آخرین خبر

اخذ مجوز کنسرت، چند میلیون تومان برای تهیه کننده آب می خورد؟

آوای ایرانیان: “دفتر موسیقی وزارت ارشاد” چند روز گذشته در خبری اعلام کرد: ” طبق دستور عمل جدیدی تمامی هنرمندانی که مجوز آلبوم صوتی دارند و متقاضی اجرا صحنه ای آلبوم خود هستند، با حذف «بررسی شورای موسیقی»، زمان دریافت مجوز اجرای صحنه ای آنها به نصف خواهد رسید.” اما در پی این خبر مدیر کل سابق دفتر موسیقی ارشاد در همان روز در گفتگو با آوای ایرانیان واکنش نشان داد.
دکتر پیروز ارجمند، مدیر کل مستعفی دفتر موسیقی ضمن تکذیب “جدید بودن” این بخشنامه از انجام کامل این روال در دوره مدیریتش خبر داد و به خبرنگار آوای ایرانیان گفت؛ در راستای تسهیل در انجام امور اداری صدور مجوز کنسرت ها و از ابتدای حضور اینجانب در دفتر موسیقی این قانون اجرا می شد و این موضوع در دوره مدیریت اینجانب به طور کامل اجرا میشد و تازگی ندارد.
وی در ادامه افزود: روال بررسی آثار برای صدور مجوز اجرای کنسرت بدین گونه است که اگر گروهی ثبت رسمی در دفتر موسیقی شده باشد و برای ثبت، اشعار و اثار تصویری ارایه کرده باشد و هم چنین گروه هایی که دارای آلبوم منتشر شده با مجوز دفتر موسیقی بودند برای صدور مجوز نیاز به طرح در شورا نبود و مجوز کنسرت، بر اساس همان مجوز البوم صادر می شد.
وی گفت: یکی دیگر از کارهایی که انجام دادم اطمینان به نظرات کارشناسان دفتر موسیقی در بخش صدور مجوز اشعار، شرکت ها، البوم و اجرای صحنه ای بود که به حق از نیروهای خوب و متخصص دفتر موسیقی هستند. بنابر این بعضی از امضاها در مسیر بررسی حذف شد و سرعت کار بالا رفت، سامانه دفتر هم که راه اندازی شد سرعت بررسی اشعار از طریق سایت خیلی زیاد شد و البته قرار بود تا پایان سال گذشته کلیه فعالیت های دفتر موسیقی در قالب سامانه باشد که با عدم پرداخت پول پیمانکار سایت اجرای آن متوقف شد و متاسفانه بخش بودجه دست من نبود و نمی توانستم کاری دیگر انجام دهم.

در ادامه رییس هیئت‌ مدیره‌ی مجمع صنفی ناشران آثار شنیداری در این‌باره به ایسنا گفت: واقعیت این است که مشکلات ما با صدور مجوزهای این‌چنینی حل نمی‌شود. مشکل اصلی کنسرت‌گزاران، قوانین نانوشته‌ی خودسرانه‌ای است که در گوشه و کنار کشور اعمال می‌شود. مثلا وقتی قصد برگزاری کنسرت در بندرعباس را داریم، قوانین طوری تغییر می‌کند که انگار شما در یک جزیره‌ی دیگر کنسرت دارید. در شهرستان‌ها نیز همه خودسرانه کار می‌کنند. مثلا آتش‌نشانی برای حفاظت از سالن، چند میلیون تومان پول می‌گیرد یا مثلا در تبریز می‌گویند، پنج‌ میلیون تومان بدهید تا مجوز کنسرت‌تان صادر شود.

بابک چمن‌آرا اظهار کرد: درباره‌ی دستورالعملی که به‌تازگی از سوی دفتر موسیقی صادر شده هم باید بگویم که این قانون همیشه وجود داشته و در زمان آقای ارجمند هم پی گرفته می‌شد. او هیچ‌وقت دستورالعمل یا آیین‌نامه‌ای در این‌باره صادر نکرد؛ اما این اتفاق عملا رخ می‌داد. البته دست مدیر فعلی دفتر هم درد نکند که لطف کرد و این موضوع را به‌طور رسمی ابلاغ کرد.

وی گفت: هرچند این شرایطی در گذشته برای همه صدق نمی‌کرد و مثلا هنرمندانی مانند محمد نوری، شهرام ناظری، محمدرضا شجریان و … ملزم به طی کردن این روند طولانی برای گرفتن مجوز کنسرت نبودند؛ اما درباره‌ی موسیقی پاپ یا راک این اتفاق همیشه می‌افتاد. برعکس این موضوع هم رخ داده است؛ سال ۸۵ که کنسرت گروه «دستان» را برگزار کردم، قطعات اجرا مورد تأیید قرار گرفتند، اما در زمان انتشار اثر خواستند که یک‌بار دیگر همان پروسه را طی کنیم.

او در پایان سخنانش افزود: با این حال، راهی که اکنون دفتر موسیقی پیش روی ما قرار داده، کار را راحت‌تر کرده است.
منبع: آوای ایرانیان

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اخذ مجوز کنسرت، چند میلیون تومان برای تهیه کننده آب می خورد؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید