آخرین خبر

جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه لغو شد/ بلوای حذف یک فیلم

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از دیلی صباح، شهردار آنتالیا اعلام کرد از آنجا که مدیر جشنواره، مدیر هنری و کل تیم هنری جشنواره پرتقال طلایی با تصمیم خود هرج و مرج بزرگی ایجاد کردند، این جشنواره امسال برگزار نمی‌شود.

 

این جشنواره به دلیل بحرانی که با حذف مستند «فرمان قانون» آغاز شده بود، لغو شد. این مستند تصویرگر ماجرای ۲ نفر است که به موجب قوانین ترکیه، پس از کودتای سال ۲۰۱۶ از کار و زندگی ساقط شدند.

 

محیتین بوچک شهردار آنتالیا با بیانیه‌ای اعلام کرد جشنواره لغو شده است. بوچک در پیام ویدیویی خود بر این نکته تاکید کرد که به عنوان شهردار این شهر هرگز اجازه نمی‌دهد جشنواره‌ای که سال ها سرافراز بوده ابزاری در دست عده ای باشد و یا حقوق دست‌اندرکاران سینما را زیر پا بگذارد.

 

وی افزود: از آنجا که موضوع مربوط به کل کشور، آنتالیا، همه سینمادوستان و همه دست اندرکاران سینما است، شهرداری که میزبان بود باید در مورد این موضوع تصمیم گیری می کرد. مدیر جشنواره و تیم هنری به منظور قوی ساختن جشنواره انتخاب می‌شوند و وظیفه تعیین محتوا را بر عهده دارند ولی کل تیم هنری به‌ویژه مدیر جشنواره، این روند را بد مدیریت کرده و در مدیریت بحران ناکام بوده‌اند.

 

بوچک با اشاره به اینکه جشنواره پرتقال طلایی فراتر از سیاست است، اعلام کرد که کل تیم هنری این جشنواره برکنار شده و وی اجازه نمی‌دهد از جشنواره برای جاه‌طلبی‌های سیاسی کسی استفاده شود.

 

وی افزود: با کمال تأسف به اطلاع همه سینمادوستان می‌رسانم جشنواره‌مان را که قرار بود بین ۷ تا ۱۴ مهر ماه برگزار شود، لغو کردم.

 

مستند «فرمان قانون» به این دلیل که تحقیقات قضایی علیه یک نفر از چهره‌های این فیلم هنوز ادامه دارد از فهرست مسابقه ملی شصتمین جشنواره فیلم پرتقال طلایی آنتالیا حذف شد و به دنبال آن نژلا دمیرچی کارگردان این فیلم، این کار را «سانسور» خواند و پس از آن تمامی ۲۰ نفر اعضای هیات داوران جشنواره اعلام کردند در صورت عدم حضور این مستند در بخش رقابتی، از سمت خود استعفا می‌کنند.

 

پس از آن کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگان ۲۷ فیلم بخش مسابقه فیلم‌های بلند، مستند و فیلم کوتاه هم از تصمیم خود برای انصراف از جشنواره خبر دادند.

 

در حالی که واکنش‌های شدیدی به این تصمیم وجود داشت، جشنواره فیلم پرتقال طلایی نتوانست این فشار را تحمل کند و مدت کوتاهی پس از حذف این فیلم، وزارت فرهنگ و گردشگری و پس از آن وزارت ورزش و جوانان حمایت خود را از جشنواره برداشتند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جشنواره فیلم پرتقال طلایی ترکیه لغو شد/ بلوای حذف یک فیلم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید