آخرین خبر

اعطای نشان مفاخر و تجلیل از موسیقیدان شیرازی

آوای ایرانیان: دوشنبه شب با حضور بزرگان فرهنگ، ادب و هنر بویژه اساتید و هنرمندان موسیقی و جمعی از مدیران استانی، آیین تجلیل و اهدای نشان مفاخر فارس به استاد حسن صفری پدر موسیقی شیراز برگزار شد.

موسیقیدانی که ٧۴ سال پیش در محله لب آب متولد شد و به قول خودش اولین ملودی هایش را در کودکی با پوست کشیدن روی گلدان شمعدانی ساخت! صفری با  ۵ تک تومانی تار شکسته ای خرید و این ساز شکسته شالوده هنری استاد حسن صفری را بنیان گذاشت و موجب شد نواهای آهنگین فولکلور شیرازی در حنجره و تار او جان بگیرد. او که خودش را عاشق موسیقی می داند، معتقد است بدون عشق هیچ هنرمندی راه از پیش نمی برد.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این آیین به رسم خوش آمدگویی در نبود مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس گفت: امشب برای نکوداشت بزرگی گردهم آمدیم تا یک عمر خدمت او به فرهنگ، هنر و موسیقی را ارج بگذاریم.

مهدی امیدبخش اهدای دهمین نشان مفاخر به استاد حسن صفری، نماد ارج گذاری مردمان فارس و ایران به استادی است که عمر و جوانی خود را در اندیشه اعتلای هنر این دیار گذراند.

در ادامه رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مرکز فارس گفت: بی شک سرشت موسیقی و آوای موسیقیایی را از جنس ملکوت سرشته اند که گاه در ربنایی و گاه با نوایی خوش، غربت ناخواسته وجودمان را حلاوت می بخشد.

کوروش کمالی سروستانی ادامه داد: استاد حسن صفری تفکر موسیقایی اصیل سرزمینش را به دوش می کشد و به آن هویت و ماهیتی می بخشد که خاص آثار اوست.

وی با بیان اینکه هنر استاد صفری آینه ای برای بازگشت به قطب ذات درونی ما، تمثیل شدایی و تجلی خیال باطنی شنونده است به تجربیات و کارنامه حسن صفری اشاره کرد و گفت: او با هر تارنوازی در امواج کف ها و ستایش ها، نام شیرازیان را در پیوندی مبارک با شعر و موسیقی شیراز بر بلندای نام آوری و مباهات نواخته است.

پس از مدیر دانشنامه فارس، امیرهمایون یزدان پور، مجری و شاعر شیرازی در وصف حسن صفری گفت: استاد حسن صفری با زخمه هایی که به تار می زند خون ها را به جوشش وا می دارد.

وی در ادامه افزود: شیرین دهن، یار شیرازی، سیاه چشم، نَم چِرو، سرگردون و … از کارهای ماندگار این استاد است و با نواهایش موسیقی و نغمه های شیرازی را ماندگار کرد و ملودی های سحر انگیزش حلاوت بخش جلاسات یاران یکشنبه و خاطرات موسیقایی شیرازیان است.

این روزنامه نگار و مجری پیشکسوت صدا و سیما در ادانه به شاخصه های تار نوازیِ حسن صفری اشاره کرد و خطاب به حسن صفری گفت: وقتی تار می زنی همه را فریفته می کنی، لطفی در پنجه داری و زخمه ای چنان نرم و زیباست که نماد نسیم سحرگاهان است؛ با ساز تو حتی سیاهپوستان آفریقا و مردمان اروپا به نشاط واداشته می شوند؛ بداه نوازی هایت در جهان هم همه را شگفت زده کرد. تو را باید بیشتر شناخت حسن جان! چرا که نغمه های تو بر لبان شاعران شیراز شعر می ریزد.

یزدان پور در پایان از زنده یاد غلامحسن اولاد (م.اندیش) شاعر فقید شیراز یاد کرد و شعری از او را به حسن صفری تقدیم کرد.

شهرزاد صفری فرزند استاد حسن صفری هم در باب ویژگی های پدر سخن گفت و در پایان این آیین که با عنوان «این پنجه های دُرافشان» برگزار شد، نشان مفاخر فارس که پیش از این به چهره هایی نظیر محمدرضا محرری، پرویز خائفی، عبدالعلی دستغیب، صدرا ذوالریاستین شیرازی، ابوالقاسم فقیری، امین فقیری، سیروس رومی، منصور اوجی و داریوش نویدگویی اهدا شده بود به حسن صفری اهدا شد.

در ادامه این مراسم، فیلم مستند زندگی و آثار استاد حسن صفری ساخته پویا کنگاوری مستندساز شیرازی نمایش داده شد، سپس استاد حسن صفری به اجرای قطعاتی زنده پرداخت؛ او پیش از این اجرا در سخنانی کوتاه پس از قدردانی از بهزاد مریدی در برگزاری آیین نکوداشت مفاخر استان گفت: همیشه دغدغه این را داشتم که روی شعر شیرازی موسیقی بنویسم و کسی که مرا تشویق کرد و مدیون او هستم دکتر کوروش کمالی است.

وی گفت: من حرف هایم را با موسیقی می زنم و باید برای موسیقی و زبان شیرازی دل سوزاند.

حسن صفری افزون بر عضویت در شورای شعر و موسیقی صدا و سیمای مرکز فارس، ارائه آلبومی جدید را با نام «باغ نظر» را درباره صفا و دل انگیزی شیرازی در حال آماده سازی دارد، ضمن اینکه او به پرورش شاگردانی در رشته آهنگسازی و نوازندگی تار مشغول است.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اعطای نشان مفاخر و تجلیل از موسیقیدان شیرازی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید