آخرین خبر

نسل جدید روایت خودشان را از موسیقی نواحی دارند

عضو هیئت انتخاب جشنواره موسیقی نواحی ایران از نگاه متفاوت نسل جدید در روایت موسیقی نواحی منطقه خودشان گفت.

به گزارش آوای ایرانیان، بهمن حاج‌امینی در گفتگو با ستاد خبری چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران مطرح کرد: در جشنواره امسال با پیشنهاد دبیر این رویداد، داوری میان آثار حاضر در جشنواره وجود نداشت و صرفاً بحث انتخاب آثار مطرح بود. خوشبختانه از همه مناطق ایران نمونه آثاری به دبیرخانه ارسال شده بود که باید بگویم واقعاً همه آنها عالی بودند.

این پژوهشگر موسیقی اضافه کرد: امسال شاهد آثاری از اساتید، پیشکسوتان و همچنین هنرمندان جوان به‌صورت توأمان بودیم و اعضای هیئت انتخاب نیز پژوهشگرانی از مناطق مختلف ایران بودند که همگی نسبت به موسیقی منطقه خودشان آگاهی کامل داشتند.

وی افزود: در زمینه موسیقی نواحی بیشتر هنرمندان بر اساس سنت و اصالت فکر می‌کنند و البته هرکس روایت خاص خودش را از موسیقی منطقه‌اش دارد، این در حالی است که نسل جدید هم روایت خودشان را دارند و این میان آثار امسال بسیار چشمگیر بود. به‌زعم بنده انحراف از فرهنگ موسیقایی منطقه به‌ندرت پیش می‌آید زیرا به‌صورت شفاهی و سینه به سینه منتقل می‌شود و خوشبختانه حلقه انتقال شفاهی هنوز خیلی قوی است.

حاج‌امینی همچنین توضیح داد: در بررسی آثار شاهد این بودیم که هنرمندان جوان به شیوه‌های اصیل بسیار پایبند بودند اما با یک نگاه امروزی هنر خود را ارائه داده‌اند، این در حالی است که امروزه با وجود رسانه‌های اجتماعی تأثیرپذیری بین جوانان زیاد است اما این جوانان بر ریشه‌های خود تأکید داشتند. امسال جوانان بااستعدادی در جشنواره روی صحنه می‌روند که طی چند سال آینده خودشان از پیشکسوتان و صاحب‌نظران این حوزه خواهند بود.

او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به غیررقابتی بودن جشنواره بیان کرد: جشنواره‌های مختلفی در طول سال برگزار می‌شوند که هرکدام رویکرد خاص خودشان را دارند. ما جشنواره‌هایی با رویکرد مسابقه‌ای داریم که جشنواره جوان هم یکی از شاخص‌ترین‌ها است. بنده جشنواره موسیقی نواحی را جایی برای انتقال تجربه، معاشرت هنرمندان و مراودات فرهنگی می‌دانم که در همه جهان چنین رویدادهایی باب است. به این نکته باید توجه کرد که هنرمندان موسیقی نواحی ایران از خیلی امتیازات محروم هستند و چنین جشنواره‌ای فرصت مغتنمی است که این هنرمندان خودشان را نشان دهند.

عضو هیئت انتخاب جشنواره ادامه داد: به‌زعم بنده جشنواره می‌تواند بعد دیگری به‌عنوان هدایت‌کننده داشته باشد و مثلاً برای نوجوانان این حوزه یک بخش مسابقه‌ای تعریف کند تا بتواند مسیر روشنی را برای کسانی که در آغاز این مسیر هنری هستند، ترسیم کند.

حاج‌امینی در پاسخ به این پرسش که آثار واصل‌شده به جشنواره چقدر بر اصالت و سنت پایبند هستند، گفت: این به تعریف ما از اصالت و سنت برمی‌گردد، سنت ایستا نیست و پویاست، یعنی اگر ایستا باشد اصلاً نمی‌تواند با زمانه و مردم پیش برود. هرچند هنوز هنرمندانی سنت‌گرا هستند که دوست دارند موسیقی را به‌سبک قدما اجرا کنند، اما هنرمند معمولاً ناگزیر است که تحولاتی در آثارش ایجاد کند. من با تغییر موافق نیستم اما تحول تدریجی در تمام سبک‌های موسیقی وجود دارد و در زمینه موسیقی نواحی با بررسی‌های میان‌نسلی این تحول تدریجی را شاهد هستیم.

چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران به‌صورت غیررقابتی از ۲۹ مهر تا ۲ آبان ماه ۱۴۰۰ در شهر کرمان برگزار خواهد شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نسل جدید روایت خودشان را از موسیقی نواحی دارند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید