آخرین خبر

جزئیاتی از برپایی نخستین اپرای بزرگ عاشورایی

به گزارش آوای ایرانیان، نشست خبری اجرای اپرای عاشورا توسط ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نصیر حیدریان و با حضور بهزاد عبدی برگزار شد.

بهزاد عبدی آهنگساز اپرای عاشورا در ابتدای این نشست خبری در سخنانی، گفت: در ابتدای این داستان، محتشم واقعه هولناک عاشورا را روایت می کند. سپس در ادامه او به داستان عاشورا اشاره می کند و در انتهای مجددا محتشم غمنامه ای را در این زمینه می خواند.

وی افزود: البته تا امروز و پیش از این اپرای عاشورا به شکل و شمایل عروسکی اجرا شده بود. ولی امسال برای نخستین بار به‌ صورت زنده در برابر تماشاگران اجرا می‌شود که این اتفاق تازه ای است.

آهنگساز اپرای عاشورا ادامه داد:‌ این نکته را هم باید اشاره کنم که هر رهبر ارکستری که اثری را برای بار دوم اجرا می کند آن اجرا به اجرای قبل او متفاوت است. مثلا ۱۰ هزار بازاجرا از سمفونی بتهون شده که تمامی آنها با یکدیگر متفاوت است.

علی رهبری مدیر هنری اپرای عاشورا نیز در ادامه این نشست خبری در سخنانی، گفت: کلمه “اپرا” در زبان فارسی به صورت غلط و اشتباه به کار برده می شود و خیلی بهتر است به جای آن از کلمه “تئاتر” و همچنین به جای استفاده از “اپرای عاشورا” از “تعزیه” استفاده کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم تعریفی از اپرا داشته باشیم باید عرض کنم که “اپرا” تئاتری است که به جای صحبت کردن در آن از آهنگ و نت موسیقی استفاده می شود. البته جالب است که بدانید کلمه اپرا در ایران اشتباده برداشت شده درست همانند “باله” که همه فکر می کنند غربی است.

مدیر هنری اپرای عاشورا ادامه داد: البته در کشور ایران تمامی مراسم های مذهبی با آهنگ و صدا اجرا می شودو اگر اپرای عاشورا را تعزیه خوانی محسوب کنیم پس همه با آن آشنایی دارند.

رهبری خاطرنشان کرد: باید عرض کنم که در هنر تعزیه تقریبا تمام سازهای موسیقی که در حال حاضر استفاده می‌شود وجود دارد و اگر این کار هنری را به جای تعزیه “اپرا” نامگذاری کنیم بی‌عدالتی می‌شود. زیرا می بینیم که در تعزیه یک فاجعه مذهبی با آهنگی بسیار عالی، توسط افراد تحصیل‌کرده نقاشی شده و می شود.

وی اضافه کرد: “نصیر حیدریان” رهبر ارکستر سمفونیک تهران که رهبر میهمان در اجرای اپرای عاشورا است به مدت ۱۸ سال از ایران دور بوده و هیچ کس در این مدت برای اجراهای موسیقی ملی از او دعوت نکرده است. من با او آشنا هستم و می دانم که چقدر در کار خود جدی است و خیلی خوشحالم که این کار ملی با موسیقی و رهبری ایرانی اجرا می‌شود.

مدیر هنری اپرای عاشورا در پایان تصریح کرد: به عنوان مدیر هنری اپرای عاشورا امیدوار هستم که اجرای اپرای عاشورا شروعی برای کارهایی از این دست باشد و اجرای این‌ قبیل سبک‌ها در کشور ایران همچنان ادامه پیدا کند.

نصیر حیدریان رهبر ارکستر سمفونیک تهران در اجرای “اپرای عاشورا” نیز در انتهای این نشست خبری در سخنانی گفت: اجرای اپرای عاشورا در ایران را قدمی مثبت برای فرهنگ جامعه ایران می دانم. در حقیقت واقعیت این است که ایران در برابر کشورهای عربی و اسلامی دارای ارکستر سمفونیک است و در آن شاهد اجرای اپرا هستیم. این موضوع نشان می دهد که در آن کشورها این‌ قبیل موضوعات هنوز جا نیفتاده و این نشانگر پختگی فرهنگ ما در برابر فرهخنگ سایر کشورهای اسلامی است.

وی افزود: هر کاری که برای نخستین ‌بار اجرا می‌شود مراحل مشکل تر و دشوارتری را پشت سر می‌گذراند. موسیقی نیز همانند هر چیز دیگری می‌تواند خوب یا بد اجرا شود ولی اینکه چگونه شاهد اجرای آن باشیم بستگی به نوع استفاده ما از موسیقی و سازها دارد.

رهبر ارکستر سمفونیک تهران در اجرای “اپرای عاشورا” ادامه داد: من بعد از ۱۸ سال دوباره در ایران به فعالیت موسیقی پرداخته ام. بر این اساس تنها مشکل ارکستر سمفونیک تهران را به سازهای آن مرتبط می دانم. بر همین اساس هم باید یک فکری به حال سازهای این ارکستر شود و سازهای به مراتب بهتری برای اعضای آن تهیه شود.

حیدریان تصریح کرد: یک نکته ای که احساس می کنم در این نشست خبری باید عرض کنم این است که تا پیش از این بی‌ نظمی فراوانی در ارکستر سمفونیک به چشم می خورد و نوازنده‌ها در زمان مناسب سر تمرین حاضر نمی‌شدند. البته در حال حاضر این نظم برقرار است.

وی در پایان گفت: در این حوزه که اجرای ارکستر است نظم بسیار مهم بوده زیرا اگر شاهد نظم درستی نباشیم هیچگاه شاهد اجرای اثر خوبی نخواهیم بود.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جزئیاتی از برپایی نخستین اپرای بزرگ عاشورایی”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید