آخرین خبر

قطار موسیقی نواحی به ایستگاه منطقه۳ رسید/ یادبودی برای استاد فقید

به گزارش آوای ایرانیان به نقل از ستاد خبری شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران، نخستین شب میزبانی استان آذربایجان شرقی (منطقه ۳) از این جشنواره با حضور جمعی از مدیران و مسئولان استان، محمدعلی مرآتی (دبیر جشنواره)، هنرمندان و علاقمندان در مجموعه فرهنگی‌هنری تربیت شهر تبریز برگزار شد.

در بخش ابتدایی نخستین شب شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پس از سخنرانی غلامرضا میرزازاده (رئیس انجمن موسیقی استان آذربایجان شرقی) و سید محمدحسین بلاغی مبین (مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی) گروهی با حضور در صحنه، به سرپرستی استاد سونار نجاری بمنظور تجلیل از استاد محمد ابراهیم قراخانلو با حضور ایشان در مقام خواننده و نوازنده، دایره به قلعه را به اجرا درآوردند.

یاشار جوادپور و رضا نباهت نوازندگان کمانچه و ناقارا نیز نوازندگی این گروه را بر عهده داشتند.

در ادامه نیز استاد خسرو سرتیپی (شاعر، نباتی‌پژوه برجسته و پژوهشگر ادبیات، هنر و فرهنگ مردم آذربایجان) جملاتی در نظم و نثر در وصف توانمندی‌ها و آثار ابراهیم قراخانلو بر زبان آورد و در نهایت نیز از این استاد عرصه موسیقی نواحی تجلیل بعمل آمد.

همچنین پیش از آغاز اجراهای صحنه‌ای، محمدعلی مرآتی دبیر جشنواره نیز در سخنانی کوتاه یاد و خاطره «استاد علی‌اکبر دلنواز» پیشکسوت عرصه موسیقی مقامی و آئینی استان خراسان رضوی و «استاد خان‌محمد آدینه پور» از اساتید و پیشکسوتان عرصه موسیقی مقامی خراسان شمالی را گرامی داشت و از افراد حاضر در سالن خواست تا به یاد این ۲ استاد برای دقایقی سکوت کنند.

نخستین شب میزبانی تبریز (منطقه ۳) از شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران با اجرای صحنه‌ای گروهی از آذربایجان شرقی آغاز به کار کرد؛ این گروه با سرپرستی سرپرست و نوازندگی تار آذربایجانی استاد سونار نجاری، نوازندگی کمانچه توسط پارمیس ستاری، نوازندگی قانون توسط پانیذ ستاری، ناقارانوازی رضا نباهت و قاوال‌نوازی و خوانندگی حسن اسکندری، قطعاتی از موغام شور شامل درآمد، برداشت، مایه و تصنیف و قطعاتی از موغام ماهور شامل تصنیف ماهور، مایه عشاق و تصنیف ماهور را روی صحنه اجرا کردند.

عاشیق علی سلیمی از پیشکسوتان موسیقی آذربایجان شرقی دومین اجرای نخستین شب میزبانی تبریز را روی صحنه به اجرا برد. عاشیق سلیمی (خواننده و نوازنده قوپوز) به عنوان نماینده بخش موسیقی موقام آذربایجان شرقی در هم‌نوازی با اسماعیل خدایی (نوازنده بالابان) قطعاتی از استادنامه و همچنین مقام «تجنیس» را به اجرا درآورد.

قطار موسیقی نواحی به ایستگاه منطقه۳ رسید/ یادبودی برای استاد فقید

در ادامه اعضای گروه «آیدین» از زنجان با حضور در صحنه قطعاتی از موسیقی عاشیقی منطقه زنجان را اجرا کردند، این گروه با سرپرستی عاشیق ستار خدایی (نوازنده قپوز)، نوازندگی بالابان توسط جمال پاسیار و نوازندگی قاوال توسط مالک اژدری بری منفرد سروده‌ای از استاد خدایی برای شهر تبریز، سرودی از ایران و آذربایجان و قطعات «غمچی قایی» و «دیک قافیه» را روی صحنه اجرا کردند که با استقبال افراد حاضر در مجموعه فرهنگی‌هنری تربیت تبریز مواجه شد.

اجرای چهارم شب گذشته نیز به گروه «آتیلا» از آذربایجان شرقی تعلق داشت. این گروه به سرپرستی حسین (آتیلا) رسولی (نوازنده قوپوز) و با حضور حمید سیدحسینی (نوازنده دایره)، ناصر تبریز (نوازنده ناقارا) و خوانندگی محمد جدیری در اجرایی نسبتاً طولانی قطعه‌ای از تصنیف اوشاری را روی صحنه اجرا کردند. در بخش‌هایی از این اجرا نوازندگان سازهای مختلف به تکنوازی و همنوازی با یکدیگر پرداختند.

بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “قطار موسیقی نواحی به ایستگاه منطقه۳ رسید/ یادبودی برای استاد فقید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید