آخرین خبر

عضو مجلس خبرگان رهبری مهمان «مصیر» می شود


برنامه «مصیر» شبکه چهار سیما امشب میزبان دکتر محسن اسماعیلی، عضو سابق شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری می شود.
به گزارش روابط عمومی شبکه چهار سما: پنجمین قسمت از ویژه برنامه هفت قسمتی «مصیر» امشب با موضوع «دین شناسی در اندیشه امام موسی صدر» به روی آنتن می رود. عطاالله بیگدلی مجری برنامه در این قسمت میزبان دکتر محسن اسماعیلی، عضو سابق شورای نگهبان و عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد دانشگاه امام صادق (ع) می شود و با وی در این خصوص گفتگو می کند.
دین شناسی یکی از مهم ترین ابعاد شخصیتی امام موسی صدر می‌باشد. نگاه متفاوت امام صدر به دین، کاربردی دانستن آن و فاصله گرفتن از نگاه انتزاعی مرسوم نشان دهنده اهمیت این موضوع در اندیشه ایشان و لزوم پرداختن به آن است.
علاوه بر نگاه متفاوت امام صدر به دین نوع دعوت ایشان به دین علی الخصوص در جذب جوانان حائز اهمیت بسیاری است. از دیگر مولفه های مهم در حوزه دین شناسی امام صدر می‌توان به اصالت کرامت و آزادی در انتخاب دین اشاره کرد. امام موسی صدر انتخاب دین را بر پایه دو اصل «کرامت» و «آزادی» می‌داند ومعتقد است. انسان باید در انتخاب دین آزادانه عمل کند. در این قسمت علاوه بر توجه به این دو مولفه و تشریح بیشتر آن به تشکیل جامعه متدین توسط امام موسی صدر خواهیم پرداخت. امام صدر معتقد است ساختن یک جامعه متدین کاربردی تر از ساختن فرد متدین است.
به اعتقاد محسن اسماعیلی: «در دین شناسی امام موسی صدر شاهد مشخص کردن نسبت روحانی با جامعه و وظایف او هستیم. در نگاه امام موسی صدر دین امر انتزاعی نیست، بلکه کارکردی است. در واقع دین در خدمت انسان‌هاست و نه انسان در خدمت ادیان.»
وی در این قسمت درباره این که لباس روحانیت باید لباس خدمت باشد، نه دعوت و لحن علما باید پیامبرانه باشد نه آمرانه و شبیه به سلاطین صحبت کرد. وی همچنین با اشاره به دو سال سکوت امام صدر و حضور ایشان در بین مردم در سال های اول زندگی شان در لبنان گفت؛ روحانیون باید در میان مردم باشند.
گفت و گوی بین الادیانی، نوع نگاه امام به سایر ادیان و پیروانشان ویژگی گفت و گو در میان ادیان و همچنین کارکردهای صنفی روحانیت، وظایف روحانیون نسبت به جامعه و… از دیگر موضوعات امشب برنامه «مصیر» است.
«مصیر» به تهیه کنندگی کاوه امیری در هفت قسمت در گروه اجتماعی شبکه چهار سیما تولید و از شنبه تا چهارشنبه، هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از این شبکه پخش می شود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “عضو مجلس خبرگان رهبری مهمان «مصیر» می شود”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید