آخرین خبر

اجرای یک اپرا به مناسبت هشتاد سالگی محبوب ترین رهبر اکستر

آوای ایرانیان: اپرای “پردیس و پریسا” ۱۵ دی‌ماه به رهبری پیمان منصوری در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

نشست خبری اپرای “پردیس و پریسا” صبح روز یکشنبه سوم دی‌ماه با حضور عوامل اجرایی در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست پیمان منصوری سرپرست و رهبر این برنامه گفت: موسسه فرهنگی هنری نوای چنگ فرزانه به مناسبت هشتادمین زادروز لوریس چکناواریان اپرای پردیس و پریسا را برگزار می‌کند. لوریس چکناواریان آهنگسازی این اجرا را انجام می‌دهد. این اجرا با همکاری گروه اپرای آیو برگزار می‌شود.

وی افزود: این گروه فعالیت‌های خود را از چهار سال پیش آغاز کرد. ما اپرای بزرگ”فلوت سحرآمیز” را روی صحنه بردیم اما از جایی به بعد تصمیم گرفتیم به دلیل کمبود اپراهای ایرانی از متون داستان‌ها نیز بهره‌مند شویم، در نتیجه از شش ماه پیش تصمیم اجرای این اپرا گرفته و تمرینات آغاز شد. “پردیس و پریسا” سال ۵۲ توسط لوریس چکناواریان نوشته شد و در همان سال‌ها در ارمنستان روی صحنه رفت. استقبال از آن به‌قدری زیاد بوده که سوئیت‌های آن در تبلیغات شرکت بی‌ام‌و استفاده شده است.

او ادامه داد: از آنجایی که فقدان اپرا را در ایران احساس می‌کردیم و کسی بهتر از استاد چکناواریان در این زمینه سراغ نداشتیم همکاری با ایشان را آغاز کردیم. البته متأسفانه شنونده‌ها عادت به آثار اپرایی ندارند و این نوع از هنر در حال فراموشی است. واقعاً جای تأسف دارد که بسیاری از افراد برای ادامه حیات خود در این کار مجبور به ترک ایران می‌شوند، به همین خاطر وظیفه خود دیدیم تا این پروژه را به پایان برسانیم.

منصوری ادامه داد: از طرفی دیگر اپرا در ایران با یک سری محدودیت‌ها مواجه است. ما نیز این قواعد را رعایت کرده و ساختاری کنسرت مانند را پیش رو قرار داده‌ایم، ضمن آنکه تمام فعالیت ما متمرکز روی بازی و موسیقی بوده است.

علیرضا فواکهی مدیر این اپرا نیز در این نشست گفت: ما نوازندگان را از میان ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی انتخاب کردیم تا بتوانیم بهترین موسیقی را با کیفیت عالی به گوش مخاطبان برسانیم. خیلی دوست داشتیم این اجرا با تمامی نوازندگان یکی از ارکسترهای ذکر شده انجام می‌گرفت، اما به خاطر برنامه فشرده کاری هر دو این مهم میسر نشد.

منصوری در پایان گفت: “پردیس و پریسا” اولین اپرایی است که چکناواریان پیش از انقلاب آن را به زبان فارسی نوشته‌ و بارها در کشورهایی چون انگلستان، آمریکا و ارمنستان اجرا شده است. اپرا هنر سختی است که هنرهای مختلف در آن گنجانده شده‌اند. اپرا در تاریخ همواره هنر گران‌قیمت بوده است.

اپرای “پردیس و پریسا” ۱۵ دی‌ماه ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت به آهنگسازی لوریس چکناواریان و رهبری پیمان منصوری اجرا خواهد شد.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “اجرای یک اپرا به مناسبت هشتاد سالگی محبوب ترین رهبر اکستر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید