آخرین خبر

مدیر مرکز پژوهشی زلزله: زلزله دیشب به احتمال زیاد “زلزله اصلی” بوده نه پیش‌لرزه!

آوای ایرانیان:

منهای فرهنگ و هنر

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: این شتاب‌زدگی مردم را نمی‌فهمم؟ اینکه در پارک‌ها و خیابان‌ها به سر می‌برند یا به خارج از شهر پناه می‌برند؛ با فرار هرگز مشکل درست نخواهد شد، زیرا بسیاری از زلزله‌ها اصلا پیش‌لرزه ندارند و شما تا آخر عمر که نمی‌توانید فرار کنید، بنابراین شما باید بدانید که آیا ساختمان شما مقاوم است یا خیر؟

دکتر سید جلیل فاطمی  دباره وقوع زمین لرزه‌های متعدد در مناطق مختلف کشور از جمله کرمان، البرز، تهران، کرمانشاه و… گفت: ایران روی کمربند زلزله قرار دارد و یکی از مناطقی است که بیشترین زلزله‌های دنیا در آن رخ می‌دهد، پس وقوع چنین زمین لرزه‌های امری طبیعی است.

وی به زلزله‌های مخرب ۳۰ سال گذشته در ایران اشاره کرد و افزود: نکته قابل توجه این است که گسل‌های ایران قدرت زلزله بالای ۸ ریشتر ندارند و اصولا حداکثر شدت زلزله‌های گسل‌های ایران(به جزی گسل نایبندان) ۷٫۵ ریشتر بوده است.

این استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان تاکید کرد: دوره بازگشت زلزله‌های بالای ۸ ریشتر بیشتر از یک قرن است و این زلزله‌ها به ندرت و در جاهای خاص رخ می‌دهد و ۹۳ درصد زلزله‌ها در ایران کمتر از ۷٫۵ ریشتر می‌باشند.

وی با تاکید برآنکه زلزله‌ها در ایران خیلی زیاد است، عنوان کرد: علت زلزله‌ها برخورد صفحات زمین است و اکنون صفحه عربستان به صفحه ایران فشار می‌آورد و این انرژی که در برخورد صفحات ایجاد می‌شود به‌صورت زلزله تخلیه‌ می‌گردد، لذا زلزله حتما باید وقوع پیدا کند.

فاطمی با بیان این مطلب که همواره زلزله را خواهیم داشت، بنابراین در شرایط فعلی باید آن را بشناسیم، تصریح کرد: اگر زلزله را بتوانیم بشناسیم، هرگز از آن آسیب نخواهیم دید، همانگونه که کشور ژاپن اکنون از زلزله هیچ آسیبی نمی‌بیند و ما نیز آسیب نخواهیم دید.

وی با اشاره به ۳ زلزله بالای ۶ ریشتر چند روز اخیر در کرمان، مطرح کرد: مردم توجه کنند که این زلزله‌ها هیچ خسارت جانی در پی نداشته است و فقط خانه‌های قدیمی که سازه آنها خشت و گل بوده است، دچار آسیب شده‌اند.

این استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: این شتاب‌زدگی مردم را نمی‌فهمم؟ اینکه پس از زلزله در پارک‌ها و خیابان‌ها به سر می‌برند یا به خارج از شهر پناه می‌برند! با فرار هرگز مشکل درست نخواهد شد، زیرا بسیاری از زلزله‌ها اصلا پیش‌لرزه ندارند و شما تا آخر عمر که نمی‌توانید فرار کنید، بنابراین شما باید بدانید که آیا ساختمان شما مقاوم است یا خیر؟

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان از لزوم مقاوم‌سازی ساختمان‌ها سخن به میان آورد و بیان کرد: سهل‌انگاری در نظارت‌ها برای ساخت و ساز، لطمه جانی به مردم می‌زند و این سهل‌انگاری جنایت است.

فاطمی به توصیه‌های ایمنی پرداخت و بیان کرد: پس‌لرزه‌ها بعد از زلزله کاملا عادی است و این پس لرزه‌ها می‌تواند تا مدت‌ها ادامه پیدا کند ضمن آنکه باید عنوان کرد که زمین‌لرزه‌های زیر ۳ ریشتر را ریزلرزه می‌گویند و در بسیاری اوقات در استان کرمان ریزلرزه داریم و این امر تازگی ندارد.

وی به راهکارهای مقابله با زلزله اشاره کرد و افزود: تنها راهکار ما در برابر زلزله استحکام‌سازی بناها می‌باشد و هیچ راه دیگری وجود ندارد.

این استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان با انتقاد از ساخت و سازهایی که در تهران صورت گرفته، اظهار کرد: مشاهد می‌کنیم ساختمان‌های بلند مرتبه در تهران بدون رعایت حد فاصل مجاز در کنار یکدیگر سربرافراشته‌اند، همچنین اکنون دیگر مد شده است که فقط بسازیم بدون رعایت نکات ایمنی و متاسفانه فقط دنبال سود بیشتر هستیم نه ایمنی؛ لذا برخی‌ها برای دستیابی به سود بیشتر از مصالح ارزان قیمت استفاده می‌کنند این در حالی است که باید از تکنولوژی‌های نوین در ساخت و ساز استفاده کرد.

وی خطاب به دولتمردان مبنی براینکه اقداماتی در راستای ارزان‌سازی ساخت و سازهای نوین انجام دهند تا مردم دچار آسیب نشوند، عنوان کرد: زلزله شب گذشته تهران و البرز به احتمال زیاد زلزله اصلی بوده است و بعید می‌دانم که پیش‌لرزه بوده باشد. هرجای ایران هر لحظه ممکن است زلزله بیاید اما زلزله بالای ۷ ریشتر به ندرت خواهد آمد.

مسئول مرکز پژوهشی زلزله دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه کرمان به دلیل مقاوم‌سازی‌ها در بیشتر نقاط آن در مقابل زلزله مقاوم است و کمتر دچار آسیب می‌شود، خاطر نشان کرد: اما اگر زلزله بزرگی در تهران بسیار فاجعه آمیز برای کشور خواهد بود و باید مسئولین از این زنگ هشدار درس گرفته و اقدام عاجلی در راستای مقاوم سازی ساختمان های تهران صورت دهند و منتظر فاجعه نباشند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “مدیر مرکز پژوهشی زلزله: زلزله دیشب به احتمال زیاد “زلزله اصلی” بوده نه پیش‌لرزه!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید