آخرین خبر

سیروان خسروی و موسیقی امید

کنسرت 11 بهمن سیروان خسروی

آوای ایرانیان: سیروان خسروی در شبی بهاری بر صحنه تالاری در نزدیکی دریای کاسپین، گیتارش را می نوازد و برای سیل مشتاقان از امید می خواند .

 نمیرم عقب حتی یه قدم، من جلو دردا هیچوقت کوتاه نیومدم، من گذشته رو نمیشه برگردونم ، پس میرم جلو تا جایی که میتونم.’
امید و استقامت هنگام سختی ها همان خصیصه ای است که جامعه جوان امروز ما بیش از هر چیز به شدت به آن نیاز دارد.
موسیقی و ترانه یکی از اثرگذارترین پدیده ها بر ذهن موجودات است به گونه ای که تاثیر آن نه تنها بر آدمها بلکه بر گیاهان و رشدشان نیز اثبات شده .
حال در شرایطی که برخی خوانندگان بدون توجه به اثرات ترانه هایشان بر ذهن و روح مخاطبان جوان از نومیدی، سیاهی، تفنن و تنوع طلبی به جای عشق و دلبستگی، خودکشی هنگام شکست عشقی و حتی کشتن یار بی وفا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در ترانه ها و کلیپهایشان سخن می گویند، هستند هنرمندان جوانی چون خسروی ها (سیروان و زانیار ) که می کوشند جریان زلال امید ، وفاداری ، تعهد، خویشتن داری ، مدارا ، پایداری برابر سختی ها، تحمل خردمندانه هنگام رنج ، عشق ، آزادگی ، وجدان و معناجویی را که روانشناسان از آن به عنوان ویژگی های یک انسان سالم یاد می کنند در ترانه هایش به خیل مخاطبان جوان امروز انتقال دهند.
ترانه ی ‘ دوست دارم زندگی رو ‘ از زانیار و سیروان خسروی نمونه بارز این گونه آثار ارزشمند و اثرگذار هنری در عصر و زمانه امروز است .
یا ترانه ۷۰ میلیون ستاره که اعتماد به نفس و روحیه خودباوری و افتخار ملی را به نسل جوان منتقل می کند .
خسروی حتی در ترانه های غمگین و جایی که از جدایی یا بی وفایی یار می گوید به جای نا امیدی و خودکشی و تهدید به کشتن، می سراید : ‘ از خدا میخوام روزات بگذره خوشحال و راحت، از ته دلم زندگی رو با عشق میخوام واست، باز خیسه چشام ولی نمیخوام، باز دل تو بسوزه دیگه برام ‘ .
یا جایی دیگر ؛ ‘ لبخند بزن به مهتاب نگو تاریکه، از بوی بارون پیداست بهار نزدیکه، خاطراتمون تازه میشه سالی یک بار، جای اون که رفته رو همیشه خالی بذار’ .
نوآوری ، اجتناب از تقلید ، مضامین ارزشمند ترانه ها که البته بیشترشان از ساخته های زیبای سیروان است از آنها هنرمندانی محبوب و ارزشمند ساخته .
سیروان خسروی، آهنگساز، تنظیم‌کننده، خواننده پاپ، راک، صدابردار و ناظر ضبط موسیقی اهل ایران است. کارهای او در سبک پاپ، راک، پاپ راک، هاوس کانتری است و در زمینه نواختن پیانو، کیبورد، گیتار آکوستیک مهارت دارد.
تاکنون دو قطعه از وی با نام‌های «نه نرو» و «ساعت ۹» موفق شده‌اند در جدول موسیقی رادیوی هلندی Funx رتبهٔ نخست را کسب کرده اند.
سیروان از سال ۱۳۷۹ در آلبوم‌های بسیاری از خوانندگان به عنوان صدابردار، ناظر ضبط، تنظیم کننده و آهنگساز حضور داشت تا اینکه سال ۱۳۸۰، مراحل تهیه اولین آلبوم شخصی خود با نام تو خیال کردی بری را شروع کرد و پس از اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال ۱۳۸۴ موفق به انتشار آن شد. با اینکه آلبوم تو خیال کردی بری فروش چشمگیری نداشت اما سیروان از اینکه توانسته بود سبک مورد علاقه‌اش را که تحولی در آهنگسازی، تنظیم، اجرا، میکس و مسترینگ بود به گوش مردم برساند راضی و خوشحال بود. با وجود عقیدهٔ اکثریت موزیسین‌ها که در موسیقی ایران برای سبک وی شانسی قائل نبودند، با انگیزهٔ بیشتر توانست به جایگاهی برسد که کارهایش معمولاً با استقبال عمومی روبرو می‌شود.
هنرمندی با کارهای حرفه ای و استاندارد که ترانه هایش رنگ و بوی خاص خود و کارهایش امضای ویژه اش را دارد .
ترانه و موسیقی ارزشمند علاوه بر ایجاد نشاط و پویایی می تواند در فرهنگسازی صحیح جامعه موثر باشد.
بازی چشم نواز نور و اصوات شاد موسیقی برای مردم و نسل جوانان اوقاتی شاد و سالم و خاطره انگیز ایجاد می کند.
کاش سالنهای کنسرت از لحاظ صدا، صحنه ، جایگاه تماشاچیان و دیگر موارد استاندارد و مناسب باشد تا مردم ما از این فرصتهای نشاط آور بهره بیشتری ببرند.
در پایان کنسرت، جوانها همراه سیروان می خوانند ‘همه توی حرفا میگن دوست دارن که مشکلا حل شه ،ولی واسه این کار میخوان یه نفر دیگه نفر اول شه ، واسه تغییر واسه هرچی از خودت شروع کن ، اگه میخوای این دنیا به بهشت مبدل شه ‘ .
ترانه های ایرانی در گذشته و امروز سرشار از مضامین زیبا، لطیف و ارزشمند انسانی است که در ذهن و قلب مخاطب تاثیری ماندگار و نیک دارد.
بهار فصل شکوفایی تغییر و پویایی است ، کاش هنرمندان عرصه موسیقی در خلق آثارشان بر تاثیر گذاری آن بر روح و زندگی مخاطبانشان توجه بیشتری داشته باشند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “سیروان خسروی و موسیقی امید”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید