آخرین خبر

“آبی تر از آسمان” کلید خورد + عکس

آوای ایرانیان: مستند «آبی تر از آسمان» به مناسبت پنجاهمین سال درگذشت استاد «روح ا… خالقی»، به کارگردانی و تهیه کنندگی «سید حمید میرحسینی» کلید خورد.

به گزارش آوای ایرانیان، مستند «آبی تر از آسمان» با نگاهی به زندگی پرفراز و نشیب استاد «روح ا… خالقی»، نابغه ی موسیقی و خالق موسیقی « ای ایران » ساخته می شود و تا به امروز افرادی چون «فرخ خالقی»، «شهرام ناظری»، «عبدالوهاب شهیدی»، «مصطفی کمال پورتراب»، «فرهاد فخرالدینی»، «لوریس چکنواریان»، «فریدون شهبازیان»، «حسن ناهید»، «احمدرضا احمدی»، «فضل الله توکل»، «شاهین فرهت»، «مهدی بهزادپور»، «دکتر محمد سریر»، «دکتر هما گل گلاب»، «کیوان ساکت»، «پری دخت بنان»، «کامبیز روشن روان»، «بهمن رجبی»، «افلیا پرتو»، «شاهرخ نادری»، «شهین زرین پنجه»، «هومن ظریف»،« دکتر محمد آزاد فر»، «بزرگ لشکری»، «علی رضا میرعلینقی»، «احمد طالبی نِژاد»، «محمد ظریف»، «گیتی وزیری تبار»، «ناصر زرآبادی»، «فروزنده اربابی» و «فروغ بهمن پور» در مقابل دوربین این مستند قرار گرفته اند و بخش هایی از زندگی این هنرمند معاصر را روایت کرده اند.

«روح الله خالقی» در سال ۱۲۸۵ در شهر کرمان متولد شد، از دوران کودکی به موسیقی علاقه بسیاری داشت و از شاگردان خوب استاد علینقی وزیری بود وی آثار ارزشمندی را در موسیقی ایرانی پدید آورد که در راس آنها سرود میهنی و ارزشمند «ای ایران ای مرز پر گهر» است . خالقی همچنین کتاب های آموزشی برای هنرجویان ویولن فراهم کرد که امروزه اساتید بسیاری برای تدریس از آنها استفاده می کنند . تلاش وی برای احیای موسیقی ایرانی در دورانی که توجه رسمی به این موسیقی کاهش یافته بود، تأثیرگذار و مهم شمرده می‌شود. او همچنین کتابی به نام سرگذشت موسیقی ایران درباره سرگذشت موسیقی، موسیقی‌دانان و نوازندگان ایرانی هم‌عصر خود و کتاب دیگری به نام نظری به موسیقی شامل نظریه‌ای برای موسیقی ایرانی و غربی به نگارش درآورد. وی در سال ۱۳۴۴ در سالزبورگ اتریش درگذشت و در آرامگاهی در ظهیرالدوله تهران به خاک سپرده شد.

شایان ذکر است که «محمد عرفان رفیعی»، به عنوان پژوهشگر و مشاور موسیقایی پروژه و «سمیرا شیخ مظفری»، به عنوان مدیر تولید و برنامه ریز، در این اثر همکاری دارند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در ““آبی تر از آسمان” کلید خورد + عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید