آخرین خبر

جان دوباره به فریدون مشیری و اخوان ثالث با موسیقی!

آوای ایرانیان: “آواز چگور” اخوان ثالث و «مرغ آفتاب» فریدون مشیری با استفاده از رنگ آمیزی صوتی جدیدی در ذهن مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.

علی رادمان (آهنگساز و رهبر ارکستر موسیقی معاصر پارس و عضو هئیت علمی دانشگاه) درباره برنامه اجرایی کنسرت پیش روی خود در تالار وحدت گفت: این کنسرت که هشتگاه نام دارد از پنج قطعه تشکیل شده است: ۱- «ژیوار» – ۲ «کُلاژمرثیه سرزمین متروک». ۳- «مثنوی»،. ۴- «افسانه شهر آینه‌ها»، و «هشتگاه».

این آهنگساز افزود: قطعه نخست «ژیوار» قطعه‌ای است که برای ارکستر، آواز و اصوات الکترونیک نوشته شده است. در این قطعه از شعر «مرغ آفتاب (فریدون مشیری) استفاده شده که با همراهی ارکستر، خواننده و اصوات الکترونیک اجرا می‌شود. این قطعه با استفاده از رنگ آمیزی‌های ارکسترال در ذهن مخاطبان به تصویر کشیده می‌شود.

وی افزود: قطعه دوم «کُلاژمرثیه سرزمین متروک» برای ارکستر و موسیقی الکترونیک آماده شده. این قطعه ملهم از فضاهای آسیای جنوب شرقی و منطقه تبت است که با ارکستر زهی و سازهای کوبه‌ای همراه می‌شود.

این رهبرارکستر تصریح کرد: قطعه بعدی «مثنوی» است که برای سنتور، ارکستر و اصوات الکترونیک تنظیم شده است. این قطعه در فرم‌های متفاوت از قبیل کوارتت و ارکستر زهی تاکنون در برنامه‌های مختلف داخلی و خارجی اجرا شده است.

رادمان درباره بخش بعدی کنسرت خود چنین توضیح داد: قطعه بعدی «افسانه شهر آینه‌ها» برای دو سنتور، سه تار، کلارینت و پیانوکه با سازبندی جدیدی نسبت به اجراهای جدیدی اجرا می‌شود و سپس نوبت به قطعه» هشتگاه «برای آواز و ارکستر می‌رسد که نام کنسرت نیز از این قطعه گرفته شده است.

وی افزود: قطعه هشتگاه که به مصداق نامش از هشت بخش تشکیل شده براساس شعرِ» آواز چگور (اخوان ثالث) نوشته شده و حاوی مکالمات آهنگینی است بین بخش آواز و گروه همراهی کننده آنکه در واقع مکالمه راوی و چگورنواز است. این بخش با اشاره‌هایی به تصنیف قدیمی «آتش جاودان» همراه شده که به لحاظ معنایی در ارتباط با مکالمه فوق قرار گرفته است.

این آهنگساز و رهبر ارکستر تاکید کرد: در مجموعه قطعات این کنسرت، گونه‌های مختلفی از موسیقی وجود داشته و تنوع برخورد با مقولهٔ چند صدایی به چشم می‌خورد.

این عضو هئیت علمی درپاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای شرکت در فستیوال‌های جهانی خارج از ایران و سایرشهرهای ایران دارید یا خیر، گفت: به زودی برخی از قطعات فوق در کشورهای دیگر اجرا و ضبط خواهد شد.

ارکستر معاصر پارس سه شنبه ۲۴ آذرماه ساعت ۲۱. ۳۰ در تالار وحدت تهران روی صحنه می‌رود.

 

برچسب ها

ممکن است به این موارد نیز علاقه مند باشید:

0 دیدگاه در “جان دوباره به فریدون مشیری و اخوان ثالث با موسیقی!”

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ویدئو

مشترک خبرنامه شوید

برای دریافت آخرین مطالب سایت در ایمیل خود عضو خبرنامه شوید