آخرین خبر

حضور ۲۵ میلیونی ایرانیان در برنامه‌های فرهنگی و هنری/ نگاه ما نسبت به خبرنگاران حمایتی است

به گزارش آوای ایرانیان محمدمهدی اسماعیلی دوشنبه شب در گفت و گوی ویژه خبری اظهار داشت: عرصه فرهنگ و هنر کشور سال گذشته بهترین ایام خود را سپری کرد.

وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر از جشنواره‌های فیلم کوتاه و فیلم حقیقت افزود: چهره‌هایی از معاندان که به خارج از کشور پناهنده شدند و یا در داخل فریب خوردند به طور رسمی این رویداد را تحریم کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه سال گذشته بهترین ایام فرهنگ و هنر کشور رقم خورد، ادامه داد: جشنواره فیلم فجر روز‌های بسیار باشکوهی را تجربه کرد. شاید باورکردنی نبود حدود ۷۴ فیلم به جشنواره و به بخش انتخاب و ۲۰ فیلم به بخش داوری رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بنیاد فارابی به طور قابل توجهی وارد این حوزه شده بود. از سیستان و بلوچستان فیلم درجه یک ساخته شد. از مردمان سخت‌کوش هر چه بر پرده سینما دیده بودید برای مردم یادآور ناامیدی و مشکلات بود در این جشنواره یک نوجوان قهرمان سیستان و بلوچی به تصویر کشیده شد.

وی ادامه داد: از خوزستان قهرمان، کردستان، آذربایجان فیلم در این جشنواره داشتیم هم تنوع منطقه‌ای و اقلیمی ایران و هم گونه‌های مختلف در جشنواره بزرگ داشتیم.

اسماعیلی گفت: در حوزه موسیقی باید از هنرمندان عزیزی که آمدند تشکر کنم. چه در موسیقی، تئاتر و سینما هنرمندان درخشیدند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وارد بهار امسال که می‌شدیم سال قبل که کرونا بود بر اساس آمار، ۴۰۰ هزار ایرانی در برنامه‌های هنری کشور‌های همسایه شرکت کرده بودند. نوروز امسال یک میلیون ایرانی در اجرای صحنه‌ای کشور و هزار نفر خارج از کشور حضور داشتند.

اسماعیلی همچنین با اشاره به استقبال باشکوه از نمایشگاه کتاب و قرآن، با بیان اینکه رمضان کم‌نظیری را با برنامه‌های قرآنی تجربه کردیم، گفت: در نمایشگاه کتاب یک حماسه خلق شد. هفت میلیون بازدید کننده داشتیم و عدالت فرهنگی را در این نمایشگاه نشان دادیم.

وی افزود: از ۲۸۰۰ روستا خرید کتاب داشتیم و هفت میلیون نفر به صحن نمایشگاه آمدند و اتفاق بی‌نظیری بود. برخی روز‌ها آنقدر ازدحام بود مردم در بزرگراه‌های نزدیک نمایشگاه ماشین‌های خود را پارک می‌کردند.

اسماعیلی گفت: در حوزه سینما بالاترین فروش قبل از بهار امسال حدود ۵۸ میلیارد تومان در اواخر سال ۱۴۰۰ بود. امسال فیلمی به نمایش درآمده که ۲۴۰ میلیارد تومان فروخته است و رقم فروش هفت برابر شده است و دومین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ایران است.

وی افزود: رونق در حوزه فرهنگ و هنر در جشنواره‌ها به شکل مشهودی ظهور و بروز کرده و در بهار امسال با محاسبه تقویمی بیش از ۲۵ میلیون ایرانی در برنامه‌های فرهنگی و هنری کشور شرکت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت تأمین کاغذ گفت: ۶ ماهه نخست سال گذشته دوره پرشکوهی را داشتیم. در دولت مردمی از ابتدای کار بنای ما بر این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از یک نهاد صرفاً تنظیم‌گر و نظارتی به وزارت برنامه‌ریز و مسؤول و مسؤول توسعه فرهنگی و حکمرانی فرهنگی کشور ارتقا دهیم و ۱۲۴ برنامه اقدام برای آن تهیه شد و در معرض دید همه دلسوزان و ناقدان قرار گرفت، تکمیل شد و ارتقا پیدا کرد و نتایج خوبی داشتیم و برای خیلی باور نکردنی نبود با این شتاب به سمت تحقق این اهداف حرکت کنیم.

وی افزود: سال گذشته در انتهای شهریور درگیر یک فتنه فرهنگی شدیم و همه جریان رسانه‌ای دشمن و تروریسم رسانه‌ای حمله کردند. تحریم برنامه‌های فرهنگی و هنری، یک نوع عربده‌کشی و تهدیدات عملی بود و اجازه نمی‌دادند فضای فرهنگ و هنر شکل بگیرد.

اسماعیلی گفت: برنامه مفصلی را آماده کرده بودیم، اما با یک فضاسازی گسترده و ناامنی در حوزه فرهنگ و هنر مواجه شدیم و به دنبال این بودند که حوزه فرهنگ و هنر در کشور تعطیل شود؛ خیلی روز‌های خاصی را پشت سر گذاشتیم.

وی افزود: برخی ویدئو‌های خطاب به من با عبارات موهن تولید کردند که ما حال نداریم برای شما برقصیم و دیگران را هم مورد تعرض قرار دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نگاه حمایتی وزارت به مطبوعات هم گفت: معدل نشریات در کشور خیلی بالا است. به ۱۴ هزار نشریه مجوز داده شده و مرتب در هیأت نظارت بر مطبوعات با درخواست‌های متعدد مواجه هستیم. نگاه ما حمایتی است، اما برای خبرنگار‌ها بیمه و امنیت شغلی مهم بوده است.

وی افزود: پوشش بیمه‌ای خبرنگار‌ها را از چهار هزار نفر سال ۱۴۰۰ به هشت هزار نفر رساندیم و ۹۷ درصد افزایش این کار توسط صندوق هنر اتفاق افتاده است. در چارچوب مسکن هنرمندان و خبرنگاران با وزارت راه به زودی شهر هنر را در شهر جدید هنر راه‌اندازی خواهیم کرد. این کلمه به معنای هنرمندان، نویسندگان و روزنامه‌نگاران است. فعالان حوزه قرآن و عترت را هم اضافه کردیم. ۱۵ هزار فعال این حوزه را بیمه کردیم و قرآن و عترت به شدت در کشور در حال رشد است.

اسماعیلی درباره تأمین کاغذ نیز گفت: زمانی به مجلس برنامه ارائه کردیم می‌خواهیم به خودکفایی در حوزه کاغذ برسیم که در آن زمان تولید کاغذ ما بین ۵ تا ۱۰ هزار تن بود و اکنون به ۷۵ هزار تن رسیده است. کارگروهی هم در این حوزه در دولت تشکیل شده است. همه موانع رفع شده و یک کارخانه بسیار خوب را در استان فارس با نصب همه تجهیزات در آستانه بهره‌برداری داریم.

وی افزود: کاری هم هیأت ما با ونزوئلا شروع کرده که کار بسیار خوبی است و تولید کاغذ مرغوب است. آموزش و پرورش ما ۷۰ درصد کتاب‌های خود را در سال گذشته با کاغذ داخلی منتشر کرد. امسال ۱۰۰ درصد نیاز در این حوزه با تولید داخل تأمین می‌شود و امسال در آستانه جشن خودکفایی کاغذ در بخش فرهنگی و نشر هستیم. گفته‌ام نیمه دوم سال، اما امیدوارم به زودی اتفاق بیفتد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره حجاب و عفاف نیز گفت: این دغدغه مهمی است و از دستور کار‌های جدی دولت و شخص رئیس جمهوری این است که این مساله را بتوانیم رفع کنیم. بخشی نیاز به حمایت‌های ما داشت که به صورت یارانه‌ای اتفاق بیفتد که در حال انجام است و بخش مهم آن ترویج مدل‌های عفیفانه است. در جشنواره مدل لباس که در تدارک آن هستیم سال گذشته کار مهمی شروع کردیم. به همه طراحان برگزیده وام‌های با سود کم برای تولید انبوه دادیم.

وی افزود: این دولت خود را مسؤول می‌داند. طرح کاملی را آماده کردیم در قرارگاه زیست عفیفانه که راه اندازی شده است. رئیس جمهوری تاکید بر این دارد که جهت‌گیری اصلی دولت در حوزه پوشش، فرهنگی باشد. در تهران و شهر‌های بزرگ سکو‌های دائمی فروش لباس را راه اندازی می‌کنیم. انشاالله اولین موارد آن را تا قبل از تابستان راه اندازی می‌کنیم و برای این کار تلاش شبانه روزی می‌شود.

اسماعیلی همچنین درباره تغییر نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم گفت: در برنامه هفتم این بحث بود که آن را جلو ببریم. دوستان در مجلس استقبال کردند. بنای ما بر این است که با آن نگاه بلند انقلابی و بیانیه گام دوم و متناسب با نگاه‌های جدید در حوزه مدیریت فرهنگی، نامی را با دوستان مجلس و لایحه هفتم انتخاب کنیم. به نظرم تغییر مهمی خواهد بود که جهت گیری‌ها و رویاپردازی‌های مهم که لازمه فرهنگ و هنر است پیشانی کار قرار گیرد و جهت دهی فعالیت‌ها به این سمت باشد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “حضور ۲۵ میلیونی ایرانیان در برنامه‌های فرهنگی و هنری/ نگاه ما نسبت به خبرنگاران حمایتی است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید