آخرین خبر

مرکز تئاتر ایرانی راه‌اندازی می‌شود/ بیوک میرزایی تجلیل شد

به گزارش آوای ایرانیان مراسم اختتامیه بخش رادیوتئاتر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی با حضور هنرمندان رادیو، تئاتر و آئین‌های نمایشی و مدیران اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو و اداره‌کل هنرهای نمایشی، برج آزادی و شرکت‌کنندگان جشنواره روز جمعه ۷ مهر در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد. اجرای مراسم اختتامیه را که در قالب مراسم بازی ترنا طراحی شده بود امیرحسین کاشفی به اتفاق رضا آسمانی برعهده داشتند.

در ابتدای مراسم علی بهرامی دبیر بخش رادیوتئاتر و مدیر ستاد خبری رادیویی و تلویزیونی این دوره از جشنواره ضمن خیر مقدم به حاضران گزارش کوتاهی از روند برگزاری این بخش ارائه داده و گفت: برای اولین بار است که بخش رادیوتئاتر در جشنواره آئینی و سنتی فرصت ظهور و بروز پیدا کرده است و این به همت آقایان کاظم نظری، محسن سوهانی و احمد جولایی اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تعداد بالای آثاری که از استان‌های کشور به این بخش رسیده گفت: پس از بررسی آثار ۹ اثر شایسته حضور بودند که از آن میان ۶ اثر به بخش نهایی راه پیدا کردند که برگزیدگان در طول مراسم معرفی می‌شوند. در این دوره آثار بخش رادیوتئاتر از رادیو نمایش پخش شدند. امیدوارم در دوره‌های بعدی جشنواره نیز بخش رادیوتئاتر در فراخوان باشد.

در ادامه و با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، ۶ نمایش راه‌یافته به بخش رادیوتئاتر گواهی شرکت دریافت کردند.

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی دیگر سخنران مراسم بود که با قدردانی از همکاران جشنواره، موزه و مؤسسه برج آزادی، سوهانی و همکارانش در اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو، گفت: امروز در تفرش بودم و اختتامیه بخش تعزیه برگزار شد. برنامه‌ای جذاب بود که با استقبال مردم همراه شد.

وی با اشاره به هنرمندانی که از استان‌های مختلف در جشنواره حضور دارند گفت: امسال در شرایط سختی جشنواره را برگزار کردیم و اگر کاستی وجود داشت می‌خواهم که عفو بفرمائید. تلاش‌مان این بود که این جشنواره به خوبی برگزار شود چون یکی از جشنواره‌های مهم اداره‌کل هنرهای نمایشی است.

نظری با ابراز امیدواری از این که بخش رادیوتئاتر در دوره‌های بعد جشنواره برگزار شود گفت: امیدوارم ظرفیت هنر آئینی و سنتی در رادیو بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. در این دوره تلاش کردیم که جشنواره را به استان‌های دیگر بکشانیم. تمرکززدایی از تهران محسناتی دارد که از آن جمله جایگاه تخصصی این هنرها در استان‌های مختلف کشور است. این اقدام موجب استعدادیابی و رشد هنرهای آئینی و سنتی در کشور می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی از تشکیل مرکز تئاتر ایرانی در تماشاخانه سنگلج خبر داده و افزود: امیدوارم این مرکز به زودی شکل بگیرد که آموزش، اجرا و تولید تئاتر ایرانی را در خود دارد تا تئاتر ایرانی و هنرمندانی که عمرشان را برای این هنر گذاشته‌اند، جایگاهش را در سراسر جهان پیدا کنند.

تجلیل از بیوک میرزایی پیشکسوت نمایش رادیو

بخش دوم مراسم به تجلیل از بیوک میرزایی بازیگر پیشکسوت رادیو، تئاتر، تلویزیون و سینمای کشور اختصاص داشت که پیش از اعلام، ایوب آقاخانی و حمید یزدانی‌ابیانه به ترتیب درباره این هنرمند شناخته شده کشور به ایراد سخن پرداختند.

تجلیل از بیوک میرزایی با حضور ایوب آقاخانی نویسنده و کارگردان تئاتر، رادیو، تلویزیون و سینما، حمید یزدانی‌ابیانه پیشکسوت رادیو، امین رهبر مدیر دفتر ادبیات نمایشی اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو، محسن سوهانی مدیرکل هنرهای نمایشی رادیو و رادیو نمایش، اسرافیل فرج‌الهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، هومن شیخ بشارتی معاون مجموعه برج فرهنگی هنری آزادی، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی و غلامرضا نعمتی معاون اداره‌کل و علی بهرامی دبیر بخش رادیوتئاتر و مدیر ستاد خبری رادیویی و تلویزیونی جشنواره برگزار شد.

بیوک میرزایی در سخنانی کوتاه گفت: یکی از خاطرات بسیار زیبای من امشب است. به حق لیاقت چنین صحبت‌هایی را ندارم. من قطره‌ای هستم در میان هنرمندان. ریشه کاری ما از این هنرهای آئینی و سنتی است که به ما رسیده است. بزرگان بسیاری بودند که ما در مقابل‌شان کوچک‌ترین بودیم. هنرمندان و نسل جوان باید آنها را بشناسند که چه کسانی بودند و در این عرصه جان‌فدا شدند. افتخار می‌کنم در رادیو جوانی مثل ایوب آقاخانی هست. عرصه هنر احتیاج به انسان‌های فرهیخته دارد. آدم وقتی چنین افرادی را می‌بیند بیشتر به خودش امیدوار می‌شود. همواره نگرانم که پایمان را اشتباه نگذاریم. این حرفه جان‌دادن و جان‌گرفتن است.

معرفی برگزیدگان بخش رادیوتئاتر

بخش سوم مراسم اختتامیه بخش رادیوتئاتر به معرفی برگزیدگان این بخش اختصاص پیدا کرد که با حضور رامین پورایمان از بازیگران و کارگردانان اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو، مهدی صفاری نویسنده و کارگردان تئاتر، کاظم نظری، محسن سوهانی، مهدی یوسفی‌کیا مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی و سید نیما شمس‌الدین مدیر روابط عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی رادیو برگزار شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی ۵۰ میلیون ریالی به صورت مشترک به کارگردانان ۲ رادیوتئاتر اجرا شده در جشنواره، ماکان رضایی‌پور برای رادیو تئاتر «برفچال» از تهران و علی حسینقلی زاده برای رادیوتئاتر «افسانه مارها» از آذربایجان شرقی-تبریز اهدا شد.

تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی ۱۰۰ میلیون ریالی جشنواره نیز برای کسب مقام اول-مشترک به ۲ رادیوتئاتر «جی بی ام تاو» به کارگردانی محمد رادمهر از اصفهان و «علیمردان خان» به کارگردانی شیرین سپهراد تعلق گرفت.

با نظر هیأت داورن رادیوتئاتر «علیمردان خان» به صورت مستقیم به بخش رادیوتئاتر چهل و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر راه پیدا کرد.

لوح سپاس جشنواره برای اسدالله بابایی

اسدالله بابایی هنرمند عرصه هنرهای نمایشی و از جانبازان جنگ تحمیلی که جزو شاهدان عینی عملیات خیبر محسوب می‌شود لوح سپاس جشنواره را برای بازی در نمایش «جی بی ام تاو» دریافت کرد.

اسدالله بابایی با بیان این‌که خوشحالم در جمع بزرگانی هستم که ثروت و افتخار معنوی این کشور هستند، گفت: از ۱۲ سالگی با نمایش‌هایی که در مسجد کار کردم وارد تئاتر شدم. پس از آن وارد مرکز فرهنگی رادیو و کاخ جوانان شدم و بعد از انقلاب ادامه دادم. با وقوع جنگ احساس تکلیف کردم که در جنگ حاضر شوم. آن سال‌ها سوژه‌های آموزشی و یا شادی‌آور را برای رزمندگان اجرا می‌کردیم.

وی عملیات خیبر را یکی از عملیات‌های سنگین، خطرناک و مشکل عنوان کرد که باید از سد دژی به پهنای ۲۵۰ متر می‌گذشتند و ادامه داد: امیدوارم بتوانم ادای دین کنم به ساحت رفقای عزیزم. امیدوارم مردم هم قدرشناس شهیدان باشند.

مراسم اختتامیه بخش رادیوتئاتر بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آینی و سنتی با اجرای گروه‌های مختلف آئینی همراه بود. این مراسم با اجرای سنج و دمام از بیرون سالن شروع شد و روی صحنه ادامه پیدا کرد. اجرای آواز و ضرب زورخانه‌ای موسیقی این مراسم را شکل داده بود. اجرای چرخ زورخانه توسط محمدحسن بحرانی کودک پنج ساله، اجرای نقالی مرشد حسین ظاهری و اجرای نقالی «حضرت علی اصغر (ع)» توسط حسنا رسولی هنرمند هشت ساله از جمله برنامه‌های متنوع این مراسم بود که به فراخور بازی ترنا به اجرا در آمدند.

این مراسم به طور کامل و زنده از رادیو نمایش روی موج اف ام ردیف ۱۰۷/۵ پخش شد و روی پایگاه «ایرانصدا» نیز قابل دسترسی است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مرکز تئاتر ایرانی راه‌اندازی می‌شود/ بیوک میرزایی تجلیل شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید