آخرین خبر

نخستین جایزه «موسیقی و رسانه» از کِی و کجا آمد؟

به گزارش آوای ایرانیان، انتشار خبر برگزاری نخستین جایزه «موسیقی و رسانه» با هدف تمرکز و توجه به کارکردهای رسانه در حوزه موسیقی به‌ عنوان بخش جنبی سی‌وپنجمین جشنواره موسیقی فجر، این سوال را در اذهان پدید آورد که این بخش چگونه به جشنواره اضافه شد و آیا برای اولین بار در جشنواره موسیقی فجر اجرا می‌شود؟

چندی پیش خبری از سوی روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر مبنی بر برگزاری نخستین جایزه موسیقی و رسانه به عنوان بخش جنبی این جشنواره دراختیار رسانه ها قرار گرفت. طبق تحقیقات خبرنگار ایرنا تا این لحظه اهالی و فعالان حوزه رسانه در شهرستان ها از این طرح بسیار استقبال کرده اند و فعالان  رسانه ای حوزه موسیقی مقیم پایتخت هم در تکاپوی شرکت در این مسابقه هستند، برخی هم با نگاهی موشکافانه به خبر منتشره از سوی روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، این رویداد را با تیغ انتقادات خود مواجه ساخته اند.

جایزه موسیقی و رسانه از کجا آمده است؟ طرح اولیه توسط چه کسی مطرح و چگونه اجرا شده است؟

این طرح توسط سهیلا صدیقی روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای حوزه موسیقی به صورت مکتوب در اختیار مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد الهیاری قرار گرفته است. این فعال رسانه ای در باره این طرح به خبرنگار موسیقی ایرنا گفت: در حقیقت طرح اولیه این جایزه به من تعلق ندارد هرچند از مدت ها پیش دغدغه حضور و رقابت رسمی رسانه ها در جشنواره موسیقی فجر را داشتم. در ابتدا مدیر دفتر موسیقی محمد الهیاری از من خواست طرح چنین جایزه ای را به صورت مکتوب و کامل ارائه کنم. او در سمت های پیشین مدیریتی خود همواره با نگاه مشابهی به رسانه ها و دغدغه در این زمینه بر استمرار این بخش در جشنواره تاکید دارد و می‌خواهد این بخش ثابت در جشنواره های آینده موسیقی فجر و بعد از دوران مدیریتی وی حضور داشته باشد.

محور اصلی کیفیت است نه کمیت 

این روزنامه نگار ضمن تاکید بر اینکه این بخش برای نخستین بار است که در جشنواره موسیقی فجر برگزار می‌شود افزود: من به واسطه اینکه در دوره های قبلی جشنواره موسیقی فجر هم در بخش اجرایی حضور داشته ام می‌توانم با اطمینان بگویم جایزه موسیقی و رسانه برای نخستین بار در جشنواره سی و پنجم موسیقی فجر برگزار خواهد شد و آنچه در دوره های قبل شاهد بودیم تقدیر از برخی رسانه ها به دلیل تلاش در انعکاس همه جانبه و حداکثری اخبار جشنواره بوده است.

وی افزود: در هیچ دوره ای از جشنواره با انتشار فراخوان رسمی از فعالان حوزه موسیقی  رسانه ها دعوت به شرکت در مسابقه نشده است. ‌به دلیل همین امر که در دوره های قبلی محدودیت‌ها، معذوریت ها و برخی ملاحظات را  در تقدیر از رسانه ها داشتیم، این بخش فارغ از این دغدغه ها طراحی شد تا امکان برای همه خبرنگاران در همه کشور به وجود بیاید در شرایطی عادلانه و برابر با سایر همکاران خود به رقابت بپردازند. در این جایزه که با موضوع موسیقی برگزار خواهد شد اصول و قواعد حرفه ای روزنامه نگاری محور ارزیابی خواهد بود و در داوری آثار مطالب و تولیدات رسانه ها با نگاه حرفه ای بررسی می‌شوند نه میزان فعالیت خبرنگاران آن مطالب در حوزه خبری.

او ضمن اشاره به محدودیت های مورد نظرش گفت: اگر منصفانه بخواهیم قضاوت کنیم به تلاش اکثر همکارانمان در رسانه ها و سایت های موسیقی آنچنان که باید و شاید توجه نشده است؛ تا جایی که بسیاری دچار سو تفاهم شده اند که جز خبرنگاران چند رسانه و خبرگزاری رسمی در کل کشور خبرنگار موسیقی وجود ندارد؛ اما در حقیقت در کل کشور خبرنگاران بسیاری داریم ولی شرایط تا امروز طوری نبوده که تلاش همکاران مجال و فرصت دیده شدن داشته باشد.

مسابقه عادلانه داور زبده می‌خواد

این روزنامه نگار درباره ترکیب هیات داوران نخستیم جایزه موسیقی و رسانه به ایرنا گفت: مسابقه عادلانه داور حرفه ای و کاربلد می‌طلبد. در این راستا با رایزنی های انجام شده هیات داوران نخستین جایزه موسیقی و رسانه از بین اساتید پیشکسوت دانشگاه در حوزه علوم ارتباطات، پژوهش هنر و و منتقدان موسیقی انتخاب شده اند. وقتی با این اساتید در باره جایزه موسیقی و رسانه صحبت شد نظرهایی داشتند که نشان از توجه ویژه و پیگیری آنها به مطالب رسانه ها در حوزه موسیقی دارد؛ اما در باره اسامی آنها فعلا حرفی نمی‌زنم تا به صورت رسمی اعلام شوند.

نخستین جایزه موسیقی و رسانه با هدف رشد، تحول و انگیزه در میان خبرنگاران و نویسندگان حوزه موسیقی در سی‌ و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به‌صورت جنبی برگزار خواهد شد و برگزیدگان این جایزه به انتخاب هیات داورانی متشکل از استادان رشته‌های علوم ارتباطات اجتماعی، پژوهش هنر و پیشکسوتان عرصه خبر معرفی خواهند شد.

ایجاد انگیزه میان فعالان رسانه‌ای در حوزۀ موسیقی، شناخت و معرفی استعدادهای برتر از میان خبرنگاران و نویسندگان حوزه موسیقی، ـ ارتقای سطح کیفی تولیدات رسانه‌ای در حوزۀ موسیقی، معرفی و جلب توجه اهالی موسیقی نسبت به فعالان رسانه‌ای و جلب توجه مخاطبان موسیقی به تولیدات رسانه‌های داخلی از اهداف این مسابقه هستند.

همه فعالان رسانه‌ای و نویسندگان حوزه موسیقی در رسانه‌های مکتوب، دیجیتالی و چندرسانه‌ای دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان ارسال اثر به دبیرخانۀ جشنواره را دارند و آثار در بازه زمانی یک ساله از تاریخ ۹۷/۱۱/۱ تا ۹۸/۱۱/۱ بررسی خواهد شد. آثار ارسالی به این جایزه  در شاخه‌های گفت‌وگو، گزارش، نقد، یادداشت، مقالۀ علمی‌ ( پژوهشی، ‌تخصصی، ‌ترویجی) و چندرسانه‌ای ارزیابی می شوند.

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر ۲۴ تا ۳۰ بهمن سال جاری به دبیری شاهین فرهت برگزار می شود

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نخستین جایزه «موسیقی و رسانه» از کِی و کجا آمد؟”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید