آخرین خبر

مدیرعامل خانه موسیقی: کُپی غیرقانونی معضل بزرگ موسیقی در ایران است

آوای ایرانیان: حمیدرضا نوربخش در هجدهمین جشن خانه موسیقی کُپی غیرقانونی را معضل بزرگ عرصه موسیقی دانست.

به گزارش آوای ایرانیان، هجدهمین جشن خانه موسیقی ایران سه شنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۶ در تالار وحدت برگزار شد. در این جشن چندین گروه موسیقی به اجرای برنامه پرداختند و بهترین آلبوم ها در زمینه موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک معرفی شدند. همچنین چند هنرمند پیشکسوت در این جشن تقدیر شدند.

حمیدرضا نوبخش مدیرعامل خانه موسیقی تنها سخنران هجدهمین جشن خانه موسیقی بود.

سخنان حمیدرضا نوربخش به این شرح بود:

جشن ما در دولت جدید برگزار می شود و باید به دولت جدید، شهردار جدید . معاون هنری جدید خیر مقدم بگویم. در رفتن مرادخانی و آمدن حسینی باید این مصرع معروف حضرت حافظ را خواند: که صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت.

آقای مرادخانی ۱۸ سال مداوم در عرصه موسیقی کار کرده و باید قدر او را بدانیم.

در همین ابتدای سخنانم یاد و نام اسطوره بزرگ و صاحب اصلی این مجلس، رئیس شورای عالی خانه موسیقی؛ استاد محمدرضا شجریان را گرامی می دارم. از هجده سالی که جشن خانه موسیقی را برگزار کرده ایم، حداقل ۱۴ سالش را با حضور گرم محمدرضا شجریان برگزار کردیم. امروز هم یادگارش همایون شجریان در میان ماست.

اخیرا وزیر فرهنگ و ارشاد گفتند که در سه ماه گذشته لغو کنسرت نداشتیم، البته دو ماهش محرم و صفر بوده است. امیدواریم سال آینده وزیر ارشاد همینجا بگویند که در سال گذشته هیچ لغو کنسرتی نداشتیم.

هر سال عده ای جوان با اشتیاق از مراکز آکادمیک فارغ التحصیل می شوند و بحث اشتغال این هنرمندان معضلی است که باید برایشان فکری اساسی کرد. بدنه موسیقی و بازار موسیقی آنقدر رونق ندارد که این عزیزان بتوانند به کار مشغول شوند.

هنوز هم نوازندگی خانم ها در بخشی از کشور ممنوع است. چرا یک زن حق تحصیل موسیقی دارد اما حق نوازندگی ندارد. در چند استان این کشور هنوز خانم های گروه اجازه ی رفتن روی صحنه را ندارند و این مورد قبول ما و اهالی موسیقی نیست.

دوستان عزیز و اهالی موسیقی و دولتمردان عزیز، مسئله مهم ما حق هنرمندان است. اگر امروز آثار نفیس کمتر تولید می شود، اگر بخش زیادی از هنرمندان ما بی کارند علتش نبود قانون کپی رایت است. حاصل عمر یک هنرمند را چوب حراج می زنند. مردم ما هنجارمندی هستند اما این مسئله به آنان آموزش داده نمی شود.

رسانه ملی خودش مهمترین ناقض حقوق هنرمندان است. چرا مردم ما نمی دانند استفاده کردن از آثار هنرمندان بدون پرداخت حقوق هنرمند، دزدی است. از بهمن ماه دفتری تحت عنوان حمایت از حقوق هنرمندان راه اندازی می شود. ما مسئله کپی رایت را به جد پیگیری می کنیم و امیدواریم که در این زمینه نتایج خوبی به دست بیاوریم. اگر این مسئله حل شود، شاهد شکوفایی عجیبی در میان اهالی موسیقی خواهیم بود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مدیرعامل خانه موسیقی: کُپی غیرقانونی معضل بزرگ موسیقی در ایران است”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید