آخرین خبر

«داماهی» و هنجارشکنی های خواننده گروه + تصاویر

آوای ایرانیان: در هشتمین شب سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، گروه «داماهی» در بخش ژانر تلفیقی اجرای خود را در برج آزادی به روی صحنه برد. اجرایی که با تبلیغات و هیاهویی که در مورد این گروه در بین جوانان راه افتاده انتظار اجرایی بهتر می‌رفت.

این گروه به اجرای قطعات آلبومشان که در سال ۱۳۹۴ که همنام گروهشان است پرداختند و سالن تقریبا پر از تماشاگر را در خوانش بسیاری از قطعات با خود همراه کردند. عمده مخاطبین این گروه جوانانی بین سنین ۱۶ تا ۲۵ سال بودند که در دوران تخلیه انرژی جوانی به‌سر می‌برند و این گروه سنی که در دوران بحران بلوغ قرار دارد بارها و بارها سلایق و آرمان‌هایش تغییر خواهد کرد چراکه بواسطه کم‌تجربگی تفکری استوار در پس انتخاب‌های این سنین وجود ندارد و هنوز به درکی کلی از جنبه زیبایی‌شناختی درونی و بیرونی هنر به طور عام و موسیقی به‌طور خاص و مقایسه ژانرهای مختلف نرسیده‌اند هرچند گیرایی ذهنی و انرژی جسمی‌شان از گروه‌های کوچک‌تر و بزرگ‌تر سنی خودشان بیشتر است.

گروه داماهی در اینچنین فضایی برای خود مخاطبین زیادی در کوتاه‌ترین زمان ممکن جذب کرده است و ره صد ساله را یکشبه پیموده است هرچند نوازندگان این گروه سوابق اجرایی در گروه‌های دیگر را دارند که خود به نمود و جلوه این گروه تازه تاسیس کمک شایانی کرده است. مخاطبینی که به ظاهر نسبت به علایق و انتخابشان اطمینان دارند تا آنجا که فالشی‌ و ناکوکی‌های صدای «رضا کولغانی» بر رای‌شان تاثیر ندارد.

این گروه با آزادترین روش بدون پایبندی به ژانر یا موسیقی‌ای خاص و بر اساس داشته‌ها و احساسات و عواطف و مسائل اجتماعی به خلق اثر می‌پردازند که در نوع خود قابل ارج است هرچند غالب کارهایشان بالاخره الهامات مستقیمی از ژانرهای «پاپ» «جَز» «فلامنکو» «لاتین» «هاوس» و «ترنس» گرفته است.

از شاخصه‌های خوب این گروه بهره از نوازنده‌های خوب و با تجربه در اجراهاست که در اجرای امشب «همایون نصیری» که از نوازندگان نامدار کوبه‌ای و بنیان‌گذار گروه معروف «دارکوب» است نیز حضور داشت که از نقاط قوت این اجرا بود که در کنار نوازنده ماهر درامز بحثی برای بخش ریتم این اجرا نمی‌گذاشت.

هنجار شکنی خواننده گروه از دیگر نکات اجرای امشب بود. خواننده بصورت حرکاتی پرفورم مانند بر بخشی از جذابیت بصری کار با حال و هوای گروه افزوده بود که بنظر می‌رسید از قبل طراحی نشده و بصورت بداهه اجرا می‌شود.

در مجموع این گروه راه درازی در پیش دارد و چنانچه به اصلاح برخی از نقاط ضعف خود بپردازد و نوآوری را در اولویت قرار دهد و به استفاده از اشعار فاخر تاکید داشته باشد می‌تواند در مارکت موسیقی جوان‌پسند ایران‌زمین باقی بماند.

نکته‌ای در مورد حراست فیزیکی اینکه در هشت شبی که به پای اجراهای برج میلاد نشستیم برخوردی بسیار محترمانه با تماشاگران شد چه از سوی نگهبانان حراست فیزیکی و چه از کنترل کنندگان بلیط‌ها و برنامه‌ریزی به‌قدری خوب به نظر می‌رسید که در هیچ اجرایی کوچک‌ترین خلل یا تاخیری پیش نیامد لذا برآن شدم که جویای مسول حراست فیزیکی برج میلاد شوم که آقایی بنام «مسیح کرد» را به ما معرفی کردند و ضمن تشکر از عملکرد مثبت ایشان، آنگاه دیدیم که می‌شود با احترام تمام با مخاطبین برخورد کرد و هیچ مشکلی هم پیش نیاید چیزی که کمتر در بررسی و چک کردن‌های اجراها دیده می‌شود و نگهبانان و کنترل کنندگان بلیط برای یک لحظه اخم و تندخویی از چهره‌شان کنار نمی‌رود.

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«داماهی» و هنجارشکنی های خواننده گروه + تصاویر”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید