آخرین خبر

روایت نقاشان از موسیقی ایرانی

آوای ایرانیان: ۱۹ هنرمند با الهام از آلبوم «دف و نی» گروه کامکارها ۳۰ اثر نقاشی خلق کردند که این آثار در نمایشگاهی تحت عنوان «نغمه‌های مهر» در نگاخانه شهرآوا موزه موسیقی ایران به نمایش درآمده است.

۳۰ اثر نقاشی از ۱۹ هنرمند با موضوع موسیقی که الهام گرفته شده از یکی از آلبوهای گروه کامکارهاست، در نگاخانه شهرآوا به نمایش درآمد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دکتر کوروس سامانیان استاد دانشگاه هنر ضمن خوش آمد گویی به هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه گفت: هنرمندان این کارگاه آموزشی، موسیقی را شنیدند، احساس کردند، در ذهنشان تصویر سازی کردند و اثری را در قالب نقاشی خلق کردند.

وی افزود: آلبوم دف و نی اثر گروه کامکارها به این دلیل انتخاب شد که سازهای کوبه ای در این انتقال برای بدست آوردن ریتم و هارمونی کمک بیشتری می کرد. من خودم با مجموعه ی کامکارها ۲۰ سال پیش آشنا شدم. ما هنوزدر ابتدای این پژوهش هستیم و در این میان تجاربی بدست آوردیم و در آینده با طرح های بهتر کار را ادامه خواهیم داد. با پیشنهاد آقای منصور برقعی نام این نمایشگاه نغمه های مهر گذاشته شد. مقداری از هزینه هایی که بابت کارگاه آموزشی توسط هنرمندان پرداخت شد، صرف مستمندان گردید و با مهر و مهربانی خودجوش، توسط خود هنرمندان شرکت کننده آغاز شد.

بیژن کامکار هنرمند برجسته عرصه موسیقی کشورمان نیز در این مراسم عنوان کرد: از زمان های کهن در تمام جهان سعی بر این بود که با موسیقی ارتباط برقرار شود و صحبت را آغاز کنند. با خشم، شادی، غم و … نتوانستند ارتباطی برقرار کنند پس به ادبیات و شعر روی آوردند، تلفیق شعر و موسیقی جدایی ناپذیر شد. متاسفانه از آنجایی که موسیقی از ابتدا تاریخ نگاری صحیح نشده است و آنچه که ما میدانیم بر اساس گفته هاست، نکاتی که از موسیقی داریم به صورت تفسیری است.

وی افزود: ای کاش باربد به خوابم می آمد و به من می گفت تا بدانم چگونه از روز اول فروردین تا بیست و نه اسفند با یک موسیقی تفسیر میکرد بدون اینکه موسیقی دو روز به یکدیگر شباهتی داشته باشند. متاسفانه امروز فقط چند اسم از آن سیصد و شصت روز باربد داریم: سروستان ، رامش جان ، اورنگی ، باغ شیرین ، آرایش خورشید و … که تازه در این اسامی نیز شک وجود دارد. از این نمونه ها در تاریخ موسیقی زیاد داریم.

این هنرمند ادامه داد: خسرو پرویز اعلام کرده بود اگر کسی خبر مرگ شبدیز اسب مرا بدهد اورا خواهم کشت. در زمانیکه اسبش شبدیز مرد هیچ یک از اطرافیان او جرات نداشتن این خبر را به خسرو پرویز برسانند. باربد با ساختن قطعه ای بسیار غم انگیز سبب شد که خسرو پرویز بگوید گویی شبدیز مرده است. ببینید در آن زمان موسیقی چه تبحری داشته است که شنونده با شنیدن آن پی به پیام آن میبرده.

کامکار با بیان این که منابع الهام تمام موزیسین های جهان طبیعت است، گفت: جنگل ، دریا ، درخت و گل، با احساسات انسانی نظیر عشق ، معرفت ، عاطفه ، دوستی ، انقلاب ، صلح، جنگ و … همراه است. اینها منابع الهام یک موزیسین بوده. بارها از من پرسیده شد که چرا موسیقی امروز پر از خشم وهیاهو است موسیقی نیز امروزی دارای تکنیک هست ولی منابع تغییر کرده در زمانیکه داعشی ها حضور دارند کجا میتوان معنای معرفت،عاطفه و دوستی را دید و بیان کرد؟

این خواننده موسیقی ایرانی و کردی درباره این نمایشگاه گفت: برای من افتخار است که این حرکت با آلبوم کامکارها شروع شده این کار بزرگی است که موسیقی گوش دهید و با احساسی که نسبت به آن موسیقی در شما به وجود میآید یک اثر نقاشی خلق کنید در حقیقت وجه مشترک تمام هنر ها نقاشی ، موسیقی ، تئاتر ، عکاسی و … عواطف و احساسات و معرفت پاک انسانی است.

کامکار ادامه داد: برخی از من سوال میکنند چرا آثار موسیقی مانند گذشته نیست نظیرآثار اساتیدی چون روح الله خالقی ، بنان و … زمان این اساتید منابع الهامشان طبیعت دامنه های پاک البرز و … بود اما اکنون شما این دامنه ها را نمیبینید چرا که پر از ساخت و ساز است. آلودگی های صوتی که امروزه وجود دارد بر احساس و عواطف موزیسین ها ، نقاش ها و کلیه ی هنرمندان تاثیر منفی میگذارد.

سپس غلامرضا نامی کارشناس هنری گنجینه بانک پاسارگاد که خود از اساتید برجسته نقاشی و هنرهای تجسمی است، عنوان مرد: من ابتدا به نگارخانه شهر آوا و موزه ی موسیقی تبریک میگویم که مسیری را که انتخاب نموده اند و از ابتدا من نیز شاهد در این مسیر و نظاره گر این روند بودم قدم های موفقیت را به خوبی مشاهده میکنم و بسیار قابل توجه است که این هنرمندان با شنیدن موسیقی کامکار ها که سنتی و کلاسیک است آثاری آبستره و مدرنیسم خلق کردند و اینجاست که دیالوگ برقرار شده آقای کامکار شما به عنوان موزیسین ارزشمند کشورمان روایت و داستان را با نت و موسیقی بیان کردید و این هنرمندان آنرا به خلق یک اثر نقاشی منجر کردند و چقدر زیباست که در جمع شما نقاشان هنرمندان نقاش ناشنوا و کم شنوا نیز حضور دارند که با لمس ارتعاشات موسیقی این آثار را خلق کردند.

وی افزود: امیدوارم برای کودکان ناشنوا از این پژوهشی که شما انجام دادید به منظور درک و حس موسیقی بیشتراستفاده شود . من در زمانیکه آموزش نقاشی به کودکان میدادم به دنبال آموزش تکنیک نبودم تلاش میکردم تا حس آنها را در این رشته شکوفا کنم به عنوان مثال میگفتم شما از یک میهمانی که رفتی چه تاثیری گرفتی؟ چه احساسی داشتی؟ از آن یک نقاشی بکش یا آن اسباب بازی که دوست داری و به آن علاقه مندی را نقاشی بکش.

نامی ادامه داد: پژوهش دکتر کوروس سامانیان مسیر مثبت و صحیحی است تا با استفاده از موسیقی آن چیزی را که حس می کنیم به تصویر درآوریم. امیدارم این حرکت مستدام باشد و مدارس ناشنوایان از این روش استفاده کنند.

این نمایشگاه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ در نگارخانه شهر آوا به آدرس : میدان تجریش- خیابان شهید دربندی (مقصود بیک)- خیابان موزه – موزه موسیقی- نگارخانه شهر آوا برپا است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت نقاشان از موسیقی ایرانی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید