی در حوزه موسیقی

متاسفانه در دفتر موسیقی وزارت ارشاد هیچگاه هدف و استراتژی مشخص مبتنی بر سیاستهای کلی فرهنگی حاکم نبوده است که این مورد در زمان مدیریت بنده هم حکفرما بود زیرا وقتی از معاونت هنری وزارت ارشاد هیچ گونه سیاستگذاری فرهنگی خاصی به چشم نمیخورد این معضل به بخش های مختلف و جزئی معاونت رسوخ میکند و در نتیجه شاهد آن خواهیم بود که در بزنگاه ها، با تصمیمات هیجانی ضربه بر پیکره موسیقی خواهیم زد. برای رفع این مشکل شورای راهبردی در دوره مدیریت من شکل گرفت.

هیچ قانونی نداریم که فلان سبک موسیقی ممنوع شده باشد

می خواستم به موسیقی “رپ”  همانند “راک” مجوز رسمی بدهم اما ...

از آنجا که هیچ گونه بند قانونی وجود ندارد که  فلان سبک موسیقی ممنوع اعلام شده بود؛ بنده در زمان مدیریت خود در دفتر موسیقی ارشاد برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی با مجوز دادن به موسیقی “راک”، این ژانر موسیقایی را علنا به رسمیت شناختم بطوری که امروزه هنرمندان این عرصه با کمترین مشکلات برای فعالیت حرفه ای خود مواجه هستند، البته ذکر این نکته ضروری است که این اتفاق به راحتی رخ نداده است و کادر اجرایی و مشاوره ای بنده در آن زمان با برپایی جلسات مختلف و چانه زنی های بسیار بر مبنای ادله های علمی و اجتماعی،  دیدگاه مخالفان و منتقدان را به خوبی جلب کردند.
پس از به رسمیت شناختن موسیقی “راک”، سروسامان دادن به موسیقی رپ نیز یکی دیگر از ایده آل های بنده در دفتر موسیقی ارشاد بود که در این راستا با طرح “گفتاواز” طی فراخوانی عمومی اعلام کردیم که تمامی فعالین این عرصه تقاضاهای خود را به دفتر موسیقی ارشاد ارسال کنند تا پس از بررسی های لازم اگر اثرشان از موسیقی با کیفیتی برخوردار باشد، مجوزهای لازم برایشان صادر کنیم، اما متاسفانه یکسری کارشکنی ها، موجب شد چهره های سرشناس موسیقی رپ از ارسال تقاضای  خود به دفتر موسیقی خودداری کند اما با همه این تفاسیر بنده با امیدواری کامل در پی سروسامان بخشیدن به موسیقی رپ بودم که به علت ادامه نیافتن همکاری ام با وزارت ارشاد این طرح مسکوت ماند.
البته بارها در رسانه ها به عنوان کارشناس موسیقی خصوصا تخصص اصلی من یعنی موسیقی معاصر جهان ضمن گوشزد  پتانسیل های بالای طرح “گفتاواز” خواستار ادامه این طرح بوده ام که متاسقانه تا به امروزاتفاق روشنی در این خصوص رخ نداده است.

پیروز

اجرای خواننده در تئاتر  نیازی به مجوز دفتر موسیقی ندارد

نامه نگاری احتمالی دفتر موسیقی در این خصوص وجاهت قانونی ندارد

در خصوص حضور و اجرای یک خواننده “رپ” در یک نمایش باید گفت، اصولا نیازی به مجوز دفتر موسیقی وزارت ارشاد ندارد زیرا این مورد “موسیقی متن”  تئاتر محسوب میشود و مرکز هنرهای نمایشی در این خصوص تصمیم خواهد گرفت،  اما در خصوص “اپرا” قضیه کاملا متفاوت است و به دلیل دو وجهی بودن تاتر-موسیقی بودن،  نیاز به مجوز دفتر موسیقی در کنار مجوز هنرهای نمایشی است، بهر حال اگر دفتر موسیقی ارشاد در خصوص حضور و یا اجرای یک خواننده “رپ” در نمایشی، نامه ای زده باشد این مسئله به هیچ عنوان وجاهت قانونی ندارد .

وزارت ارشاد، صلاحیت به رسمیت نشناختن ژانرهای موسیقی را ندارد

دفتر موسیقی به دنیال پاک کردن صورت مسله است

دفتر موسیقی ارشاد صلاحیت ندارد که در خصوص به رسمیت شناختن ونشناختن سبک های شناخته شده و تایید شده موسیقی دنیا اظهارنظر کند زیرا این مراجع رسمی و بین المللی موسیقایی و مخاطبان موسیقی هستند که در این خصوص صلاحیت دارند. تمام مراجع رسمی موسیقی دنیا، موسیقی رپ را به عنوان یک سبک خاص و رسمی در موسیقی تایید کرده اند و اینکه مسئول دفتر موسیقی ارشاد اعلام میکند “شورای موسیقی پاپ” هیچ نظر مثبتی برای سروسامان دادن و به رسمیت شناختن هنرمندان این عرصه ندارد” و از سویی دیگر در خصوص فعالیت های جنبی و اجتماعی هنرمندان موسیقی رپ اظهارنظر میکند، صرفا پاک کردن صورت مساله است آن هم در خصوص به رسمیت نشناختن یک ژانر رسمی موسیقی دنیا. بعید می دانم شورای موسیقی ارشاد سبک رپ را به رسمیت نشناسد.

صداوسیما با درایت بیشتری از ظرفیت های بالای موسیقی رپ بهره می برد

خوشبختانه صداوسیما طی این سالها با درایت و هشیاری بسیار، به خوبی از ظرفیت های موسیقی رپ در برنامه های خود بهره برده است که این مسئله نشان دهنده  حضور مسئولین با شناخت کامل از وضعیت اجتماعی و کارکردی موسیقی در جامعه دارد. امیدواریم روزی شاهد چنین روندی در دفتر موسیقی ارشاد باشیم.

ارجمند

وزارت ارشاد، بازنده اصلی به رسمیت نشناختن موسیقی رپ

مسئولین وزارت ارشاد با اینگونه برخورد ها و اظهارنظرها نسبت به موسیقی رپ، همچنان شرایطی فراهم می آورند که برخی رسانه ها با اطمینان خاطر بیشتر در خصوص هنرمندان جوان این عرصه  از الفاضی چون “زیرزمینی” استفاده کنند. با ادامه این روند ، هنرمندان موسیقی رپ نیستند که متضرر میشوند زیرا آنان فعالیتشان را با سختی های بسیار پیش میبرند و مخاطبان خودشان را دارند ما این وزارت ارشاد است که توفیق بهره برداری از ظرفیت بالای  موسیقی رپ را از دست میدهد.

مسئولین ارشاد در مناظره ای با اساتید موسیقی، ثابت کنند که رپ، یک سبک رسمی از موسیقی نیست!

در مجموع اینکه این پرسش برای مخاطبان در خصوص وضعیت موسیقی رپ پیش می آید که چطور استفاده از اینگونه موسیقی در موضوعات سیاسی و ارزشی آزاد است و غیر از آن ممنون و غیرمجاز محسوب میشود.
در پایان یک تقاضایی از مسئولین وزارت ارشاد و شخص مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد دارم و آن اینکه برای سروسامان دادن به این اوضاع یکبار برای همیشه بیایند در یک مناظره با صاحبنظران دانشگاهی و علمی موسیقی دلایل خود را مبنی بر به رسمیت نشناختن موسیقی رپ بیان کنند، بنده از همین تریبون اعلام آمادگی میکنم که تمامی مقدمات این مناظره را فراهم کنم و امیدوارم دوستان وزارت ارشاد این درخواست بنده را اجابت کنند  تا مبنای مخالفت دفتر موسیقی با سبک رپ مشخص شود.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مدیرکل پیشین دفتر موسیقی ارشاد: مسئولین ارشاد در مناظره، ثابت کنند که رپ، یک سبک رسمی از موسیقی نیست!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید