آخرین خبر

بزرگداشت سعید توکلیان در «عصرانه با انیمیشن»

به گزارش اوای ایرانیان  به نقل از امور رسانه‌ای آسیفا ایران، مراسم «عصرانه با انیمیشن» با همکاری آسیفا ایران و انجمن صنفی انیمیشن به بهانه روز جهانی انیمیشن و قدرانی از یکی از پیشکسوتان این عرصه، بعدازظهر پنجشنبه ۱۸ آبان ماه در خانه سینما برگزار شد.

 

این مراسم با نمایش انیمیشن‌های کوتاه «La Noria» اثر کارلوس بائنا محصول کشور اسپانیا، «Totems» اثر پل جادول محصول مشترک فرانسه و بلژیک، «در سایه سرو» اثر شیرین سوهانی و حسین ملایمی، «عکس یادگاری دو نفره» اثر سمانه لشگری و «آسمان دوست داشتنی» اثر امیر مهران آغاز شد.

 

بزرگداشت سعید توکلیان از پیشکسوتان انیمیشن ایران بخش بعدی این مراسم بود که با سخنرانی فاطمه حسینی شکیب استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه انیمیشن آغاز شد.

 

شکیب درباره توکلیان گفت: سال ۱۳۷۵ که من در مقطع کارشناسی ارشد رشته انیمیشن قبول شدم، آقای توکلیان از استادان مدعو دانشگاه بودند و استاد راهنمای پایان‌نامه من شدند. ایشان بودند که مرا به سمت رشته مطالعات انیمیشن هدایت کردند و راهی را به من نشان دادند که اصلا نمی‌دانستم وجود دارد.

 

وی ادامه داد: آقای توکلیان استادی است که مسیر را برای من باز کردند و باعث شدند که برای گذارندن دوره دکتری بتوانم به انگلستان بروم. کلاس‌های وی همیشه برای ما پربار بود و در کلاس‌های او ما فیلم‌هایی از تاریخ انیمیشن با توضیحات مفصلی دریافت می‌کردیم که دسترسی به آن‌ها در جای دیگری امکان پذیر نبود.

 

مهدی مسعودشاهی موسس و مدیر اسبق مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی و موسس و مدیر عامل سابق شرکت فرهنگی و هنری صبا از مهمانان این مراسم بود که درباره توکلیان گفت: من آقای توکلیان را از سال‌های دور و سال ۱۳۶۱ می‌شناسم، آن زمان تازه فعالیت‌های مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز شده بود و بیشتر ماموریت این مرکز در زمینه مستند بود.

 

این مدیر پیشکسوت عرصه فرهنگ ادامه داد: با انرژی که من از هنرمندانی مانند سعید توکلیان گرفتم، توانستم مرکز صبا را راه‌اندازی کنم. مرکزی که توانست انیمیشن ایرانی را برای مخاطبی به جریان بیندازد که همیشه محصولات خارجی در دسترسش قرار داشت. سریال انیمیشنی «خداوند لک‌لک‌ها را دوست دارد»، اولین کار مرکز صبا در آن دوران بود که خوشبختانه مخاطبان هم با آن ارتباط برقرار کردند.

 

مسعودشاهی تاکید کرد: افرادی همچون آقای توکلیان، خانم جواهریان و … بودند که وقت گذاشتند و جوانان علاقه‌مند به حوزه انیمیشن را وارد این مسیر کردند و تولید انیمیشن در ایران را تسریع بخشیدند.

 

اسماعیلی شرعی تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن و استاد دانشگاه هم در مراسم بزرگداشت سعید توکلیان بیان کرد: یکی از شانس‌های زندگی من این بود که در دورانی دانشجو شدم که استاد توکلیان در دانشگاه حضور داشتند. ایشان تمام کتاب‌های اصلی که از آمریکا تهیه می‌کردند یا فیلم‌های روزی را که از کانادا سفارش می‌دادند در اختیار همه ما می‌گذاشتند. در واقع هر جایی که در کارمان کم می‌آوردیم، این استاد توکلیان بود که به او مراجعه می‌کردیم و از او یاد می‌گرفتیم.

 

مهین جواهریان کارگردان انیمیشن هم درباره سعید توکلیان گفت: آقای توکلیان ۲ خصوصیت بارز دارند، یکی اینکه در هر اتفاقی که برای انیمیشن ایران تاکنون افتاده است، جزو بانیان آن اتفاق بوده‌اند و از طرف دیگر، بسیار دست و دلباز هستند. به واقع هر آنچه دارند در اختیار شاگردانشان می‌گذارند.

 

پس از آن بود که با حضور امیر سحرخیز رییس انجمن صنفی انیمیشن، امیر مهران از اعضای هیات مدیره آسیفای ایران، مهین جواهریان و فاطمه حسینی شکیب از سعید توکلیان قدردانی شد و لوح و تندیس آسیفا به او تقدیم شد.

 

سعید توکلیان در مراسم بزرگداشتش به انجمن صنفی انیمیشن و آسیفای ایران سه کتاب در زمینه انیمیشن هدیه داد و گفت: ما بسیار برای همدیگر هزینه کرده‌ایم تا امروز به این نقطه در انیمیشن ایران رسیده‌ایم. از مسیر خاکی شروع کردیم، بعد از آن توانستیم مسیر را آسفالت کنیم و پرواز ما با تاسیس انجمن صنفی انیمیشن آغاز شد.

 

این هنرمند پیشکسوت بیان کرد: در تمام سال‌هایی که در انگلستان تحصیل کردم و دوستان بسیار خوبی از سراسر جهان داشتم، تلاش کردم انیمیشن ایران را به آن‌ها معرفی کنم. باید بگویم بسیاری از آنان هم بعد از اینکه به واسطه جشنواره پویانمایی به ایران می‌آمدند، به من تبریک می‌گفتند. آن‌ها می‌گفتند برای ما قابل تصور نیست که در ایران این میزان علاقه‌مند و فعال حوزه انیمیشن وجود دارد.

 

توکلیان یادآور شد: هر کدام از ایالات متحده آمریکا نمایندگی آسیفا را دارند ولی اعضایشان روی هم به اندازه آسیفای ایران نیستند. تقریباً تا همین چند سال پیش هم کشورهای کمی مانند ایران چنین گستردگی داشتند و در کل فقط ۷ کشور دارای نمایندگی آسیفا بودند که ایران جزو قدیمی‌ترین اعضای این انجمن بین‌المللی است که درآمد مالی هم ندارد.

 

در بخشی از این مراسم مصطفی ری‌پور مدیرعامل «دیجیتون» با معرفی این پلتفرم گفت: «دیجیتون» از سال ۱۳۹۴ کار خودش را با تمرکز بر محتوای کودکان آغاز کرد. در حال حاضر ما به دنبال این هستیم که از تولیدات داخلی استفاده کنیم و مسیری برای انتشار آثار بازار داخلی فراهم کنیم.

 

وی افزود: به نظر ما در بازار انیمیشن داخلی پتانسیل‌های زیادی وجود دارد. هر چند که انیمیشن‌های خارجی با قیمت اندکی در دسترس هستند، ولی علاقه‌مند هستیم تا در بازار داخلی که بحث تولید و عرضه انیمیشن محدود است، فعالیت داشته باشیم.

 

سعید توکلیان، مهین جواهریان، فاطمه حسینی شکیب، امیر سحرخیز، امیر مهران، حمید محمدی، حسین ملایمی، شیرین سوهانی، هدا مسعودی، مهدی مسعودشاهی و اسماعیل شرعی از مهمانان این مراسم بودند.

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بزرگداشت سعید توکلیان در «عصرانه با انیمیشن»”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید