آخرین خبر

صداوسیما در برنامه‌های گفتگومحور از کارشناسان مطلع استفاده کند

صداوسیما در برنامه‌های گفتگومحور از کارشناسان مطلع استفاده کند

به گزارش آوای ایرانیان، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اقدام صداوسیما را در تولید برنامه‌های گفت‌وگو محور بسیار مهم خواند و تاکید کرد: صداوسیما باید در برنامه‌های گفتگومحور از کارشناسان مطلع استفاده کند.

اصغر مسعودی نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به وضعیت جامعه و نفوذ فضای مجازی مباحث و شبهات بسیاری مطرح شده که حتما نیاز به پاسخگویی دارد، در حال حاضر ظاهرا یکی از کارهای فضای مجازی همین القای شبهه است.

وی ادامه داد: البته بسیاری از این سؤالات پیشتر هم در جامعه مطرح بوده اما در حال حاضر شکل طرح آنها و ادبیات و نوع نگاه به موضوعات متفاوت شده است، لذا در این فضای القای شبهه پاسخگویی به این شبهات مهم ضروری می‌شود.

این نماینده با اشاره به اینکه در حال حاضر باید بحث پاسخگویی در دستور کار نهادهای علمی، اجرایی و رسانه‌ها از جمله صدا و سیما قرار گیرد، اضافه کرد: اما در این نشست‌ها اگر شبهه‌ای مطرح می‌شود که کارشناسان اطلاعات کافی در خصوص آن ندارند باید منابع لازم را جمع‌آوری کرده و با گزارش به آن موضوع بپردازند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین تصریح کرد: در سیره ائمه(ع) هم داریم که حتما باید به شبهات پاسخ درست و صحیح داده شود، به ویژه امام رضا(ع) و امام صادق(ع) از جمله امامان معصوم ما هستند که در طول زندگی مبارک‌شان همواره در جلسات‌ با انواع ادیان، مذاهب، افراد با عقاید گوناگون در حال مناظره و گفت‌وگو و تبلیغ دین بوده‌اند. اما ضروری است که به این پرسش‌ها پاسخ‌های درست داده شود تا مخاطبان قانع شوند چراکه طرح شبهه و پاسخگویی نادرست یا بی‌پاسخ گذاشتن مساله در طرف صحبت و مخاطبانی که شاهد گفت‌وگو هستند این ذهنیت را ایجاد می‌کند که اساس این شبهه درست بوده است.

این برنامه‌ها هر چه چالشی‌تر باشند اثرگذارتر خواهند بود، البته کارشناسان نیر باید در پاسخگویی و اداره جلسات مطلع و مسلط باشند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در ادامه عنوان کرد: ضروری است که حوزه‌های علمیه، مؤسسات دینی و مراکز پژوهشی نهادها، مرکز تقریب و دانشگاه‌ها خودشان را برای پاسخگویی به شبهات جوانان آماده کنند.

مسعودی با اشاره به طرح موضوع ولایت فقیه در برنامه «بدون توقف» سیما سیک یادآور شد: در واقع این شبهه‌ها در خصوص ولایت فقیه قبلا هم مطرح بوده و بزرگان و ائمه و علمای شیعه ما هم با توجه به حساسیت این مطلب به آن پرداخته و این از تألیفات به جای مانده از بزرگان در این خصوص مشخص است، مثلا امام خمینی (ره) در تألیفات خود به شبهات و سؤالات در این باره پاسخ دادند که این نشانه حساسیت بزرگان ما نسبت به طرح موضوعات و پاسخگویی صحیح نسبت به آنهاست. علامه امینی در کتاب جامع «الغدیر» از ۱۰ هزار منبع نام می‌برد در حالیکه خود به ۱۰۰ هزار منبع در خصوص مطالعات‌شان مراجعه کرده بودند.

وی همچنین اضافه کرد: البته که طرح مباحث مربوط به ولایت فقیه در سیما مهم است، اما باید این مباحث به درستی برای مخاطبان تبیین شود، مردم ما افراد مغرض و معاندی نیستند اگر درست به آنها پاسخ دهیم قطعا خواهند پذیرفت، اما باید در انتخاب کارشناس در این زمینه توجه لازم صورت گیرد چراکه به قولی ما در این بحث‌های علمی سرنوشت‌مان را به دست یک نفر به عنوان کارشناس سپردیم در واقع باید کارشناسی که در این زمینه پاسخگوست اعلم به مسائل سیاسی بوده و در دیگر زمینه‌ها از جمله حقوق، اقتصاد و موضوعات اجتماعی نیز آگاه باشد، هر چه برنامه چالشی‌تر باشد اثرش در میان مردم بیشتر خواهد بود.

نماینده مردم نی‌ریز و استهبان در مجلس در پایان با تأکید بر اینکه اقدام صداوسیما در خصوص برپایی جلسات پاسخ به شبهات به عنوان یک رسانه سراسری بسیار مهم است، اضافه کرد: همان طور که اشاره کردم نقش کارشناسان در این زمینه بسیار مهم است در واقع این افراد باید به قدری به مسائل مسلط باشند که به خوبی از پس آن برآمده و با بیان شیوا و رسا و روی خوش به ابهامات و سؤالات مطرح شده پاسخ دهند و توانایی اداره جلسات را نیز داشته باشند. این تعبیر از امام صادق(ع) به کار برده شده که افرادی که در جایگاه کارشناس دینی قرار می‌گیرند باید هم مسلط به موضوع بوده و هم دارای اخلاق خوش باشند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “صداوسیما در برنامه‌های گفتگومحور از کارشناسان مطلع استفاده کند”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید