آخرین خبر

روایت خانم مجری خبرساز از اجرا هنگام زلزله

آوای ایرانیان: پوشش به موقع اخبار و اطلاعات مربوط به زلزله تهران در رسانه ملی باعث شد مردم تا حد زیادی آرامش خود را حفظ کنند و این امر به حفظ نظم در شهر کمک بسیار کرد.

به گزارش آوای ایرانیان:، ساعت ۲۳ و ۲۷ دقیقه چهارشنبه ۲۹ آذر، زلزله‌ای با قدرت ۵٫۲ ریشتر، استان‌های تهران، البرز، قم و مرکزی را لرزاند. گرچه خوشبختانه این زلزله خسارت مالی و جانی قابل‌توجهی نداشت اما زنگ خطری را برای مدیریت بحران در کلان‌شهر تهران به صدا درآورد.

در همان لحظه‌های اولیه وقوع حادثه، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما و اخبار ورزشی شبکه خبر، به‌صورت زنده اخبار زلزله تهران را پوشش دادند و مردم تهران را از آخرین اخبار این رخداد مطلع کردند.

مدیرکل اخبار و اطلاعات شبکه خبر با بیان اینکه یک دقیقه و سی ثانیه پس از وقوع زلزله، خبر آن را زیرنویس کردیم، گفت: اولین واکنش شبکه خبر مربوط به پیمان اسدیان، مجری خبر ورزشی بود که هنگام اجرا متوجه وقوع زلزله شده و خبر آن را اعلام کرد و در همان برنامه با علی مرادی، از مرکز زلزله‌شناسی کشور ارتباط برقرار کردیم.

فتحعلی فاخری، که نیم ساعت بعد از زلزله به همراه عبدالرضا بوالی، مدیر شبکه خبر، خود را به رسانه ملی رسانده بود، ادامه داد: در لحظات اولیه وقوع زلزله، به همه کارکنان و خبرنگاران شبکه خبر فراخوان دادیم تا خودشان را به شبکه برسانند و خبرنگاران‌ هم در سطح شهر مستقر شوند و با تلفن همراه، تصاویر و فیلم‌های خبری خود را برای شبکه ارسال کنند.

وی با بیان اینکه در همان لحظه‌های اول، پوشش خبری زلزله و مدیریت بحران را در دست گرفتیم، خاطرنشان کرد: اولین ارتباط تلفنی‌مان را با تمام شهرستان‌های حاشیه تهران مانند کرج و شهریار برقرار و شرایط را ارزیابی کردیم تا ببینیم حجم تخریب‌ها چقدر است.

مدیرکل اطلاعات و اخبار شبکه خبر، در ادامه با اشاره به اعزام تیم‌های ویژه خبری شبکه خبر در اقصی نقاط شهر تهران و پوشش صوتی و تصویری اخبار زلزله تصریح کرد: اولین ارتباط تصویری با تلفن همراه را از میدان پونک برقرار کردیم و تا صبح تمام نقاط تهران، از شمال شهر تا جنوب شهر و بوستان‌ها و پارک‌ها را به‌صورت زنده پوشش خبری دادیم.

فاخری به اعلام حالت آماده‌باش و استقرار مجری و گوینده ویژه در استودیوی شبکه خبر اشاره کرد و گفت: آنتن شبکه خبر به‌صورت زنده و تمام‌وقت در اختیار اخبار زلزله بود و یکی از بهترین و کامل‌ترین گزارش‌های تصویری را از اولین لحظات وقوع زلزله تا ساعت ۹ صبح پخش کردیم که  مسئولان و مردم از آن رضایت داشتند.

وی افزود: از لحظه وقوع زلزله، حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار مخاطب به کانال شبکه خبر اضافه شدند. همچنین بر اساس اطلاعاتی که از سطح شهر به ما می‌رسید، مردم با تلفن همراه، شبکه خبر را می‌دیدند و این شبکه، مرجع اصلی خبررسانی مردم از زلزله بود.

مدیرکل اطلاعات و اخبار شبکه خبر با اشاره به تلاش‌های این شبکه برای برقراری ارتباط با مسئولان وزارت راه و شهرسازی، وزارت نیرو، مدیریت بحران، پلیس، استانداری، شهرداری تهران و همه دستگاه‌های مرتبط با امدادرسانی زلزله تهران و ارسال اخبار و گزارش‌های زنده به مردم اظهار داشت: این زلزله، مانور و تمرین بسیار خوبی بود و چند نکته کاربردی در آن کسب کردیم تا ان‌شاء‌الله بتوانیم در بحران‌های بعدی از آن‌ها خوب استفاده کنیم.

*اولین ارتباط زنده تلفنی با مرکز زلزله‌شناسی کشور

سیدمحمد موسوی، سردبیر گفت‌وگوی ویژه خبری نیز که در لحظه وقوع زلزله در رژی پخش اخبار شبکه دو حضور داشت، گفت: در لحظه وقوع زلزله، قصد برقراری ارتباط زنده تلفنی داشتیم که ناگهان متوجه تکان خوردن زمین، دوربین‌ها و شات‌ها شدم؛ در این لحظه، مجری هم کمی مکث کرد اما به‌خوبی توانست برنامه را ادامه دهد و با خواندن سوره زلزال و غلبه بر اضطراب و نگرانی خود، مردم را به آرامش دعوت کرد.

وی افزود: در ادامه برنامه با مرکز زلزله‌شناسی کشور ارتباط برقرار کردیم و فکر می‌کنم  اولین بخش خبری‌ای بودیم که توانستیم با مرکز زلزله‌نگاری کشور ارتباط برقرار کنیم و اطلاعات اولیه را به مردم بدهیم.

موسوی تصریح کرد: با توجه به طرح شایعات بی‌اساس درباره وقوع زلزله شدیدتر در تهران و افزایش نگرانی‌ها در بین مردم، پنجشنبه‌شب نیز در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری، مهمانانی از استانداری تهران، مرکز زلزله‌شناسی و ستاد مدیریت بحران حضور پیدا کردند و به شایعات مطرح‌شده پاسخ دادند.

* زلزله داره میاد!

عاطفه میرسیدی، مجری برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری که در لحظه وقوع زلزله تهران، در آنتن زنده، خونسردی خود را حفظ کرده و به قرائت سوره زلزال پرداخت نیز گفت: خبر ۲۲:۳۰ که همیشه ۱۰ دقیقه است، آن شب حدود ۱۵ دقیقه طول کشید. گفت‌وگوی ویژه خبری هم ۴۵ دقیقه است هم آن شب به دلیل این وقفه زمانی، برنامه باید تا بعد از ۱۱ و نیم ادامه پیدا می‌کرد. در رژی پخش خبر، استودیوهای متعدد و خبرنگاران زیادی حضور دارند و بالطبع سروصدای زیادی در رژی برقرار است، اما یک‌دفعه صدا قطع شد و سکوت همه‌جا را فراگرفت. من نمی‌دانستم که برنامه قطع شده یا نه؛ به همین دلیل مکث کردم. مهمانان برنامه هم کاملاً آرام نشسته بودند و لبخند می‌زدند و من مراقب بودم که گفت و گوی خبری به هم نخورد و یا اینکه میهمانان نشست را ترک نکنند؛ تا اینکه سردبیر گفت نگران نباشید و برنامه را ادامه دهید.

وی ادامه داد: وظیفه من در این حالت، حفظ خونسردی و آرامش، اجرای خوب، دادن انرژی مثبت به مردم و ارائه اطلاعات دقیق درباره حادثه بود که شکر خدا توانستم به آن عمل کنم.

میرسیدی با اشاره به اینکه شب وقوع زلزله برخلاف همیشه، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یک ساعت طول کشید خاطرنشان کرد: به درخواست همکاران رژی پخش، برنامه ادامه پیدا کرد تا اینکه با یکی از مسئولان مرکز لرزه‌نگاری کشور ارتباط مستقیم تلفنی برقرار کردیم تا آخرین اخبار زلزله را به اطلاع مردم برسانیم.

وی بیان داشت: به‌جز شبکه خبر، گفت‌وگوی ویژه خبری، تنها برنامه‌ای بود که در آن لحظه به پوشش اخبار زلزله تهران پرداخت و درعین‌حال برای اینکه اخبار و اطلاعات دقیق‌تر از بحران را به مردم برسانیم، همکارانم در رسانه ملی تلاش وافری کردند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “روایت خانم مجری خبرساز از اجرا هنگام زلزله”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید