آخرین خبر

انیمیشن‌سازی مذهبی؛ از پرکاری‌ تا غفلت‌/ ظرفیت‌های زیادی داریم

به گزارش آوای ایرانیان حسین فرزندی تهیه‌کننده و کارگردان حوزه انیمیشن درباره تولید انیمیشن‌های کوتاه مناسبتی بیان کرد: ما در این سال‌ها در حوزه‌های مختلفی فعالیت داشته‌ایم اما مشخصاً در حوزه‌ای مانند اربعین، پنجمین سال است که آثاری را در قالب انیمیشن تولید و عرضه کردیم.

وی ادامه داد: در سال اول انیمیشن کوتاه «عشق یعنی به تو رسیدن» را داشتیم. در سال دوم انیمیشن «سفر عشق» و در سال سوم که مصادف با ایام فراگیری کرونا بود هم «نایب‌الزیاره» را ساختیم. سال گذشته انیمیشن «لحظه دیدار» را تولید کردیم و امسال هم «سرزمین تو» را داشتیم. هر یک از این انیمیشن‌های کوتاه به یکی از اتفاقات مربوط به اربعین پرداخته بود.

فرزندی گفت: در انیمیشن «سرزمین تو» که امسال تولید کردیم، به این مضمون پرداختیم که از همه ملیت‌ها در پیاده‌روی اربعین حضور دارند. ۲ تن از مداحان توانمند کشور یعنی آقایان پویانفر و هلالی هم در تولید این اثر با ما همراهی کردند و از طراحی کاراکترهای آن‌ها هم در انیمیشن استفاده کردیم.

این انیمیشن‌ساز درباره تمرکز گروه هنرمندان همراه خود بر تولید انیمیشن‌های مناسبتی عنوان کرد: ما هم کارهای مناسبتی تولید کرده‌ایم و هم در موضوعات آزاد تولیداتی داشته‌ایم. تا پیش از این فعالیت‌های ما در حوزه انیمیشن‌های کوتاه بود و این روزها مشغول کار روی یک انیمیشن بلند هستیم؛ یک مجموعه سریال انیمیشنی که قرار است برای دهه فجر آماده عرضه شود.

وی درباره فقدان تولیدات مرتبط با مناسبت‌های خاص تاکید کرد: در چند سال اخیر وضعیت به مراتب بهتر شده است اما همچنان جای کار بیشتر وجود دارد. نه فقط در حوزه انیمیشن که در حوزه کارهای رئال هم اتفاقات خوبی را در سال‌های اخیر شاهد بودیم. اما همان‌طور که می‌دانید متأسفانه برخلاف برخی مناسبت‌ها مانند فاطمیه و محرم که شاهد پرکاری گروه‌های هنری هستیم در برخی مناسبت‌ها حتی یک اثر هم تولید نمی‌شود. مثلاً تا به امروز درباره امام کاظم (ع) کارهای بسیار کمی تولید شده است.

فرزندی افزود: ما حتی امروز انیمیشن کودکانه مناسب درباره حضرت رضا (ع) نداریم. به همین دلیل هم، ما فضای فعالیت خود را در حوزه مخاطبان کودک تعریف کرده‌ایم. تا آنجایی هم که در توان‌مان بوده تلاش کرده‌ایم کارهایی را به سرانجام برسانیم. ظرفیت کار در این حوزه بسیار زیاد است.

این تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن تأکید کرد: واقعیت این است که انیمیشن یک محصول زودبازده نیست و از نگاه گروه‌های تولیدی هم فعالیتی پرهزینه و کم‌عایدی به‌حساب می‌آید. خیلی از مجموعه‌های فرهنگی به سمت کارهای زودبازده گرایش دارند اما انیمیشن اساساً حوزه زودبازدهی نیست.

وی درباره بازخورد بچه‌ها نسبت به انیمیشن‌های مذهبی گفت: آنچه تا به امروز دیده‌ام، الحمدالله بسیار مثبت بوده است. انیمیشن یک محصول پویاست. برخی از بچه‌هایی که سال‌ها پیش مخاطب آثار ما بوده‌اند، با آن‌ها بزرگ می‌شوند و مواجهه با آن‌ها واقعاً برای ما لذت‌بخش است. خوشبختانه تلویزیون هم با پخش این جنس آثار باعث افزایش اثرگذاری و تأثیرگذاری آن‌ها شده است.

فرزندی یادآور شد: انیمیشن‌های ما در این سال‌ها بیشتر در فضای مجازی دیده شده است. این آثار از ابتدا به گونه‌ای هدف‌گذاری شده اند که بستر پخش آن‌ها تنها به تلویزیون محدود نماند. قصدمان این بود که تمرکزمان روی یک بستر پخش نباشد و به بسترهای دیگر مانند شبکه‌های اجتماعی هم فکر کرده بودیم و خداراشکر بازخوردهای خوبی هم گرفتیم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “انیمیشن‌سازی مذهبی؛ از پرکاری‌ تا غفلت‌/ ظرفیت‌های زیادی داریم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید