آخرین خبر

آقای وزیر: ماهی 9 میلیون حقوق می‌گیرم/ نمی‌شود اگر کسی سلام نکرد اخراجش کنم

آوای ایرانیان: سیدعلی ضیاء مجری تلویزیون میزبان وزیر آموزش و پرورش در برنامه «فرمول یک» بود و با او پیرامون مسائل گوناگون به گفتگو پرداخت.

ماهی 9 میلیون تومان حقوق می‌گیرم/ نمی‌شود اگر کسی سلام نکرد اخراجش کنیمبه گزارش آوای ایرانیان، به نقل از روابط عمومی برنامه «فرمول یک»؛ سیدعلی ضیاء مجری تلویزیون میزبان وزیر آموزش و پرورش در برنامه «فرمول یک» بود و با او پیرامون مسائل گوناگون به گفتگو پرداخت.

بطحایی در ابتدای سخنانش با بیان اینکه، درست دو ماه است وزیر آموزش و پرورش شده، به موضوع دریافت حقوق معمان اشاره و اظهار کرد: اینکه معلم ها حقوقشان را گرفته اند، وظیفه ما است و جای تشکر ندارد. معلم ها همیشه در معیشت و گذران زندگی با سختی هایی مواجه بوده اند؛ اما مهمترین نکته ای که محل اعتراض همکاران من قرار می‌گیرد، تبعیضی است که گاهی وجود دارد و افراد با کارکرد یکسان حقوق های متفاوتی دریافت می کنند. دولت‌ها همواره سعی کرده اند این تبعیض ها را حل کنند اما موفق نشده اند. ما تلاش می کنیم در دولت دوازدهم این فاصله را کم کنیم.

دریافتی همه وزرا و اعضای هیئت دولت ۹ میلیون تومان در ماه است

وی در پاسخ به سوال ضیاء درباره حقوق فعلی و قبلی خود، گفت: همه وزرا و اعضای هیئت دولت حقوق یکسانی دارند و ۹ میلیون تومان در ماه دریافت می‌کنند. این کل حقوق ماست و اضافه کاری و پاداش و… در آن لحاظ نمی شود. در جایگاه قبلی‌ام خیلی تفاوت زیادی با وضعیت فعلی نداشته ام.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به انتقاد ضیاء مبنی بر اینکه بخش «پرورش» در وزارت آموزش و پرروش کمتر وجود داشته و همچنین برخی دروس هیچ کارایی در زندگی ندارند، توضیح داد: از بیان صریح شما تشکر می کنم که بدون هر گونه مقدمه ای به اصل موضوع پرداختید. این انتقاد همیشه به آموزش و پرورش شده است و ما در مدرسه مطالبی را به بچه ها یاد می دهیم که بخشی از آنها در خارج از مدرسه به کارشان نمی آید. همچنین بچه ها در خارج از مدرسه نیازهایی برای آموزش دارند که در مدرسه به آنها آموزش داده نمی شود.

انتگرال قابلیت های ذهنی برای حل مسائل زندگی را بالا می برد

بطحایی ادامه داد: شما اگر انتگرال را در مدرسه خوانده اید، قرار نیست در زندگی اجتماعی و فردی از آن استفاده کنید، روش محاسبه و تمرین انتگرال قابلیت های ذهنی شما را برای حل مسائل زندگی تقویت می کند. مفاهیم و مقوله هایی مثل روش تفکر اینکه بچه ها تمرین کنند صبور باشند و مدارا کنند، انتقادپذیر باشند و … مفاهیمی است که در قالب مهارت های زندگی به آنها پرداخته می شود. به این موضوعات هم پرداخته شده اما سهم آنها کمتر بوده است.

وی اظهار داشت: از طریق یک نوع شبکه تلویزیونی تعاملی تلاش می‌کنیم این نوع مفاهیم را با بچه ها تمرین کنیم. بچه ها در مقابل بسیاری از مفاهیمی که خارج از مدرسه یاد می‌گیرند، یا آسیب های اجتماعی که در معرض آن هستند، بی اطلاعند. آنها خیلی وقت‌ها نمی دانند این فناوری‌هایی که در اختیارشان قرار گرفته چطور باید استفاده شود. ما برای این موضوع برنامه هایی داریم که به زودی آغاز می شود.

هنوز بخاری غیراستاندارد داریم

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در ۳۴، ۳۵ سال گذشته همیشه با مدارس در ارتباط بوده‌ام، در پاسخ به این سوال که آیا دیگر شاهد اتفاقاتی مثل شین آباد یا مرودشت نخواهیم بود، تصریح کرد: ما نقایص و کاستی هایی در آموزش و پرورش داریم اما شرایط گرمایشی و سرمایشی مدرسه ها یکسان نیست. ما هنوز بخاری غیراستاندارد داریم. سعی می کنیم این را خصوصا در مناطق محروم برطرف کنیم.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به ضیاء درباره پدیده فرار مغزها و اینکه این مقوله از وزارت علوم به آموزش و پرورش هم سرایت کرده، گفت: مقابله کردن با این پدیده مستلزم این است که با عاملی که باعث بروز این موضوع شده مقابله کنیم. وقتی فضای کشور را به نوعی طراحی کرده ایم که دانش آموزان ما آینده درخشانشان را در قبولی در رشته های پولساز دانشگاه می دانند، چنین مسائلی پیش می آید. متاسفانه این موارد حتی در دوره ابتدایی هم که با کنکور فاصله زیادی دارد، دیده می شود و از آن زمان بچه ها مشغول تست زدن هستند.

ماجرای ارومیه در حد شایعه است

بطحایی در پاسخ به سوالی درباره حادثه مدرسه ارومیه توضیح داد: امروز برای سومین بار با ارومیه تماس داشتم و بازرس ویژه ای را شخصا به آنجا فرستادم. اصل موضوع فعلا در حد شایعه است و گزارش رسمی منتشر نشده است. با بررسی های شورای امنیت استان و صحبت با دانش آموز و سرایدار به نظر می رسد، ماجرا در حد شایعه است. امیدوارم در حد شایعه باشد. برخی افراد با همکاران ما رفتارهای بسیار ناشایستی انجام داده اند و من امروز ظهر با همکارانی که روحیه شان آسیب دیده بود، گفتگو کردم.

خط قرمز ما تنبیه بدنی و تحقیر دانش آموز است

وی تأکید کرد: خط قرمز ما تنبیه بدنی و تحقیر دانش آموز است. چون هدف ما تکریم دانش آموز است و باید این را از رفتار معلم خود بیاموزد. معمولا در آغاز هر سال تحصیلی تیمی از بخش های بازرسی را آماده می‌کنیم و با شدت در مقابل هر نوع گزارشی که به دستمان برسد، برخورد می کنیم، حتی اگر یک مورد در کشور وجود داشته باشد، به صورت جدی پیگیری می کنیم و فرد خاطی به تخلفات اداری و حتی به دادگاه برای مجازات معرفی می شود.

نمی شود اگر کسی سلام نکرد او را اخراج کنیم

سپس وزیر در پاسخ به این سوال که اگر این آبدارچی طور دیگری صحبت می کرد یا اگر کارکنانش به او سلام نکنند و احترام نگذارند، اخراج نمی شوند؟ گفت: بخشی از موفقیت افراد به روابط انسانی در محیط کارشان است. نمی شود اگر کسی سلام نکرد، او را اخراج کنیم!

او درباره استخدام معلم‌های جدید گفت: جلساتمان را برای اخذ مجوز توسط سازمان امور استخدامی برای سال آینده برگزار می کنیم و تا یک ماه آینده تعداد استخدام های امسال و سال آینده مشخص و از طریق فراخوان اعلام می شود.

در ادامه برنامه آذر آبیاری، مادر دانش آموزی که در مدرسه دولتی از او درخواست شهریه کرده اند و او شهریه اش را نداده  و از حضور در کلاس منع شده، به استودیو آمد و از نزدیک روی آنتن زنده درباره مشکلات مدارس دولتی با وزیر گفتگو کرد.

بطحایی در پاسخ به نقدهای او گفت: آموزش و پرورش باید رایگان باشد؛ اما وقتی به مدرسه سرانه داده نشده و دولت نتوانسته سرانه مدرسه را بدهد، مدیر مدرسه پول برق و آب را از کجا بیاورد. ما گاهی نمی توانیم سرانه ای را که باید به مدرسه بدهیم تا امور خود را بگذراند. دولت به دلیل مضیقه های مختلفی که گرفتار آن است، نمی تواند بودجه هایی را که پیش بینی کرده به مدارس تخصیص بدهد.

نباید با بچه ها رفتار غیرتربیتی شود

وی تأکید کرد: اما بخش دوم سخنان شما، ناشی از رفتار غیرحرفه ای مدرسه است و هر دانش آموز به هر دلیلی اگر نتوانسته یا نخواسته مبلغ کمک به مدرسه را بدهد، نباید این رفتار غیرتربیتی با او شود. خواهشم از شهروندان این است که حقوق خود را بدانند. این حق از بچه‌ها ضایع می شود و وظیفه من و همکارانم این است که آن را پیگیری کنیم.

روی حساب بانکی ۱۰۵ هزار مدرسه نظارت می کنم

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما سیستمی را برای حساب های بانکی مدارس شروع کردیم تا همه چیز مشخص شود که چه پولی ریخته شده و برای چه هزینه شده است. من به عنوان وزیر می توانم روی حساب ۱۰۵ هزار مدرسه نظارت کنم تا در صورت لزوم برخورد اداری صورت بگیرد.

بطحایی در پایان گفت: به همکارانم تاکید می کنم، پول کمک به مدرسه نباید اجباری شود. به عنوان معلمی که ۳۵ سال است کار می‌کنم می گویم رفتار مدرسه ناشایست بوده که بخواهد یک دانش آموز را از کلاس محروم کند و این اتفاق آثار بدی در این کودک خواهد داشت.

در پایان برنامه علی ضیاء از وزیر آموزش و پرورش وعده گرفت تا هفته آینده با دوربین در مدرسه خاطی حضور پیدا کنند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “آقای وزیر: ماهی ۹ میلیون حقوق می‌گیرم/ نمی‌شود اگر کسی سلام نکرد اخراجش کنم”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید