آخرین خبر

نمایشگاه کتاب‌های آموزش هنر افتتاح شد/ تلاش برای گسترش اندیشه

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از روابط عمومی معاونت هنری، مراسم افتتاح نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ با حضور محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین اسماعیلی مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران و جمعی از ناشران، مدیران هنرستان‌های هنرهای زیبا و آموزشگاه‌های آزاد هنری و علاقه‌مندان به رشته هنر در تالار وحدت برگزار شد.

نخستین نمایشگاه کتاب‌های تخصصی آموزش هنر (نکته) با حضور ۱۲ ناشر فعال در این عرصه و به همت اداره کل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با به نمایش گذاشتن ۱۲ هزار عنوان کتاب افتتاح شد تا بابی تازه برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی کتاب در عرصه‌های گوناگون باشد.

در این مراسم محمود سالاری معاون امور هنری در جمع خبرنگاران بیان کرد: ابتدا باید از همکارانم در اداره کل برنامه‌ریزی و آموزش هنر و ناشرانی که در نمایشگاه حضور پیدا کردند، تشکر کنم. هنر نیاز به تولید نظریه و اندیشه نیز دارد و به همین دلیل کتاب‌ها و ناشران بسیار در این زمینه تأثیرگذار هستند. از آنجایی که پیوند مجموعه هنرمندان و ناشران با صاحبان اندیشه و مولفان این حوزه بسیار مهم است، اگر بتوانیم نمایشگاه جامع کتب هنری را هرسال با همکاری نهادهای مختلف برگزار کنیم به بالندگی و ارتقای سطح اندیشه در حوزه هنر کمک شایانی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: عصر ما عصری است که تکنیک در آن رشد پیدا می‌کند، اما عمق اندیشه در آن در حال کاهش است. تا جایی که بشود این نمایشگاه‌ها را برپا کرد و با همکاری اتحادیه ناشران آن را بسط و گسترش داد به نظرم کمک شایانی به گسترش اندیشه در هنر می‌کند.

سالاری همچنین درباره برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست در شهرستان‌ها نیز گفت: استان‌ها نیز باید به این سمت حرکت کنند و ما از آن‌ها حمایت کنیم. به طور قطع اگر استانی متقاضی باشد و هنرمندانی داشته باشد که از این حرکت استقبال کرده و آن را حمایت کنند تا بتواند برای ناشران مقرون به صرفه باشد، یقین بدانید نیازی به حرکت وزارت فرهنگ به این سمت نیست، چرا که ناشران به دنبال مخاطب خود هستند. اگر استان‌ها استقبال نکنند، این رویداد در نهایت تبدیل به برگزاری یک نمایشگاه کوچک می‌شود. باید این کار تبدیل به یک اتفاق در استان‌ها در هر سال شود.

وی در ادامه به بردن این نمایشگاه به فضاهای بزرگ‌تر نیز اشاره کرد و افزود: از اینکه تعداد آثار به قدری زیاد باشد که بتوانیم در یک مکان وسیع این نمایشگاه را برگزار کنیم، استقبال می‌کنیم اما از آنجایی که کتاب‌های هنری، تخصصی هستند، برگزاری آن در فضای بزرگ نیز منوط به این است که مخاطبان و ناشران از آن استقبال کنند.

معاون هنری ارشاد در پایان سخنان خود نیز به جایزه ملی آموزش هنر اشاره و اظهار کرد: به نظرم وجود چنین جایزه هایی به ایجاد انگیزه و گسترش انگیزه‌های خلاقانه برای کار کمک می‌کند. ما در حوزه آموزش به شکل عام به یک اتفاقی رسیدیم و آن هم بی‌انگیزگی در پیدا کردن روش‌های نو در آموزش و رفتن به سمت تکنولوژی‌های آموزشی است که در حال زیاد شدن هستند. درحالی که عصری که در آن هستیم انواع و اقسام تکنولوژی‌ها را در فضای مجازی ارایه می‌کند و اگر می‌خواهیم که آموزش ما از این بخش عقب نماند و مخاطب حضوری انگیزه برای حضور در کلاس داشته باشد و فضای مجازی را ارجح نداند، باید مخاطبان انگیزه‌های خود را بالا ببرند و استادان و مربیان خود را به‌روز کنند. برای این اتفاق جایزه آموزش بهانه‌ای است برای آن و یکی از ابزارهای مهمی است که باعث دیده شدن خلاق‌ها و گسترش آموزش‌های خلاقانه می‌شود.

نمایشگاه کتب تخصصی هنر توسط دفتر برنامه‌ریزی و آموزش هنر معاونت هنری و با همکاری تعاونی انتشارات تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه از شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ تا چهارشنبه ۱ آذر از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ در طبقه دوم تالار وحدت پذیرای علاقه‌مندان به کتب هنری است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “نمایشگاه کتاب‌های آموزش هنر افتتاح شد/ تلاش برای گسترش اندیشه”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید