آخرین خبر

جذابیت‌های یک کوارتت در روزگار سلطه موسیقی‌های سرگرم‌کننده

به گزارش آوای ایرانیان، تازه‌ترین کنسرت کوارتت «کاسته» از مجموعه‌های شناخته شده موسیقی تلفیقی شامگاه دوشنبه بیستم تیرماه با استقبال قابل توجه مخاطبان و علاقه مندان این بخش از موسیقی در تالار وحدت تهران برگزار شد.

در این کنسرت که از معدود اجراهای زنده موسیقی طی ماه‌های اخیر در حوزه‌هایی غیر از موسیقی پاپ و تجاری بود، اعضای کوارتت کاسته متشکل از احسان صدیق نوازنده گیتار الکتریک، مازیار یونسی پیانو و آوا، سهیل پیغمبری نوازنده ساکسیفون و کلارینت و روزبه فدوی نوازنده درامز قطعات منتخبی از آلبوم‌های «ایستگاه یک»، «ایستگاه دو» و «ایستگاه سه» را برای مخاطبان اجرا کردند.

احسان صدیق نوازنده گیتار الکترونیک در بخشی از اجرای برنامه که مشتمل بر اجرای آثاری شنیدنی از کارهای گروه در سال‌های گذشته بود، توضیح داد: بسیار خوشحالیم که بالاخره بعد از سه سال توانستیم کنسرتی را برگزار کنیم. این اجرا در واقع کنسرتی مشتمل بر اجرای قطعاتی از آلبوم «ایستگاه سه» است که چندی قبل پیش روی مخاطبان قرار گرفت اما به خاطر بیماری کووید نتوانستیم کنسرتی را برای آن برگزار کنیم اما به هر حال خوشحالیم که امشب می‌توانیم به اجرای آثارمان بپردازیم.

مازیار یونسی نوازنده پیانو و رهبر ارکستر آی سو که طی سال‌های اخیر فعالیت‌های متعددی را در عرصه‌های مختلف موسیقی انجام داده در بخش دیگری از این کنسرت که به اجرای قطعه ویژه ای اختصاص داشت، بیان کرد: قرار بود چندی قبل این قطعه را به درگذشتگان کرونا تقدیم کنیم اما فرصتی برای این اجرا برایمان پیش نیامد. به همین منظور تصمیم گرفتیم با همراهی اعضای گروه قطعه «خوشه» را با یاد همه هنرمندان و عزیزانی که طی ماه‌های اخیر شاهد سفر ابدی آنها بودیم برای شما اجرا کنیم و امیدوارم با شنیدن آن یاد و خاطره آنها را زنده کنیم.

وی در بخش پایانی کنسرت هم ضمن دعوت از برخی نوازندگان ارکستر زهی آی سو روی صحنه، از برگزاری یک کنسرت ویژه طی دو هفته آینده در تالار وحدت همراه با این مجموعه موسیقایی خبر داد و گفت: قطعه آخری که در این کنسرت پیش روی شما عزیزان قرار می‌گیرد، «مود ۳» نام دارد که بچه‌های ارکستر آی سو قبول زحمت کردند تا در اجرای این اثر کنار ما باشند و امیدوارم از شنیدن و اجرای آن لذت ببرید.

برگزاری کنسرت شب گذشته کوارتت کاسته در حالی بود که با توجه به توانمندی‌های تک تک اعضای گروه که هر یک از هنرمندان و نوازنده ممتاز حوزه‌های نوازندگی خود هستند، اجرایی را پیش روی مخاطبان قرار داد که در کوران برگزاری و اجرای انبوهی از موسیقی‌های سرگرم‌کننده این روزهای موسیقی کشورمان که تبدیل به جریان اصلی فعالیت‌های موسیقایی شده است، شاهد تماشا و شنیدن نوعی از موسیقی بودیم که می‌تواند در ابعاد مختلف در تقویت و اصلاح گوش شنیداری مخاطبان به شکل گسترده‌تری تعریف شود. چارچوبی که طی این سال‌ها چه در حوزه موسیقی ایرانی و چه در دیگر حوزه‌های موسیقی به صورت فزاینده‌ای روند نزولی پیدا کرده و وجوه سرگرمی ساز و البته اجتناب ناپذیر حوزه موسیقی بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

آنچه در کنسرت شب گذشته کوارتت کاسته پیش روی مخاطبان قرار گرفت اگرچه به دلیل فهم درست گروه اجرایی در حوزه سلیقه شنوندگان غیرمتخصص آنچنان دربرگیرنده پیچیدگی‌های متداول نوازندگی در این قالب موسیقایی نبود، اما توانمندی مجموعه نوازندگان در اجرای یک موسیقیِ مبتنی‌بر خلاقیت گروهی و انفرادی و بافت موسیقایی آن‌ها که متمرکز بر ریتم‌های محلی و ساخته‌های دیگر بود، نوعی از موسیقی را به مخاطبان ارائه کرد که در ساختار شنیداری آن‌ها می‌تواند بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.

اعضای کوارتت کاسته را احسان صدیق نوازنده گیتار الکتریک، مازیار یونسی پیانو و آوا، سهیل پیغمبری نوازنده ساکسیفون و کلارینت و روزبه فدوی نوازنده درامز تشکیل می‌دهند. این در حالی است که مرحوم پیتر سلیمانی‌پور نیز طی سال‌های گذشته از اعضای ثابت این گروه بود.

این کوارتت که بانی آن احسان صدیق است، در اواخر سال ۹۱ تشکیل شد و موسیقی آن‌ها مبتنی‌بر خلاقیت گروهی و انفرادیِ اعضایش است و قالب آن از ریتم محلی تا ساخته‌های آزاد را شامل می‌شود. این گروه تمایل به خلق آثاری دارند که بازتابنده نگاه امروزی‌شان به موسیقی جهان باشد. کوارتت کاسته گذر خود از میان موسیقیِ دهه ۷۰ میلادی تا آواهای محلی، از موسیقی آوانگارد سده بیستم تا موسیقی جَز معاصر را با چاشنی بداهه‌نوازی به ساختاری شنیداری تبدیل می‌کند.

«ایستگاه سه» در قالب چهار قطعه عنوان تازه‌ترین آلبوم کوارتت «کاسته» بود که سال گذشته توسط نشر «هرمس» در بازار فروش محصولات موسیقایی منتشر شد. ضمن اینکه «ایستگاه یک» و «ایستگاه دو» عنوان دو آلبوم قبلی کوارتت کاسته بودند که طی سال‌های اخیر برای شنوندگان و علاقه مندان موسیقی منتشر شده‌اند.

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جذابیت‌های یک کوارتت در روزگار سلطه موسیقی‌های سرگرم‌کننده”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید