آخرین خبر

«بوم و بر» تعزیه را به پاریس برد/ اجرای یک پروژه متفاوت

به گزارش آوای ایرانیان  به نقل از روابط عمومی پروژه، گروه موسیقی «بوم و بر» با طراحی، آهنگسازی و کارگردانی آریا عظیمی‌نژاد در سالن اودیتوریوم پاریس با کنسرت – تعزیه «Le Protecteur» (به معنای حمایت کننده) راوی مجلس تعزیه «حضرت عباس علیه‌السلام» شد.

گروه موسیقی بخش اصلی این کنسرت – تعزیه را تشکیل می داد که در این شیوه اجرا، شبیه‌خوانان به همان شیوه مرسوم نمایشی روی صحنه حضور دارند و قطعات ساخته شده و متناسب با صحنه‌ها در قامت یک موسیقی متن دراماتیک از پیش از اجرا آغاز و در تمام طول مدت نمایش با فضاسازی نمایش همراه بود.

مخاطبان به نوعی شنونده یک کنسرت موسیقی یک‌ساعته در هفت پرده بودند که هر پرده روایتگر بخشی از داستان حضرت عباس علیه السلام در کربلاست.

«بوم و بر» تعزیه را به پاریس برد/ اجرای یک پروژه متفاوت

پیش از شروع هر پرده، خلاصه‌ای از ترجمه آن به زبان فرانسوی برای مخاطبان تنظیم و آماده شده بود.

آریا عظیمی‌نژاد (نوازنده سه‌تار)، نیما رمضان (نوازنده گیتار الکتریک)، مقداد شاه‌حسینی (نوازنده عود)، آرش سعیدی (نوازنده گیتار بیس) و فرهاد صفری (نوازنده پرکاشن) اعضای گروه موسیقی این کنسرت – تعزیه هستند که ترکیب سازها در آن تحول پیدا کرده‌ است.

سیدمحسن هاشمی در نقش حضرت عباس‎بن علی (ع) و مجتبی حسن‌بیگی در نقش شمربن‌ذی‌الجوشن در این کنسرت – تعزیه به ایفای نقش پرداخته اند.

تعزیه که به عنوان میراث ناملموس هنر ایران در یونسکو به ثبت رسیده است، برای نخستین بار است که با این شیوه اجرا در خارج از کشور روی صحنه رفت.

«بوم و بر» تعزیه را به پاریس برد/ اجرای یک پروژه متفاوت

با توجه به استقبال خوب تماشاگران فرانسوی قرار است این رویداد که با حمایت رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه برگزار شد، پس از وقفه‌ای کوتاه مجدداً در پاریس و چند شهر دیگر اروپا روی صحنه برود.

محمد روح‌الامین طراحی پوستر این رویداد را برعهده داشته است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “«بوم و بر» تعزیه را به پاریس برد/ اجرای یک پروژه متفاوت”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید