آخرین خبر

علی یاسینی از حضور پنج ساله‌اش در موسیقی گفت/ یک همراهی عجیب!

به گزارش آوای ایرانیان سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران شامگاه روز دوشنبه بیست و دوم آبان میزبان علاقه‌مندان موسیقی پاپ با تازه‌ترین کنسرت علی یاسینی خواننده ۲۷ ساله کشورمان بود. خواننده‌ای که اکنون وارد پنج سالگی فعالیت‌هایش در فرآیند حرفه‌ای تولید و اجرای آثار موسیقایی شده و می‌توان فعلا او را جزو خوانندگان پرطرفداری دانست که در ایران توانسته با استقبال خوب مخاطبان این‌گونه موسیقایی به ویژه گروه سنی نوجوان مواجه شود.

طبیعتا آثاری که یاسینی و نسل خوانندگان هم سن و سال او طی این ماه‌ها پیش روی مخاطبان قرار داده‌اند، دربرگیرنده کنش‌ها و واکنش‌های فراوانی میان اهالی موسیقی به ویژه منتقدانی است که در این سال‌ها کنسرت‌های همه خوانندگان را رصد کرده و در قالب متن و نوشته و نقد به بیان اظهار نظرات خود می‌پردازند. شرایطی پرچالش که همواره هم با حواشی متفاوتی روبه‌رو بوده و می‌تواند از جهات بسیاری مورد سنجش و واکاوی قرار گیرد.

آنچه در کنسرت شب گذشته علی یاسینی مشاهده شد دربرگیرنده نکات جالب توجهی بود که می‌تواند هم در جریان اجراهای زنده این خواننده و هم سایر خوانندگان این نسل از موسیقی در ابعاد بسیاری مورد توجه قرار گیرد. شرایطی عجیب و غریب که نشان داد نسل جدید تماشاگران کنسرت‌های پاپ در ایران فارغ از ماجرای محتوا که نیازمند یک تحلیل همه جانبه در فرآیند تولیدات موسیقایی است، برای طرفداری از خواننده مورد نظرشان سنگ تمام می‌گذارند و همچون سایر رفتارها و کنش‌های حضور چنین طرفدارانی در کنسرت‌ها که در همه جای دنیا معمول است، می‌توانند شور و اشتیاق بیشتری به اتمسفر حسی حاکم بر کنسرت تزریق کنند. شرایطی که حتی گروه سنی مخاطبان هدف خوانندگان را هم تعیین می‌کند و می‌تواند با ملاحظاتی روبه‌رو شود. مسیری که حتی وظایف خواننده در قبال طرفدارانش را می‌بایست دوچندان کند که چه نوع محصولی را به گوش آن‌ها می‌رساند.

به هر ترتیب تازه‌ترین اجرای زنده علی یاسینی خواننده نسل جدید موسیقی پاپ درحالی پیش روی مخاطبان قرار گرفت که گروه اجرایی کنسرت تلاش کرد تا همچون دیگر کنسرت‌های این ماه‌های موسیقی که درحوزه جلوه‌های بصری، طراحی نور و طراحی صحنه در تلاشند تا نسبت به امکانات وجود کارهای جدیدی را انجام دهند، فضای متفاوتی را برای تماشاگران و طرفداران فراهم سازند. چارچوبی که فرآیند اجرای آثار موسیقایی حوزه پاپ در ایران ناگزیر به حضور در این مسیر هستند و می‌بایست برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی خود در این زمینه دست به اجرای ابداعات و تمهیداتی بزنند که این قالب موسیقایی در شرایط تاثیرگذارتری به مخاطب ارایه شود. طبیعتا در این منظر توجه به ارتقای محتوا برای تربیت گوش شنیداری مخاطب برای شنیدن موسیقی خوب در حوزه های مختلف ترانه، آهنگسازی، تنظیم، ارکستراسیون، صدابرداری و خوانندگی هم می‌تواند یکی از مهم‌ترین وظایفی باشد که دست‌اندرکاران حوزه موسیقی می توانند در کنار توجه به منافع اقتصادی روی آن تمرکز داشته باشند.

در ابتدای این برنامه بود که ابتدا تیزری از کنسرت‌های پیش روی رضا صادقی، آصف آریا، علی یاسینی، سهراب پاکزاد، دایان و دیگر هنرمندان ازصفحه نمایشگر سالن میلاد نمایشگاه برای مخاطبان پخش شد و پس از آن، طبق روال کنسرت‌های پاپ که برای ایجاد هیجان بیشتر به مخاطب از نمایش شمارش معکوس استفاده می شود، ابتدا نوازنده ها و سپس علی یاسینی وارد صحنه شدند. شرایطی که طبق روال چنین کنسرت‌هایی که اغلب جامعه هدف آنها تماشای کنسرت در حوزه موسیقی سرگرم کننده است، امری عادی است و دربرگیرنده حس و حالی است که همواره در این کنسرت ها برای ایجاد هیجان به مخاطب ارایه می‌شود.

یاسینی که ترانه‌سرا و آهنگسازی اغلب آثارش را نیز به عهده دارد، درابتدای اجرای برنامه موسیقایی خود بود که تک آهنگ مشهور «نصف شب» را برای مخاطبان اجرا کرد و بعد از آن به مخاطبان گفت: خیلی از شما طرفداران ممنونم که هنوز بعد از پنج سال از کنسرت‌های من استقبال می‌کنید و امیدوارم این استقابل شما عزیزان ادامه داشته باشد و من در خدمت شما باشم.

وی پس از اجرای قطعه «دیوار» بود که به حاضران در سالن توضیح داد: در روزهایی که مشغول ساخت و تولید آثارم بودم و مثل این سال‌ها شهرتی نداشتم اما همیشه مطمئن بودم که این روزها فرا می‌رسد و حالا خیلی خوشحالم که به واسطه شما عزیزان می‌توانم در کنارتان حضور داشته باشم. البته لازم می‌دانم در اینجا از میلاد ماهان راد به عنوان تهیه کننده کنسرت هایم که در این پنج سال مانند یک رفیق کنارم بودند تشکر و قدردانی کنم و از شما بخواهم که او را تشویق کنید.

«جنگ»، «این روزها»، «منو برگردون»، «انگار نه انگار»، «نده قول»، «ماه قشنگم»، «پرواز»، «بهتر از همه»، «چراغونی»، «قهرمانتم» عنوان دیگر قطعاتی بودند که در این کنسرت پیش روی مخاطبان قرار گرفتند. قطعاتی که عمدتا نشان دهنده توانایی های یاسینی در حوزه تنظیم و آهنگسازی بودند که به نظر آمد ویژگی بارزتر او نسبت به خوانندگی است. البته وی در طول اجرای برخی از این قطعات بود که هر از چندگاهی به عنوان نوازنده پیانو و گیتار هم ایفای نقش می کرد که این نوع اجرا نیز به مذاق طرفدارانش خوش امد. شرایطی که موجب شد که وی قطعه های «چراغونی» و «نصف شب» را با تک نوازی پیانو روی صحنه اجرا کند.

برگزاری کنسرت علی یاسینی در شرایطی بود که براساس روال همیشگی کنسرت های پاپ، فرصت هایی هم به گروه نوازندگان داده شده بود که در لحظاتی به تک نوازی هم بپردازند. موضوعی که در برگیرنده اما و اگرهایی است که درباره نحوه و شیوه اجرای آنها طی برگزاری کنسرت های مختلف، می توان به تحلیل ها و نکات آسیب شناسانه ای متعددی دست پیدا کرد. این در حالی بود که تسلط و مدیریت صحنه خواننده برای همراهی بیشتر مخاطبان در خوانش قطعات از نکات مثبتی بود که می توان در اجرای یاسینی اشاره کرد.

سعید شمس رهبر ارکستر، برنا شفیع زاده درامر، فرزاد رضایی نوازنده گیتارالکتریک، مهشاد مژگانی نوازنده گیتار بیس، سهیل شمس نوازنده کیبورد، امیرحسین کیانپور نوازنده سازهای بادی و «بیت باکس»، محمد حیدری نوازنده پیانو، اشکان پور فرخی نوازنده سازهای کوبه ای، فرهود نیکنام نوازنده گیتار گروه نوازندگان تازه ترین کنسرت علی یاسینی را تشکیل می دادند.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “علی یاسینی از حضور پنج ساله‌اش در موسیقی گفت/ یک همراهی عجیب!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید