آخرین خبر

درخشش دوقلوهای دوست‌داشتنی در «فجر۳۸»/ مدعیان سیمرغ به صف می‌شوند

نهمین روز اکران فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس «ملت» تحت‌تأثیر رونمایی از فیلم «پوست» و نشست رسانه‌ای متفاوت کارگردانان دوقلوی این فیلم قرار گرفت.

به گزارش آوای ایرانیان، «مهر سیمرغ» عنوان بسته خبری-تحلیلی روزانه‌ای است که به مرور متن و حاشیه سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر می‌پردازد.

هر روز صبح می‌توانید با «مهر سیمرغ ۳۸» در جریان آخرین تحولات بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور قرار بگیرید.

امروز دوشنبه ۲۱ بهمن‌ماه و هم‌زمان با دهمین روز اکران فیلم‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر، با شماره دهم «مهر سیمرغ ۳۸» همراه شوید. نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر امروز معرفی و برگزیدگان نهایی فردا شب و در قالب آیین اختتامیه این رویداد معرفی می‌شوند.

چهره روز؛ بهمن و بهرام ارک

بدون تردید می‌توان این برادر دوقلو را پدیده‌های جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر دانست. بهمن و بهرام ارک که پیش‌تر با ساخت فیلم کوتاه «حیوان» توانمندی و خلاقیت خود در فضاسازی و فیلمسازی را ثابت کرده بودند و حالا اولین ساخته بلند سینمایی خود را در جشنواره فیلم فجر رونمایی کردند.

«پوست» را می‌توان محصول تلاش برای ارائه نسخه‌ای بومی از ژانر وحشت در سینمای ایران دانست. فیلمی متکی بر ظرفیت داستان‌ها و افسانه‌های بومی که با محوریت یک روایت عاشقانه، تجربه‌ای تازه در سینمای ایران را به سرانجام رسانده است.

امتیاز بهمن و بهرام ارک اما تنها طراحی داستان و کارگردانی فیلم «پوست» نیست که حضور آن‌ها در نشست رسانه‌ای پس از فیلم و کیفیت مواجهه‌شان با اصحاب رسانه، به‌وضوح نشان از ظهور استعدادهایی تازه و در عین‌حال محجوب در سینمای ایران داشت.

برادران ارک برخلاف بخش عمده‌ای از فیلمسازان جشنواره که حین حضور در نشست‌ رسانه‌ای آثارشان سوالات انتقادی را برنمی‌تابیدند و بعضاً با تندی پاسخگوی اصحاب رسانه بودند، بسیاری از انتقادات را پذیرفته و در تشریح ابهامات موجود درباره فیلم از هیچ توضیحی دریغ نکردند و تن به اعتراف به اشتباه هم دادند!

تصویری که شب گذشته و در قالب نشست رسانه‌ای فیلم «پوست» در حافظه اصحاب رسانه ثبت شد، تصویر دو فیلمساز جوان، مستعد، خلاق و مهمتر از همه دوست‌داشتنی بود که نه فقط ادعایی درباره داشته‌های‌شان ندارند که انگیزه بالایی برای بیشتر داشتن و کامل‌تر کردن سبک و سیاق فیلمسازی خود دارند.

بهمن و بهرام ارک که فیلم «پوست» را به زبان ترکی و با بهره‌گیری از ظرفیت بازیگران بومی منطقه زندگی خود مقابل دوربین برده‌اند، لااقل روی کاغذ شانسی برای عبور سلامت از هزارتوی اکران در سینمای ایران ندارند، اما ای کاش «پوست» در بهترین شرایط ممکن روی پرده برود تا این دو کارگردان جوان، با انگیزه‌ای دوچندان بتوانند برای فیلم دوم خود دورخیز کنند،‌ فیلمی که در لابه‌لای نشست پرشور فیلم «پوست» بهمن اشاره‌ای کوتاه به آن کرد اما از بیان جزییات بیشتر درباره آن خودداری کرد.

در میان مخاطبان جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، حتماً کم نیستند آن‌ها که از همین امروز منتظر رونمایی از فیلم بعدی این دوقلوی دوست‌داشتنی در سینمای ایران هستند.

حاشیه روز؛ پس‌لرزه‌های یک نشست

برگزاری نشست رسانه‌ای برای فیلم «شین» که از آثار اکران‌شده در بخش خارج از مسابقه جشنواره فیلم فجر، فارغ از بازتاب گسترده‌ای که سخنان شهاب حسینی داشت، از همان لحظه برگزاری با این ابهام جدی مواجه بود که چرا فیلم اکران شده در بخش خارج از مسابقه باید از امتیاز برگزاری نشست رسانه‌ای بهره‌مند شود. ابهامی که شب گذشته و پس از اکران فیلم سینمایی «عنکبوت» در بخش خارج از مسابقه به صورت جدی‌تر مطرح شد چرا که برخلاف درخواست عوامل این فیلم، این بار مسئولان جشنواره با برگزاری نشست رسانه‌ای مخالفت کردند تا این «امتیاز» صرفا به نام یک فیلم در جدول برنامه‌های جشنواره سی‌وهشتم ثبت شود.

اتفاق عجیب‌تر اینکه گزارش صحبت‌های شهاب حسینی امروز به‌عنوان تیتر و عکس اصلی روی جلد بولتن روزانه جشنواره ثبت شده و این اتفاق، نگاه ویژه مدیران جشنواره به یک سینماگر را بیشتر از پیش عیان کرد. به‌خصوص که نشست‌های رسانه‌ای جشنواره حتی برای فیلم‌های راه‌یافته در دو بخش اصلی سودای سیمرغ و نگاه نو هم تا به امروز تبدیل به عکس و تیتر اصلی این رسانه رسمی جشنواره نشده بودند!

تصویر شهاب حسینی روی جلد بولتن روزانه جشنواره سی‌وهشتم

فارغ از اظهارات شهاب حسینی که بخش عمده‌ای از آن بازتاب گسترده‌ای در فضای رسانه‌ای هم پیدا کرد و نمی‌توان در اهمیت آن تردید کرد اما رویکرد مسئولان جشنواره در برخورد سلیقه‌ای با تخصیص یک ظرفیت ویژه به فیلمسازان و صاحبان آثار را می‌توان یک «بدعت» دانست که قطعاً در بلندمدت به نفع سینمای ایران نخواهد بود.

روز گذشته و در بازخوانی حواشی نشست فیلم سینمایی «شین» ضمن استقبال از این اتفاق تأکید کردیم که مسئولان جشنواره باید سرفصل‌های قانونی برگزاری چنین نشستی را تبیین کنند تا دیگر فیلمسازان و سینماگران متقاضی هم امکان بهره‌مندی از آن را داشته باشند اما چطور می‌توان پذیرفت به فاصله تنها یک شب، قواعد و قوانین برای برگزاری نشست رسانه‌ای یک فیلم اکران شده در بخش خارج از مسابقه به‌طور کامل تغییر کند.

فیلم «عنکبوت» در مقایسه با «شین» این امتیاز را داشت که در میان ۵ فیلم بخش رزرو سودای سیمرغ حضور داشته باشد؛ پس چرا بعد از رونمایی در جشنواره، و برخلاف فیلم «شین» از امکان نشست رسانه‌ای بی‌بهره ماند؟

نکته روز؛ مدعیان سیمرغ به صف می‌شوند

امشب و پس از اکران آخرین فیلم جشنواره در پردیس سینمایی ملت، به سنت دوره گذشته جشنواره، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر، در یک نشست خبری نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره را معرفی خواهد کرد.

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان سینما، تورج اصلانی کارگردان و مدیرفیلمبرداری سینما، عباس بلوندی طراح صحنه و لباس سینما، رضا پورحسین مدیر فرهنگی، فریدون جیرانی نویسنده و کارگردان سینما، سعید راد بازیگر سینما، محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیه‌کننده سینما، طهماسب صلح‌جو منتقد سینما و مازیار میری کارگردان سینما، ۹ داوری هستند که امسال ۲۳ فیلم بخش «سودای سیمرغ» و ۱۰ فیلم «نگاه نو» را داوری کرده‌اند و براساس نظر آن‌ها امشب اصلی‌ترین مدعیان شکار سیمرغ معرفی می‌شوند.

نکته حاشیه‌ای درباره داوری فیلم‌های امسال، تأکید فراخوان بر حضور «حداکثر» ۲۲ فیلم در بخش‌ «سودای سیمرغ» است که در فرآیند برگزاری جشنواره و به‌واسطه ورود با تأخیر فیلم «خورشید» مجید مجیدی و جایگزین شدن «پسرکشی» محمدهادی کریمی، حالا تعداد آثار این بخش به ۲۳ فیلم رسیده و دبیرخانه هم توضیحی درباره شرایط داوری این دو فیلم نداده است.

با توجه به کیفیت فیلم‌های رونمایی شده در جشنواره سی‌وهشتم و سلیقه حاکم بر داوران جشنواره در دوره‌های مختلف، به نظر می‌رسد فیلم‌های «خورشید»، «شنای پروانه»، «روز صفر»، «درخت گردو» و «خروج» شانس‌های اصلی بر شکار سیمرغ‌های فجر در بخش سودای سیمرغ خواهند بود.

در بخش «نگاه نو» تنها یک سیمرغ اهدا می‌شود و با توجه به ۱۰ فیلم پذیرفته‌شده در این بخش به نظر می‌رسد فیلم‌های «روز صفر»، «شنای پروانه» و «لباس شخصی» شانس بالاتری برای انتخاب بعنوان بهترین فیلم اول جشنواره امسال دارند.

پیشنهاد ویژه؛ خورشید

اگر پروژه بزرگ «محمد رسول‌الله(ص)» و فیلم مشارکتی «آن سوی ابرها» با سینمای هند را به حساب نیاوریم، مجید مجیدی بیش از یک دهه در مهمترین رویداد سینمای ایران، غایب بوده است. آخرین حضور مجیدی در جشنواره فیلم فجر به سال ۸۶ و رونمایی از فیلم «آواز گنجشک‌ها» برمی‌گردد که ۴ سیمرغ بهترین کارگردانی، بهترین موسیقی، بهترین تدوین و بهترین چهره‌پردازی را از آن خود کرد. مجیدی در این سال‌ها در قالب دو همکاری بین‌المللی را به سرانجام رساند و حالا باردیگر با «خورشید» به جشنواره فجر بازگشته است.

فیلمی با محوریت کودکان کار که برخی انتظار دارند بازگشت مجیدی به سینمای اجتماعی مطلوب خود از جنس «بچه‌های آسمان» و «آواز گنجشک‌ها» باشد.

نکته قابل توجه درباره فیلم خورشید همکاری مجید مجیدی با نیما جاویدی در نگارش فیلمنامه است. سینماگر جوانی که سال گذشته با نگارش  فیلمنامه و کارگردانی فیلم سینمایی «سرخ‌پوست» تبدیل به یکی از پدیده‌های جشنواره فجر شد و موردتحسین قرار گرفت.

در فیلم سینمایی «خورشید» جواد عزتی و طناز طباطبایی ایفاگر نقش‌های اصلی این فیلم هستند اما در ترکیب بازیگران مهمترین چهره علی نصیریان است که بعد از شکار سیمرغ در جشنواره گذشته فیلم فجر، این‌بار نیز با نقش‌آفرینی غیرمنتظره در یک نقش فرعی در جشنواره فجر حضور دارد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “درخشش دوقلوهای دوست‌داشتنی در «فجر۳۸»/ مدعیان سیمرغ به صف می‌شوند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید