آخرین خبر

بخش فیلم اولی‌ها به «فیلم فجر» بازگشت/ اکران استانی در مدارس

به گزارش  آوای ایرانیان  در ششمین همایش سراسری مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها که امروز ۹ دی ماه برگزار شد مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر و محمدرضا سوقندی مدیرکل دفتر حقوقی سازمان سینمایی به ارایه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جشنواره فیلم فجر پرداختند.

در ابتدای این نشست محمدرضا سوقندی مدیرکل دفتر حقوقی سازمان سینمایی به معرفی مسوولان ستاد جشنواره فجر پرداخت و در ادامه گفت: در تلاش هستیم در برخی یا اکثریت استان ها انتقال فیلم با هارد حذف شود که سینما شهر مجری این موضوع در تعامل با سینما در استان ها است.

در ادامه مجتبی امینی عنوان کرد: شش دوره است این نشست ها شکل گرفته و هر دوره نشست به یک شهید تقدیم شده است. امید داریم برکت و حضور شهید به پیشرفت کارها کمک کند. هفته گذشته وزارت ارشاد مهمان یک شهید گمنام بوده و مزین به حضور یک شهید گمنام شده است.

امینی با اشاره به اینکه جشنواره بین المللی فیلم فجر مهمترین رویداد ملی، منطقه ای و بین المللی فرهنگی کشور است، ادامه داد: سال گذشته ۲ رویداد جام جهانی و جشنواره فیلم فجر توسط رسانه های معاند مورد هجمه قرار گرفته بود اما به حمد الله باشکوه به سر منزل مقصود رسید. در هر ۴۰ دوره گذشته جشنواره فجر، مجلس به وزیر ارشاد کارت زرد می‌داد و پارسال برای اولین بار مجلس پس از جشنواره به وزیر کارت سبز داد. دوره گذشته جشنواره موفقی داشتیم و امیدواریم امسال هم این مهم رقم بخورد.

وی ضمن تشکر از ماه ها تلاش ستاد جشنواره جهت بهتر برگزار کردن این رویداد افزود: خدا را شکر در این دوره تعاملات بهتر بوده است و حال اهالی سینما خوب است.

دبیر جشنواره فیلم فجر ادامه داد: امسال تولید فیلم ها ویژه بوده و رکورد ثبت نام در بخش ملی جشنواره فیلم فجر با ثبت نام ۱۱۵ اثر شکسته شد و این اتفاق ویژه نوید فجری پر رونق در ژانرها و مضمون های مختلف می‌دهد. در این دوره فیلمسازان صاحب نامی داریم و جشنواره پرمغز و پرشوری را خواهیم داشت.

رکورد شکنی فیلمسازهای فیلم اولی و آثار ارسالی به جشنواره

وی در ادامه با ارایه آماری از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر گفت: امسال ۵۱ فیلمساز فیلم اولی در جشنواره ثبت نام کرده اند، ۵ فیلم کودک، ۳۵ فیلم اجتماعی، ۱۷ اثر دفاع مقدس و ۱۱ اثر طنز، پیگیر حضور در جشنواره هستند.

دبیر جشنواره با ابراز امیدواری برای آنکه آثار راه یافته به بخش ملی تا ۲ هفته آینده توسط هیات انتخاب اعلام شود، افزود: در تلاش هستیم فیلم های خوبی به بخش رقابتی راه پیدا کنند و جشنواره پیش رو با ۲۲ فیلم در بخش رقابتی و ۱۱ فیلم در بخش فیلم اولی‌ها برگزار می‌شود و فیلم اولی‌ها می‌توانند ظهور و بروز مناسبی در فجر چهل و دوم داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه امسال مانند سال قبل بخش بین الملل درخشانی خواهیم داشت گفت: ۶۲۱ اثر از ۸۷ کشور جهان به جشنواره ارسال شده است و دعوت و حضور ۲۵۰ مهمان خارجی از فیلمسازان و هنرمندان بین المللی را در برنامه داریم تا شاهد حضور بین المللی پررنگی باشیم. در جشنواره ۴۲ نگاه ویژه ای به موضوع غزه و فلسطین خواهیم داشت و جز موارد مهم بخش بین الملل ما است.

تلاش همه جانبه برای نشاط و امید

امینی یادآور شد: چندین سال است این حس و انرژی خوب به دلایلی کمرنگ شده و انگار باید دست به دست هم دهیم تا در استان ها و شهرستان ها نشاط و امید رقم بخورد.

وی با اشاره به جلسه خود با پیمان جبلی و جلسه وزیر فرهنگ با وزیر کشور گفت: نیاز است صداوسیمای استان، شهرداری‌ها و استانداری ها همه پای کار این مهمترین اتفاق هنری استان بیایند و جشنواره جزو جشن ها و برنامه های میدانی این دهه محسوب شود.

امینی با تاکید بر اینکه نیاز است هم افزایی در استان ها شکل بگیرد، بیان کرد: انتظار می‌رود با استفاده از فضای محیطی، فضای مجازی و رسانه ها بتوانیم موقعیت خوبی را در استان‌ها فراهم کنیم.

وی ادامه داد: خود استان‌ها می توانند با الگوگیری از ستاد جشنواره در تهران ستادی در استان شکل بدهند و تلاش کنند ظرفیت های لازم برای فجر مورد استفاده قرار گیرد.

امینی با مطالبه از استان ها جهت فراهم آوردن ظرفیت برای حضور صاحبان آثار در استان ها گفت: تلاش می‌کنیم صاحبان آثار و بازیگران و نویسندگان در استان ها حضور پیدا کنند و سفرهای یک روزه یا دو روزه برای آنها در نظر گرفته شود و عوامل فیلم‌ها به استان بیایند و با مردم فیلم ببینند. طی این ساز و کار احترام هنرمندان به مردم و نشاط برای هنرمندان و مردم رقم می خورد و هر استان با توجه به ظرفیت و استعداد خود از ۲ تا ۷ فیلم را حمایت می کند.

زنگ سینما در جشنواره چهل‌ودوم

امینی با اشاره به حضور انیمیشن های خوب در فجر امسال تاکید کرد: در تلاش هستیم برای مدارسی که ضعیف‌تر هستند یا مدارس دولتی به منظور نشاط و امید، برنامه اکران صبح فجر داشته باشیم و همت کنیم بخش زنگ سینما را با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش در استان ها راه اندازی کنیم و همچنین برای مدارس به ویژه مدارس کم‌تر برخوردار اکران استانی داشته باشیم.

پس از این مدیران استان ها در گفت‌وگو با دبیر چهل و دومین جشنواره فیلم فجر مواردی را نظیر اتخاذ روشی برای‌ اکران همزمان فیلم های خوب در تهران و سایر استان ها، اختصاص سینمای مشخص در هر استان برای حضور هنرمندان، حضور عوامل اصلی فیلم در اکران های استانی فجر، برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم های جشنواره در استان ها، همکاری سازمان صداوسیما در پوشش کامل جشنواره، توجه به آماده سازی سالن های سینمایی در استان های فقیر، برنامه ریزی مناسب ستاد جشنواره برای اکران در سالن های دارای استاندارد استان ها، اطلاع رسانی به موقع تصمیمات ستاد جشنواره به ستاد استان ها عنوان کردند.

امینی در انتها با تاکید بر فراهم آمدن ظرفیت برای حضور خبرنگارن استانی در کاخ جشنواره و کسب تجربه حرفه‌ای، از اقدامات بدون هماهنگی سال قبل انتقاد کرد و گفت: جشنواره فیلم‌ فجر جشنواره گرید A هست و استانداردهایی مورد نظارت بین المللی دارد و اقدامی که سال قبل در یک یا دو استان تجربه کردیم به اعتبار این جشنواره ضربه می‌زند.

سیمرغ های استانی لطمه به اعتبار جشنواره

وی افزود: برگزاری مستقل اختتامیه در استان ها و سیمرغ دادن به یک یا چند اثر اقدامی غیرحرفه ای است و به اعتبار بین المللی جشنواره لطمه می‌زند و بی احترامی به هیات داوران و استانداردهای جشنواره است.

در انتها احکام مدیران استانی جشنواره توزیع و به مناسبت روز زن به صورت نمادین تفاهم نامه ای بین دبیر جشنواره و ۲ مدیر استانی گلستان و لرستان امضا شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بخش فیلم اولی‌ها به «فیلم فجر» بازگشت/ اکران استانی در مدارس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید