آخرین خبر

اربعین به ملت خاصی ارتباط ندارد بلکه یک‌حرکت تمدنی است

به گزارش آوای ایرانیان هشتصد و پنجمین جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور امروز سه شنبه ۲۱ شهریور به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و به دبیری سید مجید امامی با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی در اتاق کنفرانس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حماسه اربعین و ایام مشابه کار دولت حمایت و تسهیل گری است و کار اصلی در دست مردم است. امسال اتفاق مهمی رقم خورد و مردم استان‌های مختلف کشور از جمله استان‌های اهل سنت مشارکت عظیمی در برگزاری این مراسم داشتند. حتی استان‌های سنی نشین عراق مثل اربیل، سلیمانیه و کرکوک و حتی پیروان ادیان الهی دیگر مثل آشوری‌های ارومیه نیز با برپایی موکب در مسیر راهپیمایان اربعین حضور جدی و فعالی داشتند.

وی به تقدیر رهبر انقلاب از نیروی انتظامی برای تأمین نظم و امنیت مرزها و مسیرهای منتهی به کربلای حسینی اشاره کرد و گفت: امسال تمهیدات ویژه ای برای عبور و مرور زائران ترتیب داده شده بود به طوری که در مرزها کمتر از یک ساعت کارهای مربوط به ویزای زائران انجام می‌شد. امسال بیش از ۴ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حسینی حضور داشتند و رضایت عمومی از تسهیلات تدارک دیده شده برای این امر بیش از ۷۰ درصد بود. امسال به همت مسئولان و نهادهای مردمی تسهیلات ویژه برای زائران از جمله تأمین آب شرب، کالاهای فرهنگی و هنری فراهم شده بود.

وی افزود: راهپیمایی اربعین امسال نشان داد شرایط و سختی گرما نمی‌تواند زائران را از این حرکت بزرگ بازدارد. امسال با وجود گرمای هوا تنها حدود ۲ درصد از زائران به صورت هوایی به کربلای معلی سفر کردند و بقیه همگی با پای پیاده این مسیر را طی کردند. پیشانی همه حرکت‌های فرهنگی موضوع اربعین قرار دارد و باید به آن اهتمام داشت. این حرکت هیچ ارتباطی به ملت خاصی ندارد و یک حرکت تمدنی به سمت امام محسوب می‌شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری جلسه روز گذشته شورای عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور، گفت: در این جلسه ۹ دستور جلسه به تصویب رسید و مصوبات سال گذشته نیز اجرایی شد. طبق مصوبات امسال همه انجمن‌های سینمایی در شهرهای مختلف در مجموع ۱۸۰ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند که قرار است در روزهای آینده به حساب این انجمن‌ها واریز شود.

اسماعیلی گفت: امسال برای اولین بار در ایام محرم و صفر حوزه موسیقی با اجرای کارهای موسیقایی با موضوع مذهبی فعال بود که از جمله آنها می‌توان به برگزاری کنسرت سمفونیک سوگ شفق اشاره کرد که روایتی از حماسه کربلا است که در روزهای گذشته در سالن همایش‌های برج میلاد در ۵ پرده برگزار شد.

وی افزود: در کشوری که بیش از ۸۰ درصد مردم برای امام حسین (ع) لباس سیاه بر تن می‌کنند، مگر می‌شود مسئولان فرهنگی هنری کشور بی تفاوت بنشینند و کاری نکنند. از موهبت‌های انقلاب اسلامی و برکت خون شهدا و رهبری حکیمانه امامین انقلاب همین است که کارهای فرهنگی هنری خوبی در این مسیر انجام می‌شود.

وزیر فرهنگ در ادامه با اشاره به تدوین نهایی سند موسیقی و ارسال آن برای تصویب نهایی به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی آماری از برنامه‌های فرهنگی و تأمین زیرساخت‌های کشور و اختصاص ۶ هزار میلیارد تومان به این حوزه خبر داد که از نمونه برجسته آنها می‌توان به تأسیس بزرگترین کتابخانه خاورمیانه در اراک اشاره کرد.

اسماعیلی با اشاره به حمله ارتش شوروی در شهریور سال ۱۳۲۰ به شهر بیله‌سوار به قصد اشغال نظامی ایران که با مقاومت چند تن از جوانان منطقه روبرو شد، از ساخت فیلم سینمایی از سوی بنیاد سینمایی فارابی برای بزرگداشت مقام و جایگاه شهید بایندور و شهدای مرزبانی خبر داد.

در بخش دیگری از جلسه شورای فرهنگ عمومی کشور موضوع کمیسیون تقویم و نامگذاری بعضی از روزهای کشور به اسامی خاص مطرح شد

 

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اربعین به ملت خاصی ارتباط ندارد بلکه یک‌حرکت تمدنی است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید