آخرین خبر

ثبت جهانی سنتور به‌نام چین!?

آوای ایرانیان: عضو کانون پژوهشگران خانه موسیقی نسبت به کم توجهی به نقش موسیقی برای عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و کنوانسیون «بِرن» هشدار داد.

بهروز وجدانی پژوهشگر، مترجم و مولف آثار موسیقایی درباره فعالیت های پژوهشی خود به خبرنگار مهر گفت: تازه ترین کاری که به اتمام رسانده ام مستندسازی موسیقی مقامی خراسان و تحویل آن به پژوهشگاه میراث فرهنگی بود که غیر از انتشار قرار است در قالب یک مطلب جامع در سامانه این مجموعه نیز قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کار دیگری که برای ارایه آماده شده مرتبط با فعالیت های پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که روز دوشنبه ۲۴ مهر ماه سال جاری در قالب یک سخنرانی به علاقه مندان ارائه می شود. در این پژوهش که با عنوان «میراث فرهنگی ناملموس در اسناد سازمان تجارت جهانی و کنوانسیون بِرن با تاکید بر موسیقی» انجام گرفته تلاش کردم نسبت به موضوع کپی رایت و ارتباط آن با موسیقی هشدارهای لازم را بدهم و بگویم حضور در کنوانسیون برن که یک معاهده بین‌المللی در حوزه حق تکثیر و حق مولف است فقط مخصوص حوزه نشر نیست بلکه موسیقی نیز در این چارچوب قرار می گیرد و ما اگر می خواهیم وارد این معاهده جهانی شویم باید ابتدا مشکلات داخلی موسیقی کشورمان را مرتفع کنیم.

این پژوهشگر توضیح داد: برای عضویت در کنوانسیون برن نیازمند حل مشکلاتی که هم اکنون در حوزه موسیقی کشورمان وجود دارد هستیم و در غیر اینصورت حضور در این معاهده جهانی شدنی نیست. ما برای ورود به این کنوانسیون باید مشکلات موجود در راه کپی رایت در ایران را مرتفع کنیم. ما حتی در رده های بالاتر از جمله عضویت در سازمان تجارت جهانی نیز فارغ از حل مسایل مرتبط با حوزه اقتصاد به طور حتم با مشکلات دیگری نیز روبه رو خواهیم شد.

وجدانی با اشاره به اینکه برای ورود به سازمان تجارت جهانی که بسیاری از شرایط آن به مسایل اقتصادی باز می گردد باید به موضوعات دیگری چون «تنوع فرهنگی»، «میراث فرهنگی» و هنرهای مختلف نیز توجه کنیم، عنوان کرد: این موضوعات باید به نحوی در کشور ما اجرا شود که بنای آن رعایت قواعد جهانی و حل و فصل مشکلات است و این هشداری است که باید و حتما آن را جدی بگیریم. اگر ما حتی در حوزه اقتصاد هم همه مشکلات را حل کنیم قطعا برای ورود به سازمان تجارت جهانی باید اصول دیگری را که به آن اشاره کردم رعایت کرده باشیم.

ثبت ساز سنتور توسط چینی‌ها صحت ندارد

سرپرست تدوین‌ پرونده‌های «موسیقی بخشی‌های خراسان» و «موسیقی اقوام ایرانی» برای ثبت در فهرست نمونه میراث فرهنگی ناملموس یونسکو در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر طرح برخی از شایعات برای ثبت جهانی ساز سنتور توسط کشور چین تصریح کرد: تا آنجا که من اطلاع دارم این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد. به این سادگی ها نیست که مدیران هر کشوری صبح بیدار شوند و نسبت به ثبت جهانی یک ساز اقدام کنند و بعد همه چیز بر طبق خواسته آنها جلو برود. پروسه ثبت جهانی سازها دربرگیرنده اقداماتی زیر نظر یونسکو است که کشورهای دیگر نیز از طریق سامانه اینترنتی این نهاد بین المللی آگاه می شوند و حتی اگر حرف و موضوع و شکایتی هم در این زمینه داشته باشند می توانند تا یک سال درباره آن موضوع خاص اقدامات لازم را انجام دهند بنابراین مطمئن باشید که هنوز موضوعی بر مبنای اینکه ساز سنتور توسط چینی ها در حال ثبت جهانی است امری کذب است و من آن را تایید نمی کنم.

وی در پایان گفت: هم اکنون بازی «چوگان» مستقلا به نام ایران و ساز کمانچه در قالب یک پروژه مشترک میان کشورهای ایران و آذربایجان در مرحله ثبت میراث جهانی قرار دارد که امیدوارم در این دو مورد بتوانیم به نتایج مثبتی برسیم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ثبت جهانی سنتور به‌نام چین!?”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید