آخرین خبر

نشان درجه یک هنری برای استاد موسیقی ایران + عکس

آوای ایرانیان: آیین نکوداشت و رونمایی از دو اثر جدید «فضل‌اله توکل» استاد شناخته شده موسیقی ایران به همت مؤسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش» با اعطای رسمی نشان درجه یک هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این هنرمند پیشکسوت و حضور گسترده اهالی هنر در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش آوای ایرانیان، جمعه شب ۱۹ آذر ماه آیین نکوداشت «فصل اله توکل» و رونمایی از دو آلبوم جدید ایشان به نام «عمری عاشقانه نواختم ۱ و ۲» با حضور جمع کثیری از هنرمندان و علاقمندان به هنر موسیقی و با حضور «علی مرادخانی» معاونت هنری وزارت ارشاد، «سید مجتبی حسینی» دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان و «سیدعباس عظیمی» مدیرعامل مؤسسه هنرمندان پیشکسوت به همت مؤسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش» با مشارکت سامانه کنسرت آنلاین کشور (حام)، در تالار وحدت برگزار گردید.

اجرای موسیقی این مراسم توسط استاد فضل‌اله توکل، بردیا صدرنوری، گروه استاد توکل با خوانندگی فرهاد عزیزی و پاشا پاشایی صورت گرفت. همچنین اهدای تندیس طلایی توسط بردیا صدرنوری و ناصر ایزدی از طرف مؤسسه فرهنگی هنری رادنواندیش به این هنرمند و نشان درجه یک هنری و هدایای دیگری نیز از قسمتهای دیگر این برنامه بود.

سخنران این مراسم استاد نادر گلچین بود که صحبتهای ایشان بسیار مورد استقبال حاضرین قرار گرفت و مجری این برنامه نیز سید عباس سجادی بود.

نادر گلچین در این برنامه بیان کرد: «جامعه گاهی به شکل ویژه‌ای روی هنرمندان خود حساب باز می‌کند که برای من این موضوع دارای اهمیت فراوانی است و می‌تواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد. چند ماه پیش در مراسمی که برای بنده در تالار وحدت برگزار شده بود خانم خبرنگاری قبل از اجرای رسمی برنامه در سالن انتظار من را دید و با صدای بلند دوان دوان پیش آمد و بعد از اظهار لطفی که داشت، از من پرسید: “شما بهترمی خوانید یا آقای شجریان؟” من از سؤال این خبرنگار بسیار متعجب شدم و به او پاسخ دادم: “سؤال شما از صورت مساله غلط است که باید آن را پاک کنید.” این مثال را گفتم تا به این نکته اشاره کنم که هر هنرمند و نوازنده‌ای شنونده‌ای دارد که یا از اثرآن هنرمند خوشش می‌آید و یا نمی‌آید؟ به همین جهت چنین فضایی موجب گرایشات مختلف شنیداری در سلیقه مخاطبان می‌شود که باید به این نکته توجه کنیم و یاد بگیریم که اصلاً هنرمندی را با هنرمند دیگر مقایسه نکنیم.»

وی در ادامه صحبت‌های خود با تجلیل از مقام هنری استاد فضل الله توکل گفت: «۴۳ سال پیش درمنزل زنده یاد فرهنگ شریف به خدمت فضل الله توکل رسیدم و این دیدار اولین آشنایی بنده با وی بود و جالب آن که از همان روزها ارادتم به این هنرمند بزرگ بیشتر شد. من از همان زمان نیز معتقد بودم صدای ساز او با صدای دیگر نوازندگان تفاوت دارد. به نظر من سبک و سیاق نوازندگی فضل الله توکل در کل محدوده ایران سبک و سیاقی منحصر به فرد است که باید او را مخترع یک سبک دانست.

این خواننده پیشکسوت موسیقی اصیل ایرانی تصریح کرد: «من در خدمت فضل الله توکل مجالسی بود که حضورپیدا می‌کردم و هر وقت وی نوازندگی می‌کرد این افتخار را داشتم تا در کنارش اوازی بخوانم. اما همواره تحت تأثیر مضراب‌های شنیدنی لذت می‌بردم. او در واقع راهنمای بود که هنوز وقتی در تنهایی خودم می‌نشینم و کلام حافظ شیرازی را در مایه سه گاه می‌شنوم غرق در نوازندگی وی و صدای لذت بخش سازش می‌شوم.»

بعد از صحبت‌های گلچین، بردیا صدرنوری نوازنده پیانو و مدیر موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» براساس ملودی‌های استاد فضل الله توکل قطعاتی را در قالب بداهه نوازی پیانو برای مخاطبان اجرا کرد. این در حالی است که پس از اجرای این بخش از برنامه و پخش کلیپ دیگری که در آن هنرمندانی چون اکبر گلپایگانی در تجلیل از مقام هنری صحبت‌هایی را انجام داده بودند، در حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مجتبی حسینی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای عالی ارزشیابی هنرمندان لوح نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) با امضای سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به استاد فضل الله توکل اهدا شد.

«پاشا پاشایی» فرزند معنوی استاد فضل الله توکل نیز در این بخش از برنامه با قرائت متنی به نمایندگی از این هنرمند ضمن اعلام خبر انتشار آلبومی با عنوان “عاشق پرواز” با صدای فرهاد عزیزی و تنظیم بابک شهرکی و رونمایی از قطعه “خلیج فارس” با تنظیم ناصر ایزدی درروز ملی خلیج فارس از تمامی افراد و موسساتی که برای برگزاری این مراسم نکوداشت تلاش‌هایی را انجام داده بودند، تقدیر کرد.

از نکات جالب توجه این مراسم، حضور بسیاری از هنرمندان کشور در آیین نکوداشت استاد فضل‌اله توکل بود که می توان به چهره هایی چون استاد محمداسماعیلی، لوریس چکناواریان، نادر گلچین، وارطان ساهاکیان، سید محمد میرزمانی، حمیدرضا نوربخش، میلاد کیایی، قاسم رفعتی، سیما مافی‌ها، پوری بنایی، پروا، پوران وفادار، پری ملکی، ندا روحانی، داود یاسری، سعید ثابت، جواد بطحایی، مزدا انصاری، بهرام گودرزی، دکتر جهانشاه برومند، علیرضا چراغچی، اردوان کامکار، فاضل جمشیدی، هادی منتظری، مهرداد پازوکی، سالار عقیلی، حریر شریعت‌زاده، علیرضا فریدون پور، حمید خزاعی، بابک شهرکی، حسین پرنیا، سامان احتشامی، رضا شایسته، نیلوفر ابراهیمی، حسین علیشاپور، امیر رفعتی، محمد دولو، رضا موسوی زاده و علی ربانی فر اشاره کرد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نشان درجه یک هنری برای استاد موسیقی ایران + عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید