آخرین خبر

از انتخاب جنجالی جرج بوش تا رقیب خیالی جو بایدن

حالا که انتخابات آمریکا نقل محافل است، برای بیشتر آشنا شدن با کارکرد، رویدادها و جنجال‌های آن می‌توان به تماشای فیلم‌هایی نشست که با این موضوع ساخته شده‌ است.

فرزاد مظفری:‌ از قرار سیستم انتخاباتی آمریکا با همه دنیا فرق دارد. سیستمی که در آن حتی اگر رای اکثریت را در کل کشور داشته باشی، می‌شود که بازنده انتخابات باشی.

برای آن‌ها که عاشق فیلم تماشا کردن هستند و در عین حال دوست دارند که با این سیستم غریب و رویدادهای جنجالی‌اش آشنا شوند، چه راهی بهتر از فیلم دیدن.

در این گزارش برخی از فیلم‌هایی که در این باره ساخته شده را مرور می‌کنیم.

«۵۳۷ رای»

تقریبا ۲۰ سال پیش بود که جرج دبلیو بوش برای رسیدن به کاخ سفید پا به میدان گذاشت و مقابل ال گور قد علم کرد. رقابت انتخاباتی این دو چهره از جنجالی‌ترین رای‌گیری‌های تاریخ آمریکا بود.

از تاخیر در اعلام برنده این دوره از انتخابات آمریکا شگفت‌زده شده‌اید؟ در آن دوره هفته‌ها مشخص نبود که کدامیک از این ۲ نامزد برنده انتخابات شده‌اند. کلن انتخابات وابسته به شمارش آرای یک منطقه کوچک در فلوریدا وابسته شده بود.

فیلم «۵۳۷  رای» محصول جدید شبکه اچ‌بی‌او به تعداد آرایی اشاره دارد که راه ال گور را برای رسیدن به کاخ سفید سد کرد. این فیلم با روایتی سرگرم‌کننده رویدادهای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۰ در آمریکا را به تصویر کشیده است.

این فیلم مستند به کارگردانی بیلی کوربن بسیاری از چهره‌های سیاسی تاثیرگذار در آن دوران جلوی دوربین رفته‌اند.

البته اگر دوست دارید، همین روایت را در فیلمی با حضور ستاره‌های بزرگی چون کوین اسپیسی و لارا درن تماشا کنید بهتر سراغ فیلم «بازشماری» بروید که محصول سال ۲۰۰۷ است.

«رنگ‌های اصلی»

جان تراولتا پس از درخشیدن در «پالپ فیکشن» سراغ یک فیلم کمدی با موضوعی سیاسی رفته بود. او در «رنگ‌های اصلی» پرتره‌ای از کمپین‌ تبلیغاتی بیل کلینتون در انتخابات سال ۱۹۹۲ مقابل جرج بوش پدر را به تصویر کشیده است.

این فیلم که با اقتباس از رمانی به همین نام نوشته جو کلین ساخته شد، در جلب نظر مخاطبان ناکام بود و در گیشه شکست خورد. اما تامسون در این فیلم نقش همسر جان تراولتا را بازی کرده است.

«Tanner ’88»

زبان طنز از بهترین ابزارها برای انتقال مفاهیم است. در مستندنمای سریالی «Tanner ’88» با بهره‌گرفتن از زبان طنز مکانیسم انتخاباتی درون حزبی دموکرات‌ها به خوبی نشان داده شده است.

جک تنر در این داستان با بازی مایکل مورفی چهره‌ای دموکرات و آرمان‌گرا است که در سال ۱۹۸۸ تلاش می‌کند نامزد حزبش برای انتخابات ریاست‌جمهوری شود.

در این مستندنما مرز میان واقعیت و خیال کمرنگ است و تعدادی از چهره‌های سیاسی مشهور آن دوران نیز جلوی دوربین حاضر می‌شوند. در عین حال از رقبای تنر از جمله جو بایدن نام برده می‌شود که در آن دوران قصد داشت از طرف حزب دموکرات برای ریاست‌جمهوری نامزد شود.

در این مستندنما داستان این رقابت خیالی از دیدگاه تنر، اعضای کمپین‌ تبلیغاتی‌اش و گروه روزنامه‌نگاران هوادارش روایت می‌شود.

«تغییر بازی»

شنیدن نام اد هریس، وودی هارلسون و جولین مور کافی است که برای تماشای فیلم مشتاق شویم. این ستاره‌های سینما در «تغییر بازی» سراغ ماجرای کمپین تبلیغاتی جان مک‌کین در انتخابات سال ۲۰۰۸ آمریکا رفته‌اند.

مک‌کین در آن دوران به همراهی سارا پیلین در پی شکست دادن باراک اوباما و جو بایدن بود.

داستان فیلم «تغییر بازی» اقتباسی سینمایی از کتابی به همین نام نوشته جان هیلمن و مارک هالپرین است. در این کتاب رویدادهای آن انتخابات که با پیروزی باراک اوباما به پایان رسید، مستند شده است.

این فیلم به کارگردانی جی روچ در نخستین شب پخش از شبکه اچ‌بی‌او بیش از ۲ میلیون بیننده داشت که در نوع خود کم‌نظیر است.

«پیشتاز»

درامی سیاسی با بازی هیو جکمن درباره ظهور، صعود و سقوط سیاستمداری در دهه ۸۰ میلادی است. «پیشتاز» با فیلمنامه‌ای اقتباسی از کتاب «همه حقایق آشکار می‌شوند» و کارگردانی جیسون رایتمن نخستین بار در جشنواره تلوراید سال ۲۰۱۸ روی پرده رفت. با اینکه نقدها درباره فیلم بالا و پایین بسیار داشت همه بر بازی درخشان هیو جکمن تاکید داشتند.

گری هارت سیاستمداری است که فیلم داستان زندگی‌اش را تعریف می‌کند. هارت عضو حزب دموکرات و سناتور ایالت کلرادو بود. او که در سال ۱۹۸۷ از گزینه‌های اصلی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌رفت با جنجالی که درباره روابطش به پا شد، از رقابت کنار گذاشته شد.

در پایان اگر به ژانر وحشت علاقه دارید و در عین حال دوست دارید در فضای انتخابات باشید، «پاکسازی: سال انتخابات» شاید گزینه مناسبی باشد. فیلمی که سال ۲۰۱۶ روی پرده رفت و گفته می‌شد پیش‌بینی انتخابات سال ۲۰۲۰ است.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “از انتخاب جنجالی جرج بوش تا رقیب خیالی جو بایدن”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید