آخرین خبر

ساز آواها و بناهای تاریخی کوک شد

آوای ایرانیان: «تور لالایی مادرانه نوای صلح»با همکاری موزه ملی ایران ،کاخ موزه نیاوران و ۱۳ منطقه تاریخی در سراسر ایران از ششم مهر و همزمان با روز جهانی گردشگری آغاز به کار می‌کند.

«سیف الله شکری»، دبیر دبیرخانه نوای صلح ایکوم ایران در تشریح راهبرد مفهومی این تور گفت: دبیرخانه قصد دارد هریک از بناهای تاریخی ایران زمین را به سمفونی کهنی که ساخته از فکر و هنر دست اجدادمان است تشبیه کند و بازنمودی از این نزدیکی معنایی را در اماکن باستانی مورد اشاره اجرا کند.

وی با تاکید بر این نکته که هارمونی و نظم به عنوان شالوده هنر وجوه مشترکی دارند که ماهیت هنرهای گوناگون را به یکدیگر پیوند زده و درک آنها تعامل با یکدیگر را میسر می‌کند، افزود: از این منظر، هر یک از فرم‌های هندسی بناهای تاریخی را می‌توان به منزله قطعه یا نوایی موسیقایی برشمرد و از این هم‌پوشانی ماهوی برای خلق مفاهیم جدید بهره برد، قرابت صدا و معماری در هنر به حدی محسوس است که معماری را موسیقی جامد می‌خوانند.

او با اشاره به رویکرد بنیادی این دبیرخانه مبنی بر دعوت به صلح جهانی با توسل به هویت مهر مادر و تجلی آن در لالایی مادرانه به مثابه صلح آمیزترین نوایی که بشر تا امروز ساخته است، افزود: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کمیته ملی موزه‌های ایران و دبیرخانه نوای صلح ایکوم بر این باور هستند که رشته‌های گوناگون هنری می‌توانند پیوندی ناگسستنی میان میراث ملموس و ناملموس بشر و نسل هوشیار امروز ایجاد کنند.

شکری افزود: بر این اساس، «تور لالایی مادرانه نوای صلح» با همکاری موزه ملی ایران، کاخ موزه نیاوران و ۱۳ منطقه تاریخی در سراسر ایران از ششم مهر همزمان با روز جهانی گردشگری آغاز و تا روز ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ مصادف با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی ادامه دارد.

به گفته وی، اولین برنامه‌ی اول این کاروان صلح ششم مهر همزمان با روز خانواده، تکریم بازنشستگان و روز جهانی گردشگری در موزه‌ ملی ایران برگزار می‌شود. و دومین برنامه‌ی آن نیز هفتم مهر و همزمان با روز بزرگداشت شمس تبریزی در کاخ نیاوران برگزار می‌شود.

او اظهار کرد: «تور لالایی مادرانه نوای صلح» با پشتیبانی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کار خود را آغاز کرده و اطلاعات مربوط به ادامه مسیر حرکتی این کاروان صلح از طریق سایت دبیرخانه نوای صلح ایکوم (melodyofpeace.com) و خبرگزاری‌ها در اختیار علاقمندان فرهنگ و هنر قرار خواهد گرفت.

به گفته‌ او، بلیت همه‌ اجراهای این برنامه به صورت «افتخاری و رایگان» از یکم مهر در آدرس اینترنتی «shemmeh.com » در دسترس علاقمندان است.

با نزدیک شدن به این رویداد فرهنگی و هنری، تبلیغاتی در این زمینه در سطح شهر تهران نیز انجام شده است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ساز آواها و بناهای تاریخی کوک شد”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید