آخرین خبر

موسیقی سنتی ایران شناسنامه‌دار است، لطفا با آن شوخی نکنید!

آوای ایرانیان: محمدعلی‌ کیانی‌نژاد نوازنده پیشکسوت نی گفت: بر این باورم کارهایی روی صحنه ها اجرا می شوند که شایسته موسیقی ایرانی نیست. آقایان موسیقی سنتی ایران دارای یک شناسنامه بسیار قوی است، لطفا با آن شوخی نکنید.

به گزارش آوای ایرانیان، فارس نوشت: مراسم «شبی به یاد ناصر فرهنگ‌فر» شب گذشته با تجلیل از مقام هنری این نوازنده فقید و سرشناس تمبک در تالار وحدت تهران برگزار شد. محمدعلی کیانی نژاد نوازنده و مدرس پیشکسوت نی در این مراسم گفت: به طور حتم موسیقی اصیل ایرانی یا موسیقی سنتی به سختی امثال هنرمندانی چون ناصر فرهنگ‌فر، استاد جلیل شهناز و بزرگان دیگر را به خود خواهد دید چرا که این عزیزان در طول فعالیت های جانانه خود در عرصه موسیقی زحمت ها و مشقت های زیادی را تحمل کردند که نامشان در عرصه موسیقی ایرانی ماندگار شده است ضمن اینکه ما باید به این نکته هم توجه کنیم گاهی متولی جریاناتی بیشتر از خود هنرمند است که می تواند مورد بحث و بررسی بیشتری قرار گیرد.

جوان‌های با استعداد را دریابید

این مدرس نی در ادامه با بیان این که  اگر مرکز حفظ و اشاعه موسیقی نبود به طور حتم هنرمندانی چون پرویز مشکاتیان، ناصر فرهنگ فر و بسیاری دیگر از هنرمندان شایسته این سرزمین فرصتی برای ظهور و بروز نمی یافتند، گفت: من به روح زنده یاد صفوت درود می فرستم که متولی تشکیل و تاسیس چنین مرکزی شد. اما حالا در جایگاهی قرار داریم؟ من فکر می کنم در حال حاضر چنین مرکزی را گم کرده ایم و من در همین جاست که از همه مسوولان به ویژه آقای مرادخانی می خواهم برای تشکیل چنین مراکزی اقدام کند. من از همه مسوولان فرهنگی استدعا می کنم هر چه زودترجوانان مستعد و شایسته موسیقی اصیل ایرانی را که در جشنواره هایی چون جشنواره موسیقی جوان، جشنواره نوای خرم و سایر جشنواره ها می آیند و بعد دیگر کسی به فکر آنها نیست، شناسایی کند و برای انها بودجه بگذارد تا حداقل ماهی یک بار در یک مرکز ویژه کنار هم جمع شوند و مانند مرکز حفظ و اشاعه کارهایی را انجام دهند تا نتیجه آن همانی شود که امروز با هنرنمایی بزرگان موسیقی می بینیم.

کیانی‌نژاد ضمن بیان این نکته که ما جوانان بسیار ارزشمندی داریم که باید به زور هم شده به آنها غیر از موسیقی ادبیات و موارد دیگر بیاموزیم، عنوان کرد:  که به اعتقاد من علت همین از هم گسیختگی موسیقی امروز ایران همین فقدان آشنایی با مواردی چون ادبیات است، چون دیگر نورعلی خان برومند و داریوش صفوتی نیست که جوانان را دور هم گرد آورد و به آنها در کنار موسیقی راه و رسم زندگی درست را بیاموزد. باور کنید موسیقی فقط ساز نیست . بلکه در نظر گرفتن اخلاقیاتی است که باید آنها را در نظر گرفت. شما باید به این موضوع توجه کنید برای اجرای یک موسیقی اصیل ایرانی درست می بایست تمامی جوانب را در نظر گرفت، ما باید بدانیم اصلا آنسامبل موسیقی ایرانی چیست ؟ اینکه بیاییم و بدون توجه به اصل ماجرا «چهارتا» کوزه و چند عدد بشقاب اهنی را در کنار سازهای ایرانی قرار دهیم نامش آنسامبل ایرانی نیست. اتفاقا همین موضوعات است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

این نوازنده ادامه داد: من خوب یادم می آید که زنده یاد ناصر فرهنگ فر به دلیل توجه فراوانی که به ماجرای اخلاق داشت حتی یک بار هم به چوب تمبک ضربه نزد و این نشان دهنده حیای یک هنرمند که سالهای سال سینه به سینه مفاهیم و چارچوب های اخلاقی نوازندگی را حفظ می کرد. آخر این چه کاری است که فلان نوازنده هنوز به ۲۰ نت نرسیده شروع به تکان دادن سر و حرکت دادن آن به این سو و آن سو می کند؟ باور کنید اینها همان چیزهایی است که بنده توجه مدیران را به آن جلب می کنم که مواظب خطرآن باشند. من خوب به یاد دارم که زنده یاد صفوت در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی که امیدوارم روزی شاهد احیای آن باشم برای ما معلم کاراته و زبان انگلیسی استخدام می کرد. او بر این باور بود در ورزش کاراته عناصر روحی و جسمی وجود دارد که می تواند به هنرمند فعال موسیقی کمک زیادی کند. او همواره به ما توصیه می کرد که شما وقتی به خارج از کشور برای اجرای برنامه و کنسرت می روید باید زبان انگلیسی بدانید که حداقل در محاوره و ایجاد دیالوگ به مشکلی نخورید. او به هیچ عنوان دوست نداشت که هنرمند فعال موسیقی اصیل ایرانی در مواجه با مخاطب خارجی خود درمانده باشد.

وی در ادامه خطاب به مسولان گفت: من از شما استدعا می کنم چند نفر را انتخاب کنند تا آنها بتوانند در قالب یک مجموعه منسجم فضایی را فراهم کنند تا اهالی موسیقی با جوانان هنرمند در ارتباط باشند. همه ما باید بدانیم که مشکاتیان، لطفی و علیزاده همین طوری درست نمی شوند مگر اینکه میدانی برای پرورش داشته باشند. به خدا سوگند اگر این موارد را در نظر نگیریم ما در آینده ای نزدیک در حوزه موسیقی اصیل ایرانی با مشکل جدی رو به رو خواهیم شد. ما باید فضایی را ترتیب دهیم که هنرمندان جوان و مستعد موسیقی ایرانی انقدر زود جو گیر نشوند ما باید آنها از هر نظر تربیت کنیم که بدانند موسیقی اصیل ایرانی یعنی چه ؟ یادش بخیر زنده فرهنگ فر به قدری در فضای درست و مناسبی تربیت یافته بود که غیر از موسیقی شعر هم می نوشت و خوشنویسی هم می کرد. حتی گاهی شعرهای او به قدری جدی می شد که استاد ابتهاج هم حیران می ماند.

*موسیقی سنتی ایران شناسنامه‌دار است، لطفا با آن شوخی نکنید!

این مدرس پیشکسوت با بیان این که من بر این باورم این کلمه «استاد» است که باید برای هم نشینی در کنار نامی چون ناصر فرهنگ فر افتخار کند چرا که او به معنای واقعی تربیت شده فضای ارزشمند و اصولی در عرصه موسیقی بود، گفت:  من امشب به این شرط پذیرفتم سخنرانی کنم که بتوانم حرف های دلم را بگویم . چون مدت زیادی است از شرایط کنونی موسیقی کشور دل آزرده ام و بر این باورم کارهایی روی صحنه ها اجرا می شوند که شایسته موسیقی ایرانی نیست و اگر ماجرا به همین شکل ادامه پیدا کند بعید می دانم که تا بیست سال دیگر نوازنده خوبی داشته باشیم.  ما باید آگاه باشیم که موسیقیدان خلاق به این راحتی ها دست یافتنی نیست و حالا دیگر وقت آن رسیده که به فکر درست کردن ماجرا باشیم. که در این زمینه مسوولان وزارت ارشاد و هر نهاد دیگری می توانند این حمایت ها را آغاز کنند. من حتم دارم اگر از فرهنگ فر درست حمایت می شد او به این زودی ها از میان ما نمی رفت. پس لازم است که این بار خیلی جدی تر از گذشته بزرگترها و مدیران مواظب اهالی موسیقی باشند. من بازهم به این نکته اشاره می کنم که آقایان موسیقی سنتی ایران دارای یک شناسنامه بسیار قوی است، لطفا با آن شوخی نکنید و اگر متاسفانه این شوخی را انجام دهید نتیجه ماجرا باعث خجالت همه ما می شود.

کیانی‌نژاد تصریح کرد: برخی ها به جای اینکه بروند و تکنیک نوازندگی را درست کنند، می روند ساز را عوض می کنند یا با سه نت در یک اجرای زنده شروع به تکان دادن سر می کنند ما باید بدانیم چنین حرکت هایی شایسته موسیقی ایرانی نیست. اصلا از طرز لباس پوشیدن تا جزیی ترین کارها روی صحنه برای اجرای موسیقی اصیل ایرانی آدابی دارد که باید به آن توجه کرد. همین ناصر فرهنگ فر عزیز نمونه بسیار خوبی برای تبیین فضایی است که به آن اشاره کردم. شما یک نفر را نمی توانید پیدا کنید که بگوید ناصر فرهنگ فر یک بار در جایی بیهوده حرف بزند. او به اعتقاد من یکی از با ادب ترین هنرمندان نوازنده در عرصه موسیقی اصیل ایرانی بود که وقتی با او ساز می زدیم گویی پرنده ای آماده پرواز است.

این نوازنده در بخش دیگری از این برنامه که توسط موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش« و مشارکت سامانه کنسرت آنلاین کشور(حام) در تالار وحدت برگزار می شد، عنوان کرد: خصلت یک موزیسین اصیل ایرانی باید همانی باشد که به آن اشاره کردم. یک نوازنده هیچ گاه نباید دچار شهرت های کاذب شود. به عنوان نمونه اگر موزیسینی بیاید «سه گاه» بزند و به یک مرتبه همه چیز را رها کرده و هر آنچه دلش خواست بزند که دیگر این موسیقی، موسیقی اصیل ایرانی نیست. جالب اینکه برخی ها فکر می کنند خارجی ها آدم های گیجی هستند بنابراین می روند و ساختار یک ساز را عوض می کنند و در سازی مانند نی سوراخ اضافه می کنند. در کشوری مانند امریکا فضا به سمتی رفته که انها دوست دارند با ساز نی آشنایی بیشتری پیدا کنند آن وقت برخی ها می روند و کلید و سوراخ به نی اضافه می کنند. باور کنید زنده یاد کسایی هم بلد بود از این کارها کند اما چرا دست به چنین اقدامی نزد؟ چون می دانست ساز ایرانی شناسنامه ای ارزشمند و به حد کفایت وجوه فنی بالایی دارد که می توان بهترین نغمات را از این ساز تولید کرد.

کیانی نژاد در پایان گفت: من به هیچ عنوان با نوآوری مخالفتی ندارم اما بر این باورم موسیقی سنتی چارچوب دارد که ما به جای ساز درست کردن و تغییر در ساختار آن می توانیم به ارتقای کیفیت چوب آن ساز بیندیشیم . به هر ترتیب ما باید برای موسیقی اصیل ایرانی شناسنامه درست کنیم چون موسیقی اصیل ایرانی درحال فراموش شدن است.

میلاد کیایی نیز در این مراسم گفت: همیشه این موضوع را گفته ام هرجا نوای دل انگیزی از یک ساز می شنوید باید از سازنده اش تشکر کرد و من در اینجا می خواهم این دسته گل را به استاد محسن راسخ سازنده سازی که هم اکنون نواختم،تقدیم کنم.

در ادامه این مراسم ضمن اهدای لوح و تندیس موسسه فرهنگی هنری «راد نو اندیش» در حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد، بردیا صدر نوری و ناصر ایزدی، سردَم زرین جشنواره مرشدان ایران نیز از سوی بنیاد فردوسی به آرش فرهنگ فر و خواهرش اهدا شد.

*در حاشیه مراسم

-در ابتدای این برنامه  کلیپی پخش شد که در آن هنرمندانی چون بیژن کامکار، داود یاسری، محمد علی کیانی نژاد، علی اکبر شکارچی، داود گنجه ای، کامبیز گنجه ای، رضا شفیعیان و آرش فرهنگ‌فر پیرامون شخصیت هنری زنده یاد فرهنگ فر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

-دو نوازی بهداد بابایی نوازنده سه تار و آرش فرهنگ‌فر نوازنده تمبک از جمله بخش‌هایی بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

-دو نوازی سنتور میلاد کیایی نوازنده مطرح سنتور و تمبک نوازی پیمان ناصح پور از دیگر بخش‌های خوب این برنامه بود.

-اجرای بداهه نوازی و بداهه خوانی علی اکبر شکارچی نوازنده پیشکسوت کمانچه از دیگر برنامه‌های مراسم «شبی به یاد ناصر فرهنگ‌فر» بود.

-لوریس چکناوریان، قاسم رفعتی، محسن قاضی مرادی، داود گنجه ای، اردوان کامکار، یارتا یاران، قاسم زارع، کامبیز گنجه ای، علی بوستان، پژمان حدادی، حمیدرضا عاطفی، حمید خزاعی، فرامرز ظلی، جواد غراب از جمله مهمانانی بودند که در این برنامه حضور داشتند.

-اجرای دو نوازی شهرام میرجلالی نوازنده تار و آرش فرهنگ فر نوازنده تمبک بخش پایانی ویژه برنامه «شبی به یاد ناصر فرهنگ فر» را تشکیل می داد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “موسیقی سنتی ایران شناسنامه‌دار است، لطفا با آن شوخی نکنید!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید