آخرین خبر

از اطرافیان دبیر جشنواره در ۴ دوره تا رفت و آمد ژانرها! + عکس

آوای ایرانیان: گروه همراه دبیر جشنواره موسیقی فجر در دوران حسن ریاحی و بعدتر در زمان مدیریت حمیدرضا نوربخش چه کسی بودند و هستند و جدول جشنواره از سال ۹۳ تا ۹۶ چه تغییراتی کرده است؟

نرگس کیانی: در سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که همچون دو دوره گذشته با حضور حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره و بدون انتشار فراخوان و بنابر دعوت دبیرخانه از گروه‌های موسیقی و خوانندگان و نوازندگان برگزار می‌شود، ۸۵ گروه در بخش‌های  ردیف‌‌دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین‌الملل در شش مکان تالار وحدت، تالار رودکی، سالن برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، سالن همایش ایرانیان و مرکز همایش‌های برج میلاد روی صحنه خواهند رفت.

با توجه به این که دوره‌های سی و دوم و سی و یکم نیز به مدیریت حمیدرضا نوربخش برگزار شده است شاید بهتر باشد برای ارزیابی دوره سی و سوم، به جشنواره سی‌ام به دبیری حسن ریاحی هم نگاه کرد.

همکاران دبیر یا مدیر چه کسانی بودند؟ چه کسانی هستند؟ 

در سی‌اُمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر که از ۲۴ بهمن تا اول اسفند ۱۳۹۳ برگزار شد حسن ریاحی دبیر بود، پیروز ارجمند، مدیرکل دفتر موسیقی و رئیس جشنواره، علی ترابی، دبیر اجرایی، اکبر محمدی، مسئول بخش استعدادهای درخشان، امیرعباس ستایشگر، مسئول بخش نسلی دیگر و سحر طاعتی، مدیر روابط عمومی. دوره سی‌ام اما یکی از مدیران موفق دوره بیست و نهم را همراه خود نداشت، رامین صدیقی، مدیر بخش بین‌الملل که رسیدگی به فعالیت‌های شخصی و دغدغه‌هایش در نشر هرمس را دلیل کناره‌گیری خود اعلام کرد.

از راست؛ حمیدرضا نوربخش، حسن ریاحی 

سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۱ تا ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ در جریان بود. اگرچه در اختتامیه دوره سی‌اُم حسن ریاحی ششمین حکم متوالی دبیری جشنواره موسیقی فجر را دریافت کرد (از دوره بیست و ششم در سال ۸۹)، اما این رویداد از میانه راه صاحب مدیر شد! علی مراخانی، معاونت هنری آن زمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمیدرضا نوربخش را به عنوان مدیر جشنواره معرفی کرد و قرار شد از دوره بعد سِمَتِ دبیر حذف شود که چنین هم شد. در این دوره علی ترابی از عنوانِ دبیر اجرایی کناره‌گیری کرد و در پی حذف بخش نسلی دیگر امیرعباس ستایشگر هم کنار رفت. مدیر روابط عمومی این دوره امیر بهاری بود. مهر ۹۵ دومین حکم متوالی مدیریت نوربخش بر جشنواره صادر شد.

سی و دومین جشنواره موسیقی فجر به واسطه درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به جای ۲۲ دی از ۲۴ دی آغاز شد و اول بهمن ۱۳۹۵ در بهت ناشی از فروریختن ساختمان پلاسکو تمام شد. در این دوره امیرعباس ستایشگر، مدیر بخش پژوهش بود و مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی. حکم حمیدرضا نوربخش به عنوان مدیر جشنواره سی و سوم نیز در اختتامیه خوانده شد.

حمیدرضا نوربخش مدیر سی و سومین جشنواره موسیقی فجر اما در نشست خبری این رویداد که ۱۳ آذر ۹۶ در تالار وحدت برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید اطرافیان و همکارانش چه کسانی هستند گفت: «مهدی وجدانی در بخش اطلاع‌رسانی، امیرعباس ستایشگر در بخش موسیقی دستگاهی، خانم حسین‌زاده در بخش‌ تبلیغات و خانم‌ها کروبی و یوسفیان در بخش بین‌الملل کارشناسان جشنواره هستند. انتخاب گروه‌ها را خود من انجام می‌دهم و کارشناسان پیشنهاد می‌دهند. البته در بخش پاپ محسن رجب‌پور به عنوان مدیرعامل مجمع صنفی آثار شنیداری به ما کمک می‌کند اما در نهایت انتخاب‌ها با خودم است.»

جدول جشنواره شامل چه بخش‌هایی بود و شامل چه بخش‌هایی هست؟ 

جدول سی‌اُمین جشنواره موسیقی فجر شامل دو بخش کلی رقابتی و جنبی بود. بخش رقابتی به سه شاخه موسیقی کلاسیک ایرانی، موسیقی کلاسیک غیرایرانی و آواز جمعی تقسیم می‌شد و بخش جنبی در قالب شش قسمت طراحی شده بود؛ کودک و نوجوان، استعدادهای درخشان، بین‌الملل، ویژه بانوان، نسلی دیگر و نواحی. اگرچه در این دوره ۱۳ گروه و خواننده پاپ در مرکز همایش‌های برج میلاد روی صحنه رفتند ولی اسمی از بخش پاپ در جدول نیامده بود.

در جدول سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر چیزی به نام بخش رقابتی نبود. سه بخش کودک و نوجوان، استعدادهای درخشان و نسلی دیگر هم حذف شد. همچنین در جدول نامی از بخش‌های مختلف جشنواره نیامده بود و اجراها تنها براساس سایت فروش بلیت با سه رنگ بنفش، نارنجی و آبی از هم تفکیک شده بودند اما با نگاه کردن به اسامی شرکت‌کنندگان می‌شد از موسیقی پاپ، بانوان، نواحی، تلفیقی و راک، ارکسترال، بین‌الملل و ردیف‌دستگاهی نام برد.

در جدول جشنواره سی و دوم برای تفکیک اجراها از چهار رنگ آبی، سبز، قرمز و بنفش به ترتیب برای موسیقی نواحی، بین‌الملل، بانوان و دستگاهی استفاده شده بود و باقی اجراها بی‌رنگ بودند و تحت هیچ کدام از این دسته‌بندی‌ها قرار نداشتند که شامل اجراهای پاپ، راک، تلفیقی و موسیقی ارکسترال می‌شد.

در جدول جشنواره سی و سوم هم که قرار است از ۲۰ تا ۳۰ دی در تهران برگزار شود خبری از تفکیک اجراها نیست و تنها در نشست خبری آن اعلام شد که اجراها در قالب هفت گونه ردیف‌‌دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین‌الملل روی صحنه خواهند رفت.

از تاخیر در باز کردن سایت فروش بلیت تا تغییر ناگهانی زمان و مکان اجراها

تا آغاز سی و سومین جشنواره موسیقی فجر تنها ۱۲ روز مانده و از روز گذشته پنجشنبه هفتم دی که فروش اینترنتی بلیت اجراها آغاز شده تا این لحظه دو اشکال در کار جشنواره مشاهده شده است.

طبق خبر ارسالی روابط عمومی سی و سومین جشنواره موسیقی فجر فروش بلیت به صورت اینترنتی قرار بود از چهارشنبه ششم دی شروع شود اما این اتفاق ساعت ١٢ ظهر روز گذشته پنجشنبه هفتم دی رخ داد.

همچنین اگرچه وقتی روز سه‌شنبه پنجم دی جدول جشنواره سی و سوم منتشر شد قرار بود مرکز همایش‌های برج میلاد میزبان چهار کنسرت علی زندوکیلی، داماهی، بمرانی و امید نعمتی (دو اجرا) باشد اما با باز شدن سایت فروش بلیت مشخص شد تنها زندوکیلی است که در برج میلاد روی صحنه می‌رود و اجرای گروه بمرانی و امید نعمتی به سالن همایش‌های ایرانیان و داماهی به برج آزادی منتقل شده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “از اطرافیان دبیر جشنواره در ۴ دوره تا رفت و آمد ژانرها! + عکس”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید