آخرین خبر

ساز کوک برای پرستاران

آوای ایرانیان:  اواسط اسفندماه سال گذشته همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور، فعالیت‌ کنسرت‌های موسیقی هم مانند سایر فعالیت‌‎های فرهنگی- هنری کشور با تعطیلی مواجه شد که این اتفاق تلخ برای اهالی موسیقی یک نکته تاریک و ناامیدکننده محسوب می‌شود، چرا که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کنسرت‌های موسیقی، بسیاری از هنرمندان این حوزه از کار بیکار شده‌اند.
وطن امروز نوشت: تعطیلی کنسرت‌ها از اسفندماه سال گذشته تاکنون ۲ پیامد منفی در پی داشته است؛ یکی بیکاری بسیاری از نوازنده‌ها و عوامل فنی کنسرت‌ها در این ایام است که امیدواریم وعده‌های وزارت ارشاد درباره بهبود وضعیت معیشتی هنرمندان بیکارشده بزودی محقق شود و پیامد دیگر بعد روانی این قضیه است که نبود فعالیت‌های موسیقایی، موجب سرخوردگی اهالی موسیقی و همچنین عدم نشاط علاقه‌مندان به موسیقی شده است.
اما در این چند ماه اخیر که حتی از انتشار آلبوم‌های جدید هم خبرهای زیادی درز نمی‌کند، برخی هنرمندان موسیقی بیکار ننشسته‌ و تهدید کرونا را به نوعی فرصت تبدیل کرده‌اند؛ برخی‌ها با هدف تزریق نشاط در جامعه از همان اواخر اسفندماه در صفحه‌های شخصی‌شان در فضای مجازی به‌تنهایی برای مخاطبان‌شان برنامه اجرا کردند که بشدت مورد استقبال قرار گرفت. این عده از خوانندگان کاملا دلی و در ارتباطی صمیمی و بی‌واسطه با مخاطبان‌شان، آهنگ‌های درخواستی آنها را برای‌شان اجرا ‌کردند تا هم تحمل قرنطینه‌های خانگی را برای آنها ساده‌تر کنند و هم به مدافعان سلامت کشور روحیه‌ای مضاعف تزریق کنند. فعالیت دومی که برخی هنرمندان در دوران کرونا از آن بهره بردند و تهدید کرونا را به فرصتی ارزشمند تبدیل کردند، تولید آثاری درباره کرونا یا در وصف فداکاری و ازخودگذشتی کادر درمانی کشور به عنوان مدافعان سلامت بود که شاید تولیدات منتشرشده باکیفیت در این باره به تعداد انگشتان یک دست هم نرسد اما همین تعداد اندک هم اقدامی ارزشمند است که نشان می‌دهد هنرمندان خالق این آثار از حس مسؤولیت‌پذیری بالایی برخوردار هستند که خود را ملزم می‌دانند در این شرایط سخت کرونایی در کنار مردم و جهادگران سلامت باشند.
تولیدات موسیقایی در وصف «مدافعان سلامت» را می‌توان به چند دسته تقسیم‌ کرد؛ برخی تولیدات را هنرمندان مطرح موسیقی اصیل ایرانی منتشر کرده‌اند، دسته دوم بازمی‌گردد به فعالیت گروه‌های سرود درباره مدافعان سلامت و جهادگران که نماهنگ‌های این گروه‌های سرود طی ماه‌های اخیر بارها از شبکه‌های مختلف سیما روی آنتن رفته و مورد اقبال واقع شده است، دسته سوم هم بازمی‌گردد به فعالیت خواننده‌های موسیقی پاپ که متاسفانه آنچنان که باید این خواننده‌های در این باره فعال نبودند اما دسته آخر به موسیقی کلاسیک مربوط می‌شود که در این زمینه دو، سه اتفاق مهم رخ داده است. به هر حال امسال «روز پرستار» به واسطه جهاد مدافعان سلامت در خط مبارزه با ویروس کرونا از اهمیت دوچندانی بهره‌مند است که در این میان شاهد ۲ اتفاق ویژه از سوی اهالی موسیقی در این روزها هستیم.
یکی از این موارد به پروژه جشن ملی «سپاس» برای تقدیر از مدافعان سلامت کشور بازمی‌گردد. امروز همزمان با روز پرستار شاهد اجرای زنده گروه‌های سرود برای تقدیم به پرستاران خواهیم بود. اعضای چندین گروه سرود قرار است امروز همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار، جشن ملی «سپاس» را با اجرای سرود و اهدای شاخه گل به کادر درمان بیمارستان‌های خط مقدم مبارزه با کرونا برگزار کنند.
دفتر موسیقی و سرود صداوسیما با مشارکت مرکز رسانه و عملیات ویژه سازمان تبلیغات اسلامی، جشن و پویش «سپاس» را برای قدردانی از زحمات مدافعان سلامت و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خط مقدم مبارزه با کرونا برگزار می‌کند.
در این ویژه‌برنامه، گروه‌های سرود در سراسر کشور به بیمارستان‌ها رفته و با اجرای سرودهایی که به پرستاران تقدیم می‌شود، از زحمات آنان تقدیر می‌کنند. این گروه‌ها همچنین با اهدای شاخه گل به آنان خسته نباشید گفته و از تلاش‌های شبانه‌روزی مدافعان سلامت در سراسر کشور سپاسگزاری می‌کنند.
تاکنون استان‌های تهران، تبریز، قم، مشهد، سیستان‌و‌بلوچستان، اصفهان، همدان، یزد، ساری، کرمانشاه، کرمان، بوشهر، یاسوج، بندرعباس، سمنان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، قزوین، البرز، لرستان و مرکزی به این پویش پیوسته و در روزهای اخیر گروه‌های سرودی را به بیمارستان‌های خط مقدم مبارزه با کرونا فرستاده‌اند.
اگر بخواهیم صادقانه بگوییم، سهم موسیقی پاپ از تولید آثار در وصف جهادگران دوران کرونا با توجه به ظرفیت‌های بالایی که برای جذب مخاطب دارد باید بیش از سایر ژانرهای موسیقی باشد اما متاسفانه اینچنین نیست و در میان صدها خواننده پاپ، تنها چند خواننده با تولید آثاری در وصف فداکاری‌های مدافعان سلامت، جدیدترین قطعات خود را منتشر کرده‌اند، البته در میان این آثار جای خالی خواننده‌های مطرح و شناخته‌شده پاپ بشدت احساس می‌شود؛ خوانندگانی که در دوران قبل از کرونا، یکی پس از دیگری کنسرت‌های گران‌قیمت خود را در سراسر کشور برگزار می‌کردند اما در این ایام سکوت پیشه کرده‌اند، اکنون که باید به صورت خودجوش پا به میدان بگذارند و این روزهای سخت کرونایی را در کنار مردم و محافظان سلامت کشور باشند، حضور ندارند و میدان را خالی کرده‌اند. مسلما زمانی که کرونا از کشور رخت بربندد این خوانندگان با اعلام سانس‌های پیاپی کنسرت‌ها دوباره سرو‌کله‌شان پیدا می‌شود. اما بهتر است در ادامه به نیمه پر لیوان هم نگاهی بیندازیم؛ جایی که اندک خوانندگان شناخته‌شده پاپ به تولید آثاری در وصف جهاد مدافعان سلامت پرداخته‌اند که از این میان می‌توان به چهره‌هایی چون قاسم افشار، مجید اخشابی، غلامرضا صنعتگر و حسین حقیقی اشاره کرد.
مجید اخشابی از نخستین خواننده‌های پاپ بود که ابتدای سال جاری با تولید قطعه «تموم میشه روزای سخت» به وصف شرایط سخت کرونایی پرداخت. قاسم افشار، خواننده باسابقه موسیقی پاپ هم که دهه ۷۰ اوج فعالیت موسیقایی‌اش بود، چندی پیش با انتشار قطعه‌ای در وصف فداکاری‌های مدافعان سلامت، دوباره نامش بر سر زبان‌ها افتاد. افشار که بتازگی قطعه آهنگ «پرستار» را در فضای مجازی منتشر کرده، در یادداشتی اعلام کرده است برای پاسداشت تلاش پزشکان و پرستاران بیمارستان‌های میزبان افراد مبتلا به کرونا قطعه «پرستار» را به تولید رسانده است. غلامرضا صنعتگر، خواننده جنوبی و محجوب موسیقی پاپ هم در این روزهای سخت با تولید قطعه «طبیب»، همدلی خود را با جامعه پزشکی کشور نشان داد. این خواننده که چند وقتی است با بیماری سختی دست و پنجه نرم می‌کند و پیش از این نیز با تولید قطعه «قاسم هنوز زنده است» در رثای شهید قاسم سلیمانی، حس مسؤولیت‌پذیری خود را در ایام سخت جامعه به اثبات رسانده بود، این بار با خواندن تیتراژ برنامه تلویزیونی «طبیب» ارادت خود به جامعه پزشکی را بخوبی نشان داد.
اما حسین حقیقی از آن دسته خوانندگان جوانی است که در سال‌های اخیر نشان داده برای تولید آثار خود دغدغه‌های خاصی دارد. او این بار نیز با تولید نماهنگ «قرنطینه» به آهنگسازی انوشیروان تقوی و ترانه‌ای از سیدجواد پرئی در وصف مدافعان سلامت پا به عرصه گذاشته است. حقیقی، خواننده موسیقی پاپ که طی سال‌های گذشته عمده آثارش معطوف به مسائل اجتماعی یا انقلابی بوده است، در تازه‌ترین فعالیت خود به عنوان خواننده نماهنگ «قرنطینه» حضور یافت.
نماهنگ جدید از موزیک «قرنطینه» به مناسبت یلدا با هدف قدردانی از مدافعان سلامت و کادر درمان، مقابل بیمارستان امام خمینی(ره) اجرا و تقدیم پرستاران شد. در این اجرا حسین حقیقی خواننده، مهران علوی کارگردان، طاها چوگان‌باز تهیه‌کننده و موسسه باریتون به عنوان مجری طرح، گروه اجرایی نماهنگ را تشکیل داده بودند که برای ضبط این نماهنگ به بیمارستان امام خمینی(ره) مراجعه کردند. این نماهنگ که در فضایی رئال با حضور کادر درمان به تولید رسید بسیار مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.
حسین حقیقی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره نماهنگ «قرنطینه» گفت: این نماهنگ ابتدای اردیبهشت‌ماه در فضای مجازی پخش شد که بنا به دلایلی آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفت و حق مطلب ادا نشد، بر همین اساس تصمیم گرفتیم این اثر را در حال و هوایی واقعی ضبط کنیم که ادای دینی به مدافعان سلامت داشته باشیم.
وی ادامه داد: ماجرای شکل‌گیری این نماهنگ از آنجا شروع شد که به مسؤولان وزارت بهداشت و درمان پیشنهاد دادیم در یکی از بیمارستان‌ها کنسرتی کوتاه ویژه کادر درمان برگزار کنیم که در نهایت با همکاری وزارت بهداشت، بیمارستان امام خمینی(ره) تهران برای اجرای زنده قطعه «قرنطینه» انتخاب شد.
این خواننده درباره حال و هوای طبیعی ضبط این نماهنگ گفت: اغلب سکانس‌هایی که در این نماهنگ وجود دارد، از واکنش‌های طبیعی مردم حاضر در بیمارستان یا کادر درمان ضبط شده است و گروه تولید نماهنگ تمام تلاش خود را کرد تا آنجا که امکانش هست فضای نماهنگ طبیعی باشد.
وی همچنین درباره بازخوردهای پخش این نماهنگ گفت: از آنجا که این نماهنگ در فضایی واقعی به تولید رسیده، در فضای مجازی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است و از سوی دیگر کادر درمان هم پس از ضبط این نماهنگ با ابراز لطف‌شان ما را شرمنده کردند.
حقیقی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم اتفاقات اینچنینی از سوی سایر خواننده‌های موسیقی هم در بیمارستان‌های مختلف انجام شود تا هم ادای دینی به کادر درمان کشور باشد و هم اینکه موجب افزایش روحیه پرستاران شود. بنده همچنین امیدوارم این توفیق دوباره نصیبم شود که «قرنطینه» را به طور زنده در بیمارستان‌های مختلف اجرا کنم.

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “ساز کوک برای پرستاران”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید