آخرین خبر

بررسی “آیین‌های مذهبی موسیقایی اقوام ایران”

آوای ایرانیان: آیین های مذهبی موسیقایی اقوام ایران” عنوان سخنرانی دکتر پیروز ارجمند مدرس دانشگاه و اتنوموزیکولوژیست در پژوهشگاه فرهنگ اسلام و ایران دانشگاه شهید باهنر است که در تالار صبا این پژوهشگاه انجام شد.
به گزارش خبرنگار آوای ایرانیان، این برنامه که با این برنامه که با دبیری علمی دکتر علیرضا هاشمی نژاد برگزار شد؛ به همت بخش هنر اسلامی دانشکده هنر و معماری دانشگاه شهید باهنر و در راستای برنامه “زیارت واره عاشورا” برگزار می شود که با هدف بهره مندی از ظرفیت ها و قابلیت های بصری در تولید و خلق آثار هنری عاشورایی و احیا ارزش های معنوی فرهنگ عاشورا است.
نهم آذر ماه و در آستانه اربعین حسینی گروه موسیقی آیینی دمام و سنج نوازان ناشنوایان برازجان با اجرای مراسم آیینی ویژه محرم آغاز گر سخنرانی دکتر ارجمند بودند.
پژوهشگر و آهنگساز برجسته ایرانی در آغاز سخنرانی به تعریف آیین و میراث مادی و معنوی پرداخت و اشاره کرد که آیین ها توسط توده مردم حفظ می شوند، مثل آیین های مذهبی از جمله آیین های عاشورایی و مردم بدون حمایت پادشاهان و دولت ها در طی صدها سال این مراسم معنوی را حفظ کرده اند.
او موسیقی آیینی و مذهبی اسلامی را در چهار دسته ی عاشورایی، تعزیه، عبادی و صوفیانه برشمرد و نوحه خوانی را شاخص ترین گونه موسیقایی عاشورایی دانست.
ارجمند منقبت خوانی را جزو آیین های اصیل شیعیان و نعت خوانی را در زمره موسیقی های مذهبی اهل سنت دانست و در پیدایی ریشه چاوشی خوانی به آیه ۲۷ سوره مبارکه حج و تاکید خداوند به رسول گرامی اسلام(ص) برای فراخواندن مردم با صدای بلند برای ادای مناسک حج اشاره کرد و گفت: ” نخستین باری که هنر بانگ زدن در غیر زمان سفر به حج اجرا شد مربوط به اتفاقات پس از عاشورا و ماموریت یافتن بشیر از سوی امام سجاد(ع) برای اعلان خبر رسیدن کاروان اهل بیت به مدینه است.
دکتر ارجمند ضمن معرفی گونه های موسیقی مذهبی در ایران از جمله؛ پیش خوانی های تعزیه، آواز و موسیقی های تعزیه، چاوشی خوانی، نعت خوانی، منقبت خوانی، ذکر، مداحی، نوحه خوانی، مناجات، موسیقی صوفیانه، روضه خوانی و  نمونه هایی از آنها را که در سفرهای پژوهشی ضبط کرده بود برای مخاطبان پخش کرد.
از فعالیت های پیروز ارجمند در حوزه موسیقی مذهبی آهنگسازی و انتشار آلبوم خطبه خوان رستاخیز و مدیریت چندین پروژه تولیدی موسیقی و پژوهشی در زمینه موسیقی عاشورایی است. سال گذشته در همایش تعزیه تفرش از وی به خاطر تلاش در گردآوری و پژوهش در زمینه موسیقی عاشورایی تجلیل به عمل آمد.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “بررسی “آیین‌های مذهبی موسیقایی اقوام ایران””

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید